Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 3193 ggr
[Anna-N]
0

Sommarens kryp

Snart stundar sol, sommar och bete för våra ponnyer. Vad använder Ni bäst för att skydda era ponnyer mot mygg, knott etc.

Vilka myggmedel tycker du är bäst/sämst?. Gör ni eget?. Dela med Er av era huskurer och tips och trix till andra shettisägare.

thira
0

Näckens Hudvårdsolja är suveränt bra om dom kliar sig.

Använder Switch mot fästingar o knott samt vanlig tjärsalva mot flugorna.

RebeckaSvensson
0

Använder inte ngt speciellt medel då vi oftast är förskonade från mygg, knott osv. Men om vi använder ngt så blir det Switch, tycker det har fungerat bra de gånger vi behövt det.

Rissla
0

Switch åker på här, OM det nu finns några kryp. Det är mest mot fästingarna, som håller sig långt bort om vi lägger på en rand med Switch. För övrigt är vi ganska förskonade från mygg, knoot, mm.

Ulla L
0

De flesta verkar använda sig av Switch - det gör vi också. Vi har oftast väldigt sällan knott och nästan aldrig mygg - av någon underlig anledning. Kanske för att markerna ligger ganska öppet och blåsigt? Hos grannarna några hundra  meter bort går det nästan inte att sitta ute på kvällarna. Så vi har väl tur.

nallebjörn
0

här blåser det ständigt så odjuren trivs inte direkt på hästarna men för fästingar använder jag switch

Milla
0

jag använder inget medel alls här hemma

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

SannaHolmgren
0

Switch.

kacka
0

Det enda som hjälpt mig mot fästingar är att ge vitlök i maten. Tidigare har jag provat Switch, RB86 osv men jag tyckt inte att något tar så bra som vitlök i maten. Däremot tycker ja att RB86 fungerar mot mygg.

cinna
0

Blandar själv med olivolja + ett par olika luktande oljor. Funkar jättebra och räcker länge, blandar en liter åt gången. Visst man får smörja in en gång per dag och häst, men man kollar ju till dem iallafall på betet och det brukar vara uppskattat att ha en liten "klistund" Inga farliga kemikalier här inteRäcka ut tungan

Här finns receptet:

http://www.aromacreative.se/shop/djurtips_hast.asp

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttis
0

Ni som använder Switch har Ni även det på pållarna som körs osv?Eller endast på "bara" betesgående?

Kiara: Var hittar man Näckens olja (bra mot klådan skrev Du?)

Pyttis
0

Blev fel menade 1 = Thira om Näckens hudvårdsolja

Tigrou
0

Tjärspray fungerar mycket bra för hästar som har ont av knott.

moonrose
0

Jag använder PROB-olja till mina som har knottallergi.

Helt suverän!! 

Läker gamla sår och lindrar klådan så att inga nya uppstår. Lätt att använda o inga gifter.

Bäst om man börjar innan det blivit katastrof.

http://www.ekholmnordic.com/index.php

Faxlin
0

#13: Vart får man tag i tjärspray??

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Tigrou
0

#15 Jag har köpt i en ridsportsbutik i Karlskoga. Jag kan kolla var hon köper in ifrån för någon grossist. Det fungerar mycket bra vi har ett russ som har STORA problem med eksem men sprayar man morgon och kväll så håller sig knotten sig borta och hästen slutar att klia sig.

Pyttis
0

Bada i grönsåpa, skölj ur "lite slarvigt" så inte allt sköljs ur. Det fungerar jättebra på eksemhästar

paparatzi
0

#17 Hm! det lät mycket intressant, ska det vara någon särskild grönsåpa tex: medicinsk eller funkar det med vanlig..

[Anna-N]
0

Huden blir återfettad av såpan. De som använder det brukar ha vanlig grönsåpa från affären.

Pyttis
0

18 Japp det är som 19 skriver vanlig såpa från dagligbutiker

Tigrou
0

#15 Tjärsprayen heter egentligen Tar Plaster och finns att köpa på bole.nu för 49:-

Faxlin
0

#21: Tack för det svaret. ,-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

VeronicaP
0

# 21 Använder du plåstersprayet mot insekterna?  Vet du hur det är med det om man får använda det när man tävlar med tanke på doping och karens och sådant?

jullan
0

Hejsan !!!!

Va bra att ni tar upp detta ämne.Har nämligen problem med att välja flugmedel.Swich är uteslutet.Men jag är osäker på att ha medel som lägger sig utan på pälsen också , jag menar om två hästar står ock kliar varandra så får dom ju det i munnen , har ni något bra tips på något ogiftigt flugmedel ????

/jullan

Fundersam

sandra_91
0

Har du använt såpan på många eksemhästar ?Fundersam

cinna
0

# 24 Kolla min länk ovan! Giftfritt och jättebra…

Har använt det på mina två + komisens fyra + grannens tre islänningar, det var grannen som tipsade mig, hon har haft det i MÅNGA år…

thira
0

#12 Näckens olja köpte jag på vår hästsportaffär i stan….

Vad smetar ni på för att hålla bromsen i schack? Vissa hästar blir helt uppätna av bromsarna, försöker med tjärsalva och Helosansalva att smeta på, det är ju mest vid armbågsvecken, juvret och i ansiktet det blir kalätna fläckar med sår i mitten, sedan äter flugorna på det så såren blir större…….inte kul! Till sist får man stalla in de hästar som angrips värst så det får chans att läka. Socatyl-salva vet jag är bra, för det ligger som en skorpa och skyddar, men skriver veterinären ut det utan att man har "riktiga" sår på hästen?

Annette
0

Jag har en skvätt hjorthornsolja kvar som jag använder till shettisarna. Problemet är de stora hästarna, de måste vara tankeläsare, för det går inte att komma i närheten av dom om man har för avsikt att använda någon form av insektsmedel. Enda sättet är att ta in allihopa och göra det i boxen.

sandra_91
0

switch pour on är absolut bäst..

Jag har en eksemhäst och hans eksém har blivit mycket bättre sen jag började att använda switch… Glad

Pernilla Lindström
0

Blä för hjorthornsolja det luktar ju apa man skall ju kunna handskas med medlet också BLÄ Skrikandes

kacka
0

Finns det något medel som känsliga hästar inte tål?