juverinflamation
Att hon pendlar är helt ok, det kan dom göra.
KLart du ska fråga det är ju just dte forumet är till för ju
Trodde du hade fått föl i natt. Trodde även att jag skulle få föl i natt men det blidde inget
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Ja du jag trodde också att hon skulle fölat i natt. men nej då hon kniper. Men ja ska sova hemma i min säng i natt som att ja ska jobba i morgon så då kommer de väl antagligen =/ Hoppas dina fölar snart Milla
Juverinflammation FÖRE fölning har jag aldrig hört talas om. Inflammation kan det bli om fölungen bara tuttar på en spene, och den andra juverhalvan inte blir tömd. Symptom är feber, MYCKET äcklig mjölk i den inflammerade juverhalvan, ofta blodblandad. Om ditt sto har undertemp behöver du nog inte oroa dig. Men varför kollar du tempen så ofta?

tempen kollas 2-3 ggr om dagen innan en fölning. De har ja alltid gjort och ja vet fler som gör de också. Vill ha koll helt enkelt

Jag har aldrig kollat tempen. Jag tror nog stona mår bättre av att få vara ifred.
Jag tempar alltid inför fölning.
Veritas odium paretFörvånad

Mjölka ur och kolla hur mjölken ser ut, vid ljuverinfl. är mjölken grynig, som lös risgrynsgröt! luktar ofta även illa, och stoet visar på smärta vid mjölkning. Det är min erfarenhet..

Jag har hört talas om juverinflammation innan fölning, så det kan de få. Har hört att de blir lite halta och lytta, eftersom juvret gör ont, och de vill inte att man tafsar för mycket på det. Det är mer spänt på ena sidan, oftast. Och som de övriga har skrivit, det luktar illa och mjölken ser inte normal ut, OM man överhuvudtaget får ut nån mjölk. Det kan blöda också, liksom droppa blod ur spenen. Men framförallt så brukar stona få feber, så har hon undertemp är det nog lugnt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Tempar också när jag misstänker att det är på gång. Brukar alltid stämma med sänkning innan.

tack för era tips. Hon låg på sin normaltemp i kväll. så vi får se vad som händer under natten.
Men vad visar tempen? Är det som på hundar att temperaturen ändras när det är dags för fölning? För om det är sjukdomstillståndet feber du menar så ser man ju det nästan utan termometer: matt blick, hängig häst, aptitlöshet, håret på ända.
Jag har aldrig höst talas om att man SKA ta tempen på ston före fölning, men vad säger ni erfarna stuteriägare: har man ett tiotal ston som ska föla, hinner man med att tempa alla x flera?
Har hästen juverinflammation blir hon varm och otroligt öm på juvret. Brukar inte bli på båda halvorna utan bara på en. Att hästen är spänd i juvret innan fölning tyder inte på inflammation.
Tempa hästen 3 gånger om dagen innan fölning skulle jag aldrig göra. Låter stona vara ifred. Inte 17 ville man att nån skulle sticka in en termometer i ändan på en då man var höggravid inte. Själv tror jag att man kan fördröja fölningen genom att "greja" med stoet innan fölningen
#11 när det är mycket nära inpå fölning så sänks tempen ½ grad. Veterinärerna rekomenderar detta istället för som man tidigare har gjort gå och kolla färgen på mjölken.
När man går och drar i spenen för att kolla färgen på mjölken kan man föra upp infektioner.
För att förtydliga så är jag ingen erfaren stuteriägare, men har varit på två föreläsningar i år om just detta med fölning. 1 föreläsning på Helsingborgsdjursjukhus och en på Flyinge och båda med mycket erfarna veterinärer.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#13 mja, man för ju inte dit en infektion utan man öppnar spenkanalen och då kan det komma bakterier in så det kan bli en bakterieinfektion.
själv tycker jag att jag kan se andra symptom på hästarna innan fölning, måste inte ha med temp eller mjölkens färg att göra. Hästen får ett helt annorlunda beteende. Iaf har mina haft det
Temperaturen sänks en halv grad före fölning, det var inte mycket!! Då finns det väl säkrare, och tydligare tecken på fölning.