Transportsjuka
Hur yttrar den sig?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Har för mig att de ger hög feber och tung andning. Eller har jag fel?

I "Håll hästen frisk" står att tidiga tecken är lyft överläpp, darrning, fryser, inte dricker. Då ska man beta, urinera och vattna sedan. Senare tecken är feber, förhöjd andnings-och pulsfrekvens, näsflöde, hosta, biljud från lungorna. Efter några dygn kan lungsäcksinflammation utvecklas med bröstsmärtor, vill ej ligga ner, står med armbågarna ut från kroppen, vätskeutgjutning ses under bröstet, i skapet och i benen.
Detta är bara skrivet ur "Håll hästen frisk" och jag själv har ingen som helst egen erfarnhet av denna sjukdom.

Var med om ett fall en gång. Denna häst stod väldigt bredbent fram med armbågarna utåt (för att avlasta tryck på lungorna) Feber och tung andning hade den också.
De kan även frysa, få hög puls, näsflöde, hosta och ovilja att dricka.

Vi hade ett halvblod som fick transportsjuka en gång! hon svettades kraftigt(det löddra om henne), hon skakade i hela kroppen, man såg ögonvitorna, andningen var våldsam och hon verkade disorienterad (slängde sig runt och hoppa omkring!)
Har läst av att de kan få det bl a av för dålig ventilation om de står/ åker länge i transport.

Vi köpte ett travsto från Luleå och hon var mycket dålig när hon kom hit till Skåne. Hängig med näsföde och hosta, hon klarade sig men har hört att de kan dö av det. Tror inte att transportören hade stannat så mycket under vägen som han skulle göra.

Tack för alla svar. Intressant att veta, då man ju trots allt transporterar en del då och då.
Har hört att detta (bland annat) tas upp när man tar kompetensbeviset, stämmer det?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.