Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 11-skötsel-hästhållning
Läst 2050 ggr
Micis85
0

Kostnad för shettis/minishettis?

Jag har funderingar på att skaffa en shettis eller minishettis i framtiden. Kan man köra med en minishettis eller ska man då hellre köpa en shettis? Jag väger ca 60 kg. Sen undrar jag hur mycket det kostar ungefär att ha en shettis/minishettis i månaden? Om man räknar bort veterinärkostnad för man vet ju aldrig om hästen blir sjuk. Hur mycket betalar ni som bara har en shettis?

Mvh// Michaela

Kratern
0

Det här med kostnader är ju svårt att beräkna. Det beror ju på om du har eget stall eller om du måste hyra en box i ett annat stall?

Sen beror det ju också på vad grovfoder kostar i ditt område samt vad hovslagaren tar för verkning/skoning. Räkna också på kostnader för försäkring, kraftfoder, vitaminer, mineraler samt vad strö kostar.

Du kan köra även en minishettis.

Micis85
0

Ok tack för svaret! =)

Puzzel
0

Säger som Inger men kan samtidigt säga att jag som bor utanför Stockhom betalar för helinackordering 1500 kr i månaden, hovslagare var 6-8 vecka verkar bara kostar här 300 kr, min försökring ( Folksam) ligger på 150 kr/månaden. Och då står jag billigt för att vara Stockholm.

Tezzy
0

Säger samma som #1 #5  e så olika betalar själv kallhyra på 800:- , hösilage ca. 210:- Fibergi/Havre/mineral ca.16:- Försäkringen ( If ) 58:- /mån Hovslagare 6-8v 100:-

De som kostar är  oftast stallplatsen tycker jag men de e alltid så olikaSkrattande

Houdini
0

Väger?

Du har väl inte tänkt rida på en minishettis?

Frida-E
0

#5 Jag tror hon menar om hon är för tung för att köra en mini eller inte.

Micis85
0

Haha nej jag har inte tänkt rida på den ;) Det är väl isf den som får rida på mej :P Tack för svar! =)

UG
0

Sen vill man kanske delta på akiiviteter och likn. med sin fina ponny. Då tillkommer kostnader för medlemsavgifter, föreningsavgifter, träningsavg. anläggningsavg, mätintyg, bensinpengar, transport, kanske tävlingsutrustning till både människa. häst och groom… oj vad det kan dra iväg ;-)

Milton1
0

Jag betalar 850 kr och då ingår hö. Det hästen ska ligga på och övrigt foder står jag själv för. Så totalt blir det väl 1350kr. Men då köper jag ett dyrare foder så man kan komma billigare undan. Var 6-8 vecka kostar verkningen 250 kr. Försäkringen kostar runt 800 kr per år och då har jag tillägsförsäkring. Sen ska ju hästen vacineras en gång per år och det kostar väl 800 och uppåt har jag för mig då veterinären tar en del för att komma ut.

SaraDoos
0

Har haft det billigt då jag de senaste åren betalat 600:-/månad (kallhyra) för stall med lösdrift och 2 stor-häst boxar, 3,5 ha bete och ridbana (nordvästra Skåne).

Nu ska gården säljas :(

hoppas kunna hitta något liknande, men får antagligen räkna med mycket högre kallhyra…

saharahs
0

Har betalt 900 kr /månad per shettis, då ingick allt foder, strö, in/utsläpp, fodringar och mockning!!  Underbart ställe med skog med underbara körvägar.

Nu bor vi på gård och har ponnyerna hemma =) Har boxplats till shettis ledig (utanför Vellinge) Maila vid intresse!