Utbildning!
Ni som driver stuteri,vad har ni för utbildning av hästar?
Menar du vilka hästrelaterade utbildningar vi har? Elelr typ vilka kunskaper vi har och varifrån vi fått dem? För det är ju inte alltid direkta "utbildningar" som gör att man lär sig saker…
Jag ska rabbla mina utbildningar när jag fått klart för mig vad det egentligen är du undrar? ;)
Jag undrar alltså vad ni har för kunskaper om hästar. Har ni fått de genom att hålla på hela livet eller har ni gått utbildningar. Jag menar som stuteri ägare måste man ju villa veta en HELDEL! Eller hur har ni blivit uppfödare?

Jag har haft häst sen jag var 8 år och jag började rida som 4 åring. Har gått på kurser som olika föreningar håller i , jobbat på en ridskola i 8 1/2 år som ridlärare …

Det finns väldigt mycket kunskap man kan ta till sig vad gäller t.ex. foderlära, sjukvård, genetik, m.m.
När det sedan kommer till själva avels- och utställningsbiten så måste faktiskt "trial and error", alltså erfarenheten få komma med in i bilden. Det tar tid att lära sig detta och det finns inga givna regler, ingen magisk kod man kan följa.
Någonting som också byggs upp under åren är känslan och ögat … dessa skall absolut inte glömmas bort i detta sammanhang och är ju ingenting man direkt lär sig på en utbildning utan dessa egenskaper finputsas efter hand som åren går och ju fler ponnyer man ser.
jag har haft häst i hela livet och har själv tävlat på elit nivå en hel del. Inom shettis vill jag nog säga att jag är relativ nybörjare. Har aldrig hållt på med avel eller utställning
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Jag har inte gått en enda utbildning. Vill inte kalla mig uppfödare heller, för hittills har jag bara fött upp 7 föl. Jag har sysslat med hästar sedan jag var 4 år och haft egen häst sedan jag var 11år, det blir 25 år. När jag red (ridningen har tagit paus, kommer att återupptas när jag känner att jag har möjlighet att hålla igång en ridhäst på vettigt sätt) var jag en vanlig promenadryttare. Har hoppat lätta klasser, men någon stjärna kommer jag aldrig att bli.
Tillsammans med min pappa körde vi vår första ponny mycket. Nu håller vi på med de små.
Jag försöker att lyssna på de som har erfarenhet och som jag känner förtroende för.
Jag tror också att avel är mycket av en känsla. En del har öga för att välja rätt kombinationer på avelsdjur, ungefär som att endel människor föds konstnärliga eller musikaliska. Jag hoppas att denna känsla går att öva upp på oss som inte har fötts med den.
Avel för mig är både teori och praktik. Teori genom att studera hästar, blodslinjer, olika kombinationer o s v. Praktik genom att testa om teorin stämde, eller som Lottie skrev "trial and error"
Just nu håller jag på med teorin.