tips!
skulle vilja ha massor av tips som jag ska tänka på innan och under en premiering.det är så att jag ska prem.min treåring och har aldrig varken prem. eller ställt ut tidigare.
Vad för slags tips är det du vill ha? Visningstips? Putstips?
putstips.även vad jag ska tänka på innan,under och efter visningen.
Oj, det finns hur mkt som helst, jag börjar så får någon annan fylla på.
Så här gör jag:
Dagen innan tvättar jag ponnyn ordentligt, borstar ut man och svans med hjälp av pälsglans (jag använder Foxfire). Delar oftast manen för att få en snyggare hals och överlinje, fäster med tofsar eller flätor. Täcke över natten.
På visningsdagen borstar jag av ponnyn på morgonen innan vi åker i väg. På plats anmäler och skriver jag under hästägarförsäkran. Tar därefter ut ponnyn så den får gå runt och kika och sträcka på benen efter resan. Tänk på att vara där i god tid. Innan visningen putsar jag upp hästen, matolja är bästa (och billigaste) glansen. På Granngården säljs ett bra spray som heter Show Shine som jag använder som sista finish. Lite extra olja runt ögon och mule.
När du ställer upp ponnyn kan det vara smart att ha en pisk med sig som man kan vifta med/slå lite i marken så ponnyn blir nyfiken/sträcker lite på halsen eller tar fram öronen.
Lycka till!
vilken bra tråd!!
Fyll på alla ni andra med era tips
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Det finns en artikel från en visningskurs. Jag letar reda på den och puttar upp den i forumet.

#3 tog nog redan upp det mesta … 
En sak till att göra dagen innan är att klippa "hakskägget" jämt under hakan (ej känselhåren på nosen!) samt att klippa bort ev. tussar som sticker ut ur öronen (OBS: Inte klippa in i öronen!). Utöver detta klipper man absolut ingenting annat på ponnyn (ej man eller pannlugg, ej svans, ej päls, ej hovskägg, etc.).
Självklart skall ju hovarna vara verkade och snygga!
Sedan är det ju alltid fint att kunna visa upp sin ponny i en fin utställningsgrimma alt. utställningsträns samt att ponnyn är tränad på att visas upp ordentligt (kunna ställas upp snyggt framför domaren, kunna skritta ledigt på rak linje fram och tillbaka samt kunna trava energiskt och vägvinnande på rak linje fram och tillbaka).

Nu har jag puttat upp tre olika artiklar i forumet. Hoppas du hittar något du har nytta av.
tack så jätte mycket för alla bra svar jag har fått av er!!!
#6 Njaa, klippa skägget gör nog jag ca 3 veckor innan just för att slippa få det se så avhugget ut. Annars inget att tillägga…

#9: Det är rätt bra att göra, faktiskt. Och att sedan bara "putsa" lite på det om det behövs dagarna innan.