Fölning
Hejsan! Jag har en lite fråga angående fölning. Jag har ett sto som ska föla i slutet av maj-början av juni.
Jag fundera på att låta henne föla ute men mina tidigare ston har fölat inne. Sist jag hade föl var 1989 så de är ju ett tag sedan. Jag har en lite vilding till sto som inte är glad att stå på stall, så hon gå på lösdrift annas.
hur brukar ni göra? och bör hon gå själv ute i så fall? Hon två valack kompisar welsh och annan stor häst. Hon är lugn runt dom i dags läget.
Hon är lite speciell dam Lilla Alex, stressa gärna upp sig om hon inte få som hon vill..
min shettis fölade ute i sommarhagen förra året o det m mitt varmblod brevid somvakt:-D I år går hon själv kvar i vinterhagen och komer att ha tillgång t att föla både inne eller ute om hon vill…
säkrast är det ju om hon fölar själv, vet ju inte hur valackarna ska reagera på en ny häst hos dem…
Så har du möjlighet hade jag låtit henne föla utomhus i egen hage men m tillgång t lösdriften….
Lycka till! Mitt sto ska också föla i början av juni…
En fölning mäste övervakas. Kan Du övervaka stoet ute?
Jag har haft flera fölningar ute vid den tidpunkten och det har funkat utomordentligt bra. Dom har fölat i flocken dessutom. Detta är naturligast för dom. Min veterinär rekomenderar att låta hästen gå kvar i flocken även vid fölningen. Det ger stoet en trygghet.
Man kan titta till hästen lika bra ute som inne.

Tack för er svar..jo jag kan ha koll på henne ute då dom gå precis utanför dörren hästarna. Tro hon känner sig tryggare i flocken än själv.. Hon bli orolig då och dra igenhon ALLA stacket.hihi!
Welsh ponny är super snäll och den andra ja han bry sig inte så mycket om nåt bara han får mat. Welsh Valle och Alex är bästisar och mycket tajta. Han bli nog extra pappa
Jag ska nog begränsa hagen lite tro jag i alla fall på natten då dom har stort att gå på.
Å är så spänd in för detta!!
#4 jag skulle inte göra hagen mindre, det är bra om hon har plats att gå undan och risken för att fölet ska födas under trådarna är mindre om hon har stor hage. Fölet kan ju rulla under på andra sidan staketet

Jag håller med #5, gör inte hagen mindre. Det är bättre för stoet om hon kan röra sig som hon vill, och dra sig undan då det är dags om hon behöver det.
# Det är bökigare, för att inte tala om obekvämt, att vaka ute i hagarna än inne på stall. Men jag tycker fördelarna med fölningar utomhus överväger det besväret jag får iom detta med råge.
Rätt kläder för aktuellt väder, en bra ficklampa och hunden som sällskap funkar fint för mig. :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

haha, jag kommer nog sitta i sängkamman och glo på henne hela nätterna igenom när de dra i hop sig.
Ok.. fast min tjej gå som hon vill ändå..suck hon bara kryper under eller hoppa över om hon är på¨de humöret. så kanske hon är på fel sida när hon föla
för att få lugn och ro från sina kompisar.
I dag tog hon sig en tur på vår grus väg.
.åå vad gör man om dom är så här! Hon gå ingenstans för vi bör enskilt nästa hus 2 km bort, fundera på plank snart…Hon ta sig en lite promernad och sen kommer hon hem igen. Gulligt i bland fast jobbigt att laga allt efter henne..
fast hon är väldigt söt!