Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1041 ggr
jullan
0

svar nu!!

Hejsan!

Jag har en lite "udda" fråga till er alla idag.Jag undrar:Var kan man få tag på en "bild" lr rättare sagt "figur",som är en shetlandsponny.Det är jätte svårt att beskriva!Men många brukar ha sådana här bilder på sidorna vid sina stuteri!

Kolla kilskogensstuteri.De har en jätte fin "tecknad" bild på en shettis som är i översta hörnet!Det är ngt liknande jag söker att ha på en hemsida!

Snälla hjälp mig !

Tacksam för svar snarast

kacka
0

måla själv kanske? På så sätt blir det mest personligt!

Cattis
0

De jag o flera andra har, är gjorda av fotografier på egna hästar. Ta en bra sidobild på en av dina hästar och klipp ut hästen o gör den svart.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jullan
0

Okej nu är jag URKASS på datorer Räcka ut tungan 

Och photoshop förstår jag mig inte på!

Ingen som har en färdig bild man kan få använda!?

Milla
0

hm det blir ju inte så bra då vi eller i allafall dom flesta använder en bild av någon av våra egna hästar. Ut och leta på nätet och se om du kan hitta något som kan passa, men tänk på att du frågar om lov först innan du bara "tar" den

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

jullan
0

#4 japp det gör jag alltid.Men problemet är att jag letat i timmar…. utan resultat.Därför tänkte jag fråga er som har hemmmmsidor/stuteri om bild då ni kanske har!?

Fundersam

/Jullan

Hanna-D
0

#0 Oj tack!

Jag har gjort loggan eller vad vi ska kalla den efter ett foto av mitt sto Fixy. Började med att färga hela hästen svart och sedan klippte ut den. Allt i Photoshop, går säkert att göra i andra program också om du tycker att Photoshop är krångligt.

jullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan #6 ja jag vet att det ju självklart går att göra. Men kan du fixa det om du får en bild här utav mig och gör den svart klipper ut den och lägger ut den här i gen?Skulle vara guld värt! :)

Men om du tycker det är krångligt ska du inte behöva!

Lägger med en bild iaf!

---->

Cattis
0

En liten påminnelse om upphovsrätt bara… Den där bilden är väl Pernillas?

/Cattis

Johanna-Granberg
0

Den bilden får inte användas av andra än Pernilla och oss på Hamra då vi köpt rätten till att använda den.

Cattis
0

Johanna: Ni har väl kopieringsskydd på era sidor?

/Cattis

jullan
0
Hanna-D
0

#7 Som både Cattis och Johanna skriver så kan jag inte hjälpa dig med en bild som "ägs" av någon annan.

Cattis
0

#11 Du måste ha tillåtelse av den som tagit bilden, inte av den som kan tänkas ha bilden på sin hemsida. Fotografen äger sitt verk, ingen annan. Andra kan iofs ha köpt rätten att använda bilder, men inget annat.

/Cattis

jullan
0

12# ändrat bild!

Johanna-Granberg
0

Vi har inte fått någon förfrågan om att använda bilden, vilket vi INTE heller skulle godkänna.

Cattis
0

#15 Du svarade aldrig om kopieringsskydd? Om ni inte har kan jag skicka över…

/Cattis

Milla
0

hm kan du förklara igen hur man sätter in kopieringsskyddet?? har några sidor där jag inte har skydd

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Johanna-Granberg
0

Skulle också vilja veta hur man gör med kopieringsskydd, skicka gärna över Cattis, är mycket tacksam för hjälpen.

Cattis
0

#17 Koden du fick av mig klistrar du in i taggen på varje sida. Mellan och alltså.

/Cattis

jullan
0
[Anna-N]
0

Jag har inget kopieringsskydd. Hittar tyvärr bilder överallt på både minas och andras hästar så det kanske vore på sin plats.

Tror att det behövs lite uppdaterad info om copyright här och där. Det är inte skoj att ha sina hästar till salu på internetstall etc.

Cattis
0

Jag kan inte se bilden av Charley ngnstans på Månstorps hemsida?

/Cattis

Johanna-Granberg
0

Bilden som du klistrade in var på våran Charley vd. Provincialeweg RS 257 och INTE på Gläntans Domino

Johanna-Granberg
0
jullan
0

#23 ne förstått det nu,hemskt ledsen Generad

Cattis
0

Johanna och Anna: Jag har mailat er en textfil med all kod som behövs.

/Cattis

Johanna-Granberg
0

Tack Cattis, snällt av dig Glad

Niklas
0

#20: Tänk på att det är inte hästens ägare som har rätt till bilder av hästen. Det är fotografen. Om hästägaren inte är fotografen kan han/hon inte lova bort en bild.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Anna-N]
0

#26. Tack så mkt!

Charlotte-Aveback
0

#26: Skulle du kunna skicka koden till mig också? Tack på förhand!

jojjehanna
0

#21 ja, dessa j**la internetstall. Jag får förfrågningar om foton till dessa varje vecka trots text om att jag ej lånar ut bilder på min hemsida. Är så trött på dem. Var med om för några år sedan hur mina bilder fanns på internetstall och med nya namn, hästägaren blev inte så glad.

Tyvärr kan man väl ganska lätt komma förbi kopyskydd men det stoppar väl en del åtminstone. Det är bla därför jag förstör mina bilder med text rakt över.

Niklas
0

#31: Vad är internetstall för något? Jag har läst på många sidor att bilder inte får spridas på såna, men vad innebär det?

Vänliga hälsningar

Niklas

Cattis
0

Sajter där tjejer (oftast) sitter o lägger upp låtsasstall/stuterier. De lägger ut bilder på hästar med egna namn o egna stamtavlor. Egna avkommor efter egna hingstar. Det är mkt irriterande att hitta sina hästar/bilder där. Jag får 5-6 mail per vecka med förfrågningar trots text på hemsidan om att jag ej lånar ut.

#31 Visst går det att komma förbi. Men det stoppar de flesta unga tjejer i nedre tonåren.

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#32: Det finns lite olika sådana här internetsiter där barn och ungdomar kan "virtuellt" köpa djur, ta hand om dem, föda upp dem, o.s.v. Två exempel på detta är www.djur.nu och www.stallet.se.

djur.nu så kan du köpa en hund, katt eller kanin (tror jag att det var) och sedan måste du "ta hand om den", vilket innebär att du måste "besöka" den några dagar i veckan (alltså logga in på siten). Om du tar hand om den väl så "tjänar" du lite nya pengar varje vecka som du sedan kan använda till att köpa mat och leksaker till dina djur. Om du inte sköter de väl så tar "djuraffären" tillbaka dem! Om du sköter de väl så kan du så småningom också få para dem och få ungar!

stallet.se så har du dina "virtuella" hästar i stället. Du kan naturligtvis bara hitta på namn och härstamning, m.m. men de flesta vill ju gärna ha ett foto på en riktig häst. Även här måste du ta hand om dina hästar genom att besöka siten regelbundet. Man kan lägga upp varandra som skötare, m.m. och varje gång någon besöker just din häst så registreras det som att den blir "ompysslad".

På ett sätt kan jag tycka att detta är ett ganska bra och "ofarligt" sätt för barn och ungdomar att erfara hur det är att ha djur och att det faktiskt kräver både tid, pengar och engagemang - annars tar det roliga slut!

Jag får också ett antal förfrågningar i veckan från tjejer som vill använda våra foton till sina internetstall och jag tackar vänligt men bestämt nej till de allihopa.

Det som gör mig mest bekymrad i detta sammanhang är faktiskt inte så mycket att dessa tjejer ev. lägger beslag på ett foto eller två mot mitt samtycke … utan det är de "snuskhumrar" som håller till på dessa sidor under förevändning att vara "Lisa 14 år".

Vi har blivit rekommenderade av barnens skola att regelbundet besöka dessa siter för att helt enkelt förstå lite bättre hur det går till och vad barnen egentligen gör. Under några av dessa besök har jag stött på några misstänksamma figurer som jag har anmält till sitevärden och de bekräftade sedan att det visade sig vara några riktigt fula "gubbar" som de nu hade stängt ute från siten.

Mitt råd är alltså: Besök gärna dessa siter, bli medlem på de och besök de sedan lite då och då. Det gör internetmiljön betydligt bättre och säkrare för våra barn och ungdomar!

[Anna-N]
0

Mailboxen är helt bombaderad av förfrågningar, varje dag. Trots att jag har skrivet på hemsidan vad som gäller. Tydligen har ansvariga för ex. stallet.se i sina villkor att användarna måste fråga om de får låna bilderna. Inget som tyvärr hjälper då man iaf hittar bilder. I våras hade jag min avelshingst till salu på ett internetstall. Fullständigt namn osv. Inte särskilt skoj :-((.

Charlotte-Aveback
0

#35: Jag tycker det är bra att de uppmuntras till att fråga och inte bara går in och tar. Sedan finns det naturligtvis alltid de som inte frågar … Jag upplever dock att de som frågar, och som får ett svar, respekterar det svaret.

Tyvärr är det nog så att detta är något vi får lära oss att leva med i och med internets intågande i våra liv. Hittar man, som du säger, sina egna hästar till salu så bör man kontakta "säljaren" och be att de tar bort uppgifterna.

Jag hoppas dock att de flesta av oss "seriösa" hästmänniskor tar det för vad det är och inte tror på några uppgifter som kommer från just internetstall.

JennyStaaf
0

jag tillhör också den drabbade skaran som får massor av mail om bildet till stallet.se

jag har haft en bra o seriös diskussion med de som har stallet.se, där jag förklarat problemet för dem, tex. att dessa mängder av mail är av samma kaliber som SPAM för mig, med skillnaden att jag måste ödsla tid med att öppna dem då de är från privatpersoner och KAN vara från tex hästköpare eller stoägare. ofta heter de bara "hej" i rubriken så man vet ju inte vad det är frågan om.

jag har bett stallet.se förtydliga sin info till medlemmarna, att titta efter som det står på hemsidan ifall man ej lånar ut bilder till internetstall, vilket jag tycker de flesta av "oss" har numera. har inte hunnit kolla om det lagts till.

stallet.se skulle iaf lägga ut ngn form av egen bild databas som medlemmarna kunde envända sig av,

/Jenny fortfarande med gips på högerhanden så det är sk*tsvårt att skriva, hoppas det inte är för mkt fel

Charlotte-Aveback
0

#37: Stackare, hoppas att handen läker fort och bra!

Jag tror att man måste göra precis som du säger, ha en dialog med dessa siter, förklara för dem problemet och försöka hitta en lösning med deras hjälp.

De måste vara väldigt tydliga med att det är olagligt att ta bilder från andra siter! Det här med en egen bilddatabas låter ju jättebra!

jojjehanna
0

#37 jättebra, Jenny! Hoppas det minskar frågorna. Sen håller jag med om att det är bra att stallet.com ser till att de måste fråga först.

Jenny, när jag bröt ben + finger så läkte fingret rätt snabbt men jag hade inte räknat med hur stelt det skulle vara sen. Kanske du insåg detta men om inte, var beredd så du inte blir besviken. Jag fick gå på speciell fingersjukgymnastik eller vad man ska kalla det. Jättebra var det.

Charlotte, jättebra att du surfar runt och anmäler misstänkta personer! Fler som du behövs!

[Anna-N]
0

Bra att de "organiserade" internetstallen förhoppningsvis har förstått att de måste ta tag med problemen och att de för dialog.

De som bygger egna sidor kommer de tyvärr inte åt. Många har dem på groups sidan vis msn där det även finns "äkta" hemsidor. Jättesvårt att veta vad som är ett internetstall många gånger och där förekommer också en del olagliga bilder.

Dessutom verkar det vara en del som ägnar sig åt att lägga ut andras hästar på annons med anonyma epostadresser där det inte finns någon avsändare. Bla. på sidor som hästannonser, Bukefalos, Hästnet etc. Där kan det vara "bra" att vissa sajter börjar ta betalt för sina tjänster. Det borde minimera oseriösa annonsörer.

Håller med om att det är bra att vuxna tar sitt ansvar för att komma åt "galningar" som loggar in på hästsajter. Förr fanns de smygande på ridskolorna, idag sitter de bakom dataskärmen. Det är faktiskt iaf det allra största problemet i sammanhanget.

Hanna-D
0

Mitt ena sto (Gazette) var också till salu på en finsk hemsida med flera foton från min hemsida, med sitt riktiga namn och länk till min sida - gissa om många köpglada finskar hörde av sig… Jag kontaktade tjejen flera ggr men fick inget svar förrän jag "hotade" med att polisanmäla händelsen.

Så vitt jag vet finns annonsen/sidan kvar ute än. Kan man ta bort den på något sätt?

jullan
0

Hejsan!

Det här med internet stall,är något jag förstår att många kan bli iriterade över.Men jag själv har stallet.se och där jobbar de hårt för att få bort bilder som är kopierade från internet osv.Tror inte det finns många bilder kvar nu som är kopierade!Jag själv använder bara mina egna bilder,men har frågat ngn om lov att använda deras bilder….fått positiva svar och negativa.Men det är bara att respektera dessa svar!Kan ju själv förstå hur det känns!Skulle bli skit arg om ngn använde mina bilder utan tillstånd!Tycker dock att ni som har hemmsidor kan svara snällt på våra frågor.Förstår att ni blir iriterade om det redan står "nej" på era hemmsidorm.Men ni som inte har denna info,får nog tåla endel frågor!Ta frågorna som en possitive komplemang!Det betyder ju att de som frågar tycker att era bilder är underbara!Men jag hatar också de som inte respekterar nej.Hjälpte för ngn månad sedan Jikas-stuteri att anmäla en person som tagit bilder från hennes sida trots att denna person fått nej på frågan tidigare!Då blir man förbannad!Kopieringsskydd är nog det bästa att ha.Då slipper man detta!

Tack för mmig!

/Jullan

Niklas
0

Tack för alla svar om internetstall!

Vänliga hälsningar

Niklas

JennyStaaf
0

#42 "Tycker dock att ni som har hemmsidor kan svara snällt på våra frågor"

problemet är att iaf jag inte har lust, tid eller ork att sitta o svara på alla dessa mail som dräller in. dessutom är det väldigt vanligt med en nonchalant ton i frågorna, samt att man många gånger ser att det är ett färdigt mail som personen skickar ut till alla som har hemsidor, utan att ens kolla på bilderna innan. och - inget unikt: en spydig ton i frågan får absolut ett spydigt mail tillbaka, eller inget svar alls.

jag går in då o då på stallet.se, hittar alltid bilder från mina sidor där. ngn gågn skall jag engagera mig o skicka räkning till dessa personer. enligt min faq tar jag 200 kr per bild i internetstall, vilket personerna som använder mina bilder borde ha läst när de plockade hem bilderna. eller hur?

jullan
0

#44 ja självklart!Men för att slippa jobboga mail om de är så många,så kan du väl sätta ut på hemsidan att det inte är ngn ide att fråga!Mailar folk ändå kan man strunta i att svara!

Men jag menar att om nån skickar snällt ett mail och frågar,behöver man inte som bildägare svara : NEJ fatta och förstå  eller något liknande det räcker med ett nej eller ja!Jag själv har fått spydiga maila tillbaka flera gånger!

Denna kommentar har tagits bort.
Peppe
0

Dom har t.o.m tagit bilder från mig på lunarstorm och jag har ingen aning om hur! det går inte högerklicka på bilderna men likförbaskat hittar man sin polle hos någon. brukar gå in med jämna mellanrum för att leta "Peppe-tjuvar", men börjar tröttna en aning.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cattis
0

#45 Jag har en tydlig text på min sida, precis som de flesta andra uppfödare med hemsidor, att jag inte lånar ut bilder. Ändå får jag mail många gånger per vecka där folk frågar om lån av bilder. Jag har ett standardsvar som jag alltid skickar ut. Det är konkret och artigt. Ändå får jag ofta otrevliga svar på det om hur dumma alla är och vilken snål jäkel jag är som inte vill låna ut bilderna. Hur länge förväntas man vara trevlig i det läget?

Om man inte svarar, har man heller inget bevis på att man sagt nej. Och jag har en känsla av att det också vänds emot en som att man är otrevlig och inte ens svarar. Jag skickar ut detta standardsvar - men ja, jag börjar irritera mig på att det inte räcker med att säga nej, utan att folk ifrågasätter varför jag säger nej. Mina bilder och hästar skall inte förekomma på en massa låtsasstuterier.

Det största problemet är att ofta skiter den som frågar i att man sagt nej och tar bilder ändå. Man kanske skulle börja ta tag i det där…

/Cattis

Charlotte-Aveback
0

#45: Jag håller med dig - får man en snäll förfrågan så kan man svara nej på ett snällt sätt. Det tycker jag i och för sig man kan göra även om man får en otrevlig förfrågan … Det gäller att föregå med gott exempel!

Förmodligen bygger många upp en väldig frustration när de blir bombarderade med förfrågningar. Om deras nej ändå inte respekteras så blir det nog lätt så att även andra får en "släng av sleven".

Om man svarar snällt och får ett otrevligt svar tillbaka med anklagelser om att man är snål, etc. så skall man nog helt enkelt ignorera det.

VeronicaP
0

Jag har faktiskt aldrig fått otrevliga svar tillbaka utan bara trevliga svar att det var ju snällt att jag svarade osv

Cattis
0

#50 Skall ju erkännas att det är ganska ovanligt med otrevliga svar tillbaka, men det händer. Brukar bara göra som Lottie skrev - ignorera.

/Cattis

jullan
0

Ja presis!

Men till det som denna tråd nu skapades för. Ämnet har liksom sprungit i väg lite.

Minfråga kan du läsa om i inlägg #0.Men jag har fått reda på hur man gör men eftersom jag inte är något vidare haj på photoshop eller andra pogram,så undrar jag om det finns ngn snäll hjälpsam själ här som skulle vilja hjälpa mig med det hära!

Här är en bild---->

min häst Linnéa III som jag själv har tagit och ingenting annat!

Snälla ni det vore guld värt!

Niklas
0

#52: Om du inte får svar här kan du försöka på Foto i fokus. Dock gissar jag att det kan vara svårt att lyfta ut huvudet från den där bilden eftersom bakgrunden är nästan lika mörk som huvudet.

Vänliga hälsningar

Niklas