Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2059 ggr
Nordqvist
0

Vad kostar det?

Jag vill bara veta på ett ungefär vad det kostar att ha EN shetlandsponny!

Jag vet att det kostar! men hur mkt betalar Du?

(Per ponny eller för din enda!) ?

Kom igen nu! Flört Dela med er av era utgifter!

Frida-E
0

Vet inte exakt vad en ponny kostar (det beror ju heeeelt på vad för stallplats, foder mm, mm) men jag har räknat på att jag lägger ut ca 50 000-60 000kr per år på mina fyra shettisar, då ingår "allt" förutom bensin till och från stallet. (Hjälp jag hade ju kunnat åkt jorden runt varje år för de pengarna…) Förvånad

Nordqvist
0

Haha! Visst är det mer uppenbart hur mkt man "slösar" på sin hobby när man lägger upp det såhär!? Förvånad

Men det är det väl värt? Oskyldig

Pheobe
0

#1 oj, du måste ha dyra stallplatser. Jag har mina 4 ponnyer hemma och dom kostar ca 20.000kr på ett år

balotte
0

#2 Det är värt varenda krona.

Puzzel
0

Jag tror jag betalar nånstans runt 25000-30000 kr om året på en häst, men som alla säger värt varenda krona. Och speciellt nu kommer hon vara till stor betydelse efetr separationen, då barnen genom henne kan få utlopp för så många känslor.

MalinLarsson
0

Om jag räknar försäkring,avmaskning,verkning, vacc.,foder och strö så ligger det på ca 3500-4000:-/år för mitt shettissto

Gosa
0

När jag räknar ihop kostnaderna för en av mina vuxna shettisar så hamnar jag på ca 7000 kr/år. Då har jag räknat med Hö, kraftfoder, avmaskning, vaccination, försäkring och hovslagare.

Jag har inte räknat in någon kostnad för inackordering, utställning, utrustning osv.

Miija
0

#6   Wow, så billiga hästar vill jag oxå ha.
Men det är klart, jag betalar även för allt vad gäller staket, ombyggnationer m.m. oxå.
Räknar man på allt som kostar p.g.a pållarna är det mycket pengar.   Undrar var man får den ifrån??Oskyldig

Ett litet ex:
Inköp 6000 kr.
Efter 9 månader fick jag avliva pållan och då hade hon totalt kostat mig ca. 20.000 kr (dräktig).
OBS! att ingen hovslagare, inga staket, bygge och dyl är med i den kostnaden ändå.

Midlingur
0

Jag lägger nog minst 70000 om året på mina hästar. Jag har dock from den 1/1 2008 fört dagbok över utgifterna så den 31/12 2008 vet jag exakt :)

Midlingur
0

En ponny för mig kostar såhär mycket i månaden

700:- kallhyra

130:- spån (ibland mindre)

350:- hösilage

Mockning 150:- 

Mineraler osv tillkommer med någon tia.

Ahnna
0

Mitt fullblod kostar ca 35 000:- om året, så det låter väldans dyrt att lägga så mycket på en shettis. Men jag har ju förstås eget stall så jag sparar ju in på stallhyror… För ett tag sen räknade jag ihop att mina shettisar kostar ca 3500-4500:- styck per år, beroende på vem av dem man räknar på.

För shettisarna:

Försäkring: ca 1500-2100:- om året, beroende på häst.
Grovfoder: ca 200:- per månad från oktober till maj.
Kraftfoder: ca 20-50:- per månad. (Köper billigt från bönder.)
Verkning: 0:- eftersom jag verkar själv.
Stallhyra: 0:- som sagt.
Avmaskning: ca 100:- per år?
Vaccinering: ca 200-250:- per år, eller nåt liknande.
Strö: (för de som står inne på vintern) ca 10-40:- per månad.

Staket, el i stallet, slitage på bil och släp m.m. tillkommer givetvis.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hanna-D
0

Mina hästar kostar (lite snabbt räknat) 3500-5000 kr/år och häst (beroende på ålder, typ av försäkring etc.) I detta har jag räknat in strö, försäkring, grov- och kraftfoder, verkning, avmaskning och vaccinering. Har ingen stallhyra (eget stall).

Kostnader som tillkommer är stängsel, el och annat slitage samt eventuell ny utrustning som man behöver köpa in.

Största kostnaderna är grovfoder och försäkringar.

Annette
0

Jag har aldrig räknat. Jag vet bara att en enda häst kostade 8000:- i bara veterinärräkningar, specialskoningar och tarmbalans på ett år. Men hon var värd vartenda öre och mer därtill. Tyvärr hjälpte det inte :(

stallostby
0

förra årets budget låg på ca 30-35 000kr (2 shettisar 1 arab) Har eget stall. Men en shettis räknar jag med i rundra slängar 2300kr i hö, **verkning 1300kr, strö ca *(halm från en bra bonde) 500 kr***+ ev krafftfoder, vaccinering, kolla masken/avmaskning, ev veterinär (tandrasping+ övr undersökningar) +försäkring m m .. alla siffror per år..och väldigt uppskattat!

Nordqvist
0

Vissa har det bra med eget stall! Flört

stallostby
0

vi tar 600 kr i hyra (ink. in och utsläpp, fodring från färdigt upplägg). Inkl. spån/halm