Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettföl
Läst 1799 ggr
stallostby
0

Normalt beteende?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick ju ett hingstföl tidigt i morse. Allt verkar ha gått bra. Det knakade då i stoet när hon rörde sig. Killen fick inte dia förrän efter ca tre timmar och då bara lite och han stod upp tills dess.

Sedan stog han rätt upp och ner i två timmar till och verkade helt färdig. Några slattar mjölk fick han kanske. Men jag fick gå in och massera honom så han vaknade, han reagerade knappt på att jag gick in  förrän jag rörde honom, då började han söka efter mat igen.

Kollade stoet sedan att hon hade mjölk och det sprutade och då diade han en lång stund när jag höll i henne, hon bet lite hårt i honom så han blev rädd tidigare också. Sedan ramlade han ikull och vilade en stund.

Sedan har det varit folkvandring (tyvärr) hela dagen nästan i stallet som har glott på dessa två trötta individer. I kväll när jag kom hem från jobbet tog jag ut dem och Tess fick beta gräs och den lille sög, och mjölk kom det! så det rann ur munnen och på stoets ben.

Men det är dålig fart i honom, han går mest omkring och är helt orädd, när vi ska gå in igen sög han lite på dörrposten gick sedan iväg en bra bit åt fel håll och lyckade trassla sig in bredvid en traktorkärra som han nosade på och höll på att ramla omkull. Tess blev orolig och lockade men han verkade inte bry sig som tur var fick jag hjälp att få in fölet.

När han kissar krystar han väldigt och skapet hänger ute? är det normalt, kiss kommer det och bajsat har han gjort.

Jag hade ju förväntat mig att som det förra fölet att han skulle trycka sig intill sidan och sedan spralla lite..

Annette
0

Idag fick jag höra av en erfaren uppfödare att det ofta är mer krut i stofölen, medan hingstarna kan behöva lite hjälp på traven. Intressant att lyssna på olika erfarenheter bland de som hållt på länge.

Det är viktigt att han får i sig ordentligt med mjölk. Slöar han till är risken stor att han inte får det, så det är bäst du hjälper honom. För säkerhets skull kan du ju kolla med veterinären, både ang detta och att han krystar när han kissar.

[Teddy]
0

Min lille är tack o lov pigg, men jag känner igen det du skrev om första timmarna. Min ZickZack kunde inte lägga sig, han stod och sov och såg hängig ut, försökte lägga sig, men gick framåt istället. Jag la omkull honom med ren muskelkraft (iofs inte så svårt med en shettis).

Skapet hänger ut lite på ZickZack också, men mindre för var dag.

Håller med Annette, hingstföl kan vara lite slöare. Det vet man ju hus karlar är!

Skämt åsido, förstår att du är orolig, men jag hoppas och tror att han piggar på sig.

Cattis
0

Om det var mitt föl som betedde sig så där, hade jag nog försökt se till att han verkligen fick i sig allt han behövde. I värsta fall flaska honom. Jag tycker det låter som om han kanske inte fått så mkt han behöver.

Så om jag var du, hade jag låtit mamm o föl få lugn och ro, och hjälpt till så att han verkligen fick i sig mat varannan timme tills han fixade det helt själv.

Men det är bara som jag resonerar, utan att alls veta vad som (om ngt alls) är fel. Svårt att säga så här…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Billan]
0

Håller med Cattis. Jag skulle även ha dom inne på box större delen av dygnet så de får lugn och ro, och så att inte fölet kommer så långt ifrån stoet.

stallostby
0

tack för era svar.. Jag tror nog han får mjölk han verkar pigg i dag. Det jag tyckte var konstigt var att inte brydde sig om att följa med stoet utan bara vandrade iväg så vi fick gå och hämta honom.

Linnah
0

Om det är så att du har folk som hänger i stallet hela dagarna bara för att de är söta (och det är de ju) och det stör sto och föl, då får du helt enkelt säga ifrån och stänga dörrarna tills de är pigga och glada. Hästarnas hälsa måste ju gå före människornas drift att se nyfödda varelser… Fölet hinner de se, han kommer vara föl i ytterligare i alla fall 6 månader.

stallostby
0

Ja nästa gång får det bli besökstid ;)

Vi har långväga gäster (släktingar från norge) i helgen, det har kommit för att se hästarna, lite svårt att neka dom att komma och titta. Sedan måste ju de två som har sina hästar här få komma sköta dom men de behöver ju inte ta med hela släkten.. inte första dagen iaf!

fuxar
0

Håller med, lugn och ro!Första dygnen är kritiska, det är mycket som ska fungera.Grattis till den lille!!!

Annette
0

#7. Baksidan med att ha inackorderinar, man vet aldrig hur många de tar med sig. Men just i föltider kan man väl säga till dem att de inte får ta med sig folk. Det borde de begripa, tycker jag.

Fiffilura
0

Lite OT kanske… men just det där med att hingstföl skulle vara lite segare har jag hört i fårvärlden oxå. Men inget som jag direkt märkt av själv. Men jag hörde av en mycket erfarenen fåruppfödare att bagglamm får man ofta putta igång lite extra… så det kanske gäller fler djur än hästar???

[Billan]
0

# 5

Nyfödda fölungar ser dåligt och kan följa allt som rör sig egentligen om inte stoet bryr sig om att lära fölet följa just sig. Det är ju stoet som lär fölungen.

Ahnna
0

#11 Jag tänkte också på synen - han kanske till och med har sämre syn än föl normalt har? En bekant till mig fick en helt blind fölunge för några år sen, den betedde sig också väldigt skumt. Men om han är piggare idag och följer mamma hyfsat bra så är det nog inget att oroa sig över.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

stallostby
0

ja nu är allt bra iaf. Tess och fölis går i hagen och hon följer honom till max! och Grace och föl får inte komma närmare än 10m!