Löshoppning/agility
Vid vilken ålder tycker ni att man kan börja löshoppa sin shettis? Någon som brukar träna agility med sin shettis?

jag tränar agility/lydnad/alltmöjligt:)
Att hoppa över små hinder kan de göra tidigt. Ibland låter vi våra ettåringar hoppa med en äldre van ponny. Inte högt eller länge men bara få leka med den äldre. Det är ett jättebra sätt att lära den yngre ponnyn hur det går till och när de får draghjälp av den äldre brukar de tycka att det är roligt.
Fölen brukar också tycka att det är jättekul att skutta över bommar. Inga hinder att tala om, men att låta dem springa efter när man löshoppar med mamman kan funka som väldigt bra övning både psykiskt (de märker att det inte är farligt, utan bara roligt att skutta över bommar) och fysiskt (elasticitet, rörlighet, osv). Lite mer "hinder", dvs mer än en bom på marken, har jag börjat med när mina varit ett år ungefär. Det är dock väldigt individuellt, och hos mina hästar har det varit väldigt tydligt vilka som är ur vilken linje. De jag har nu, liksom de andra ur den linjen, har varit jätteduktiga hoppare, de vuxna har varit uppe på höga höjder och de har teknik som små tigrar. Däremot det stoet jag sålde sist var inte alls av den kalibern, hon tyckte inte det var roligt när det blev lite högre (50 cm typ) utan tappade helt självförtroendet och hade ingen vidare teknik. Med henne var det ingen idé att åka på 3-årstest eller att pressa henne, utan hon fick göra annat eller hoppa väldigt lågt. Det märks ganska snart hur de funkar eller vill, även om en del av det naturligtvis går att träna upp.

Okej hur högt kan man som max hoppa en 2åring?hur högt brukar dom ha hindrena på 3årstestet?
#4 Max 70 cm har jag för mig att de får höja upp till på treårstestet. Därefter i samråd med ägaren.

Okej