Ledsam Valborg
Nu på förmiddagen fölade Selene och det började bra; två framhovar och en nos. Sedan tog det stopp och jag kände en liten bit in en bakhov också, hjärtat ramlade långt ner i min mage. Ringde veterinärstationen som hänvisade till jourveterinär som hade telesvar på. Då ringde jag Ellinor och hon svarade tack och lov, väldigt skönt att få prata med någon med stor erfarenhet, jag var hela tiden vid Selenes sida. Försökte enligt Ellinors råd att få tillbaka bakhoven, men jag lyckades inte. Då ringde veterinären upp och kom hit på tio minuter, efter ett tag fick hon tillbaka hoven så pass mycket att vi kunde dra ut fölungen. Usch så sorgligt det var (är). Selene åt direkt efteråt men nu verkar hon vara trött och ligger och vilar mycket, bredvid fölet. Fölet var ett litet, fint brunt stoföl, 50 cm hög. Så onödigt, OM inte det lilla benet legat åt fel håll skulle de gå tillsammans i hagen nu. Suck. Självklart är jag väldigt glad över att vi överhuvudtaget fick ut fölet (har fått tagit bort ett sto tidigare pga felläge) men jag vill ha fölet också.. Vi har väntat i två år på detta föl, eftersom Selene inte tog sig den första sommaren. Det är så oerhört tråkigt och ledsamt. Sedan känner jag på något sätt ett ansvar för våra fyra barn också, "varför levde inte fölet", "varför var det dött" osv. Nåja, de blir en erfarenhet rikare också, får väl se det så.
Ellinor - tack för att du var hemma och kunde prata. Jag blev väldigt glad när ni lyfte luren. Jag hör av mig.
Vad skönt att ni fick ut fölis i alla fall, fan vad trist att det skulle bli så här….
Delad glädje är dubbel glädje :)
Åh nej
vad tråkigt, hoppas bara att stoet nu piggar på sig. Tänker på Er. Styrkekramar.
Tycker så synd om dig men skönt att ni fick ut fölet i alla fall.
usch så tragiskt! skönt ändå att mamma mår bra.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Jag är så glad åt min lilla som föddes igår, och när jag läser det här jag blir jag så ledsen. Jag vill inte tänka mig annat än att det ska gå bra, men tyvärr gör det ju inte alltid det. Hoppas att mamma repar sig, jobbigt med stoets sorg också.

Usch så tråkigt. Hoppas Selene mår bra och att ni trots allt försöker igen…
Tröst-kram!

Tänker på dig, jag håller tummarna att ditt lilla sto återhämtar sig.
Nej vad tråkigt Annelie. Håller tummarna för att stoet återhämtar sig.
Amor vincit omnia 
Vad sorgligt ! tänker på er !
Barnen brukar nog bli nöjd bara man ger en trovärdig förklaring,sa till min dotter när en annans sto kastade att det var sjukt så det dog,att fölis skulle ha haft jätteont om det levat och det är ju inge kul…Hon grät en skvätt och tyckte synd om mamman(stoet) sen var det bra..
Hoppas att det ordnar sig för er.
Vad tråkigt Annelie!
Håller tummarna att allt går bra med stoet nu!

VAd tråkigt men skönt att stoet klararde sig . Barn räcker det att man talar om varför det blir så här så gott man kan så förstår de det .
Så tragiskt. Håller tummarna för Selene. Tänker på er.
Så förskräckligt att mista lilla fölet. Hoppas stoet hämtar sig. Det kan vara svåra existensiella frågor som barn funderar över. inte lätt att svara, men alltid bra att fråga mycket kring vade de tänker på och hur de funderar. Underskatta inte speglingens kraft, man kan hjälpa mycket på så vis.

håller tummarna för att stoet ska piggna till sig. Styrke kram

Usch, vad trist - och så jobbigt att gå igenom. Hoppas det går bra för stoet.

Hoppas stoet hämtar sig och att de snart kan vara ute i solen tillsammans. Styrke kramar till både er och hästarna

Uch så tråkigt med fölet…
Min shettis ska snart föla om 4 veckor..nu blev jag nervös……
Ush så ledsamt och tragiskt. Hoppas nu stoet får må bra.

Tack för all omtanke, man blir glad när man ser att folk "bryr" sig. Vi har firat Valborg som planerat trots allt, men det var bara en familj här på middag och så gick vi en liten sväng för att titta på brasa, det var lugnt. Fölet ligger ute i en liten hage tillsammans med Selene, tar bort det i morgon. Det är så sorgligt att se det ligga där i stället för att vara på benen. Nu ska jag gå ut och tempa stoet, hoppas hon inte får några komplikationer. Barnen har tagit det "med ro", det är bara den äldsta som är 7 som nog riktigt inser vad det innebär. Vi har pratat om fölet hela dagen, tittat i boken på olika fellägen och barnen har fått klappa och gosa lite med fölet också.

Så ledsamt med lilla fölis… Håller tummarna för att stoet återhämtar sig igen.

Så ledsamt med fölet, men jag håller tummarna för att mammahäst nu får repa sig och hålla sig frisk.
ledsamt med fölis :( Hoppas stoet återhämtar sig och mår bra. Håller tummarna för er

Nu har precis ett dygn passerat och hon verkar fortfarande må bra. Hon står kvar vid fölis, buffar och smågnäggar lite. Det känns ganska overkligt, tänk att det var ett stoföl och dessutom brunt. Men efter de trådar som tillkommit här på forumet, om de som drabbats ännu värre än oss, så måste man ju försöka se det positiva. Vi hoppas nu ännu mer att vår Lätta fortfarande är dräktig.
Vad ledsamt men huvudsaken är att stoet klarat det fint.

Beklagar förlusten av fölis.
fy så ledsamt…. Beklagar sorgen. Nu är jag riktigt nervös inför nästa fölning.
Usch o fy så tragiskt! verkligen ledsen för er skull!
Beklagar verkligen, usch vad tråkigt..
Hoppas stoet hämtar sig.

Så ledsamt, hoppas stoet repar sig! Jag är riktigt nervös inför vår första shettisfölning nu! usch!!

Beklagar förlusten av er lilla fölis.
Men hoppas att stoet fortsätter att må bra.

Tråkigt att ni förlorade ert lilla föl, men skönt att stoet har klarat sig.
Tråkigt med fölet.