Svår fölning,trångt bäcken
Skulle ni prova att betäcka ett sto i gen som vid första fölningen hadde en jättesvår fölning p.g.a trångt bäcken men där fölungen låg rätt.Stoet fläktes även.Hur skulle ni göra?

Mycket tveksamt, tror inte jag skulle våga det. Det beror på vad veterinären tycker.
Fläkningar är inte roliga de heller. De finns väl tyvärr de som aldrig blir helt återställda igen.

Det tror jag inte att jag skulle våga. Vid nästa fölning går det kanske ännu värre och att riskera att förlora mitt sto på det sättet skulle jag inte vilja.
Jag skulle inte våga ta fler föl på henne.
Skulle avstå mer föl på ett sådant sto, för stora risker tycker jag.

Hur jag, och andra du pratat med, resonerar vet du. Ingen rolig sits.
Nej skulle aldrig utsätta stoet för en ny fölning.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Nix, inte en chans att vi skulle betäcka det stoet igen. Vi hade en väldigt svår fölning på vårt ena sto men vi lyckades klara henne och nu kommer vi aldrig att riskera henne igen. Det är det inte värt..
Nepp det skulle jag inte.
På andra djurslag är trånga bäcken är ett anlag som ärvs, förmodar att det är så på häst också. Hur duktig veterinär du än har är det lätt att skada stoet invärtes när man får dra så mycket.

Måste finnas nått roligare att göra tillsammans med en sån häst, än att utsätta henne för en ev ytterligare svår fölning?
Vad får man ut av det, mer än sömnlösa nätter.
Jag skulle inte göra det.
Varför riskera stoet? Så resonerar jag.
Jag blir bekymrad över att någon överhuvudtaget ställer en sådan fråga.

#11 På vilket sätt menar du.
#12 Man kan dra en logisk slutsats utifrån de fakta som frågan innehåller utan att någonsin ha sett en häst.

#13 Det har du delvis rätt i, men ibland kan man ju utbyta tankar, sedan är det ju stoägaren som tar sista beslutet, jag för min del, hade ju givetvis rådgjort med min veterinär.
Förekommer det kejsarsnitt på ston?
#15 det gör det men mycket mycket sällan efter vad vi fick reda på när vi var på föreläsning om just dräktighet och fölning.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag har hittills haft problemfria förlossningar på mina pållar, så jag undrar hur man definierar en svår förlossning och hur trångt det är om man anser att bäckenet är trångt?
Alltså, hur ska jag veta om ponnyn har ett trångt bäcken, som denna tråd handlar om.? Ett visst mått av motstånd finns det ju när fölet ska ut även om det inte är att klassa som trångt.
Är det någon som kan ge några bra riktlinjer för detta så vore jag tacksam!

Efter det vi fick vara med om igår skulle jag aldrig betäcka om ett sto som har haft en så svår fölning och om bäckenet är för trångt.
kan ju se till oss människor… själv fick jag förlösas med akutsnitt på första barnet, sen mättes bäckenmåtten o det skulle aldrig ha gått den vägen… Måste ju vara samma för vissa hästar !
Själv skulle jag inte chansa med ett sånt sto.