behöver hjälp
Jag , i min enfalld, släppte ihop mitt ena dräktiga sto (hon har 4 veckor kvar) med en valack som jag helt enkelt inte visste vad jag skulle göra av…
Det gick bra, dom går på "betet" stoet pep en del och skvätte lite men annars var det lugnt (hon är en "pissmärr")
I morse när jag kom ner till hagen så låg hon ner - på sidan.
Krullig i pälsen -torkat svett. men reste sig när jag kom.
Hon är helt slut super trött och när jag flyttade henne ur hagen så var hon lite vinglig bak…
Hon har ingen värme /puls i hovarna, inte stel fö. (korsförlamning. Visar inga koliksumptom….
Vad tror ni?
Är hon bara helt slut eller ska jag vara observant på ngt annat?
Hon har inte fyllt i ngr juver eller visat andra tecken som har med fölning att göra.
Är så rädd att hon tagit skada av det här eller att hon kastar.
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Det bästa är nog om du ringer och rådfrågar en veterinär. Det kan ju vara så att hon är trött men man kan ju aldrig veta…

Hon Kastar nu! Har kontakt med veterinär, hon har 4 veckor kvar och har inte börjat fylla i juver så det känns inte bra.
Nu hoppas jag på att stoet får ut sitt föl och att det ligger rätt.
Jag har en granne som fick föl i natt så råmjölk finns nära.
Håll tummarna att fölet är "klart"
Finns det någon som her erfarenhet och kan dela med sig av råd och tips så är jag mkt tacksam.
www.gullsmyrastuteri.se

Håller tummarna så mycket jag kan. Hoppas det går bra.
ÅÅÅÅ Susanne, vi håller tummar och hovar här hemma. Hoppas verkligen det ska gå bra!!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Fy, så hemskt. Håller tummarna för att det ska gå vägen.
Håller tummarna att det ska gå bra. Men du får inte klandra dig själv om det inte gör det för du kunde ju inte veta att det skulle gå så här.

Oj, håller alla tummar att det går vägen. Tänker på dig Susanne. Hoppas att stoet repar sig också, en du får inte anklaga dig själv.
HOPPAS VERKLIGEN ATT ALLT GÅR RÄTT VÄG. MÅNGA STYRKEKRAMAR FRÅN MIG, instämmer med tidigare inlägg, KLANDRA DIG INTE
Aj vad tråkigt ! Min kusins sto kastade nyligt och det var felläge,så ser du bara en blåsa o inga hovar så få dit en vette fort så ordnar det förhoppningsvis,det gick vägen för Dusty iaf fast det var felläge…
Lycka till, håller tummarna…

Stoet står inne nu och har värkar. Hon krystar.
Ligger och står om vart annat.
Någon som varit med om en sen kastning och kan dela med sig av erfarenheter?
Hur lång tid kan det ta innan hon öppnat sig och kan föla/Kasta?
Hur tar jag omhand ett svagt för tidigt föl? förutom håller det varmt och ger råmjölk?
När brukar fölen lägga sig rätt, innan fölning?
Fölet lever iaf. Nu är det full turbulens i magen.
Tack för allt stöd. Det känns skönt!
Återkommer senare nu måste jag ut igen…
www.gullsmyrastuteri.se

håller alla tummar och tår här för att de ska gå vägen. Klandra inte dig själv
Hoppas verkligen allt ska ordna sig, jag kan bara meddela det som vi fick lära oss på föreläsningen.
Lever fölet när det är fött men verkar medtaget så vira in det i filtar och lägg det i bilen och KÖR till veterinären, stoet kan du hämta sen.
Precis som andra har skrivit det är inte ditt fel!!

Håller tummarna här med! Hoppas att det går vägen… *kram*

Hoppas allt går vägen, lycka till, önskar dig en gladare Valborg än vår.

känslan sa mig att valacken har lyckats betäcka henne, jag har varit med om detta en gång tidigare. Håller alla tummarna för dig.

Har aldrig läst en tråd med sådan spänning så man får lite hjärtklappning… Hoppas verkligen allt går bra!

Tänker på dej susanne & hoppas att allt kommer att gå bra, du vet att du får ringa mej när du vill om du vill prata, jag kan tyvärr inte erbjuda dej någonting annat just nu än att jag finns här för dej..
Sänder styrkekramar till dej min vän // Kram Carina

Hojta om du behöver hjälp! Får gäster snart… en väldigt kunnig stuteriägare!! Vi bor ju nästgårds menar jag!! Lycka till!Tänker på dig!!!
Å så tragist. Hoppas det går vägen. Säger som Dajmie, han har nog försökt betäcka henne.

Håller tummarna för att allt skall gå bra, både med stoet och fölet!
Jag håller också tummarna. Tror med att han velat betäcka och har jagat henne… :-(

Håller tummar och tår! Hoppas verkligen att det går vägen…
Rådfråga med JennyR på forum, hennes hingst föddes tidigt och kanske kan hjälpa dig med råd?
Lycka till!!

Håller tummarna att allt går bra med sto och föl. Klandra inte dig själv ..

Håller tummarna !!!!

Vi håller tumarna för er också!!!
Kram
Kära vän!!
Tänker på er! Håller alla tummar och tår jag kan för att det går vägen med föl och sto. Styrkekramar!

Är det inte bara så att fölet vänder sej i magen ? Det stämmer väl bra i tid osv.
Håller tummar även här.

Berdine van Hogenhof är död.
På väg in till Ultuna var det troligen ngt som brast.
Hon var död vid ankomst. Hon ska nu obduceras.
Tack alla ni som skrivit här, ringt mig, skickat sms mailat mm
Jag orkar inte skriva mer nu men sammanfattar vid ett annat tillfälle på hemsidan.
Det är en valborg i sorgens tecken… vi försöker bara förstå, för vi kan aldrig acceptera att hon är borta.
www.gullsmyrastuteri.se
ÅÅÅÅÅ Susanne!! Vet inte vad jag ska skriva, men sänder massor av styrka till dig.
Men beklagar verkligen förlusten. Förmodligen hade detta hänt utan att vallacken varit i samma hage. Så anklaga inte er själva.
Kramar från oss.

Nääääää. Stackars stackars dig, jag lider så med dig. Hittar inte ord.
#29 beklagar din förlust.
Veritas odium paretFörvånad
Åh nej, stackars er… hur kan sånt här hända? Man är aldrig förberedd på sånt här.
Kramar Pia

Å nej beklagar verkligen sorgen. Lider med er. Tröstkramar till er.
Nej sussane!! Jag lider med er,så otroligt tragiskt…Hoppas nu att ni ska slippa fler tragedier.
Sänder en massa tröstkramar till er,vad det nu hjälper…
Tänker på er.
Kära Susanne! Finns inte ord för detta tragiska. Är så ledsen för er skull, jag vet vad Berdine betydde för dig.
Många, många kramar till er alla.

Men hemska saker, jag får "ståpäls" när jag läser tråden. Mina varmaste, varmaste kramar till dig min vän!!! Fyyyy så jobbigt för dig. Kram Susanne! //Erica

Stackars, stackars Berdine…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Åhh nej! Vad ledsamt Susanne

Stackars er finns inga ord att beskriva hur det är , tänker även på Berdine hur ont hon måste ha haft. Lider med er.

Det är inte mkt man kan säga just nu. men sänder all energi till dig. Så tragiskt… lider med er… stora kramar….

Vilken fruktansvärd tragedi… Beklagar förlusten av ert fina sto. Våra tankar går till er i kväll..

Fy, så ledsamt. Vet precis hur det känns…lider med dig i en svår stund.

Beklagar stort.. Din Valborg blev om möjligt värre än min.. Det känns väldigt tungt, man har väntat och längtat och räknat ner, och så blir inget som man tänkt sig.

Tänker på dej susanne & din underbara familj.Jag vet vad berdin betydde för dej & jag finner inte ord för hur lessen jag är för din/eran skull.
Varma kramar Carina

Tack igen.
Det är svårt.
#45 jag beklagar även din förlust idag
www.gullsmyrastuteri.se

Beklagar förlusten.

Åh, så tragiskt.

Åh, kramar!!!! Tänker på er!!!

Sänder styrkekramar.
Jag är så ledsen för er skull.

Så oerhört tragiskt! Stackars Berdine och stackars er! Vi är nog många som kan relatera hur det känns i er situation - tyvärr … Tänker på er!

uch så hemkt…
Usch så ledsamt.. :( Tänker på er!
Beklagar verkligen.

Så fruktansvärt…..beklagar verkligen
Beklagar verkligen er sorg!!! :-(

Fy vad hemskt!! beklagar verkligen!!

Hu så ledsamt! Uch vilken ledsam valborg det har blivit för många.
Hur gick det med fölet?

Finns inga ord så jag säger inget. Jag sänder över mina tankar till dig och hästarna….

Beklagar eran förlust

Så hemskt tråkigt, beklagar förlusten av ett fint sto.
Beklagar.