Märklig magform...
Mitt högdräktiga sto har de flesta tecknen till att föla snart. Vaknatt i natt med alltså! Sedan igår har hon fyllt ut magen ytterligare, som en ballong innanför båda virvlarna ovan ljumskarna. Om stoets vänstra sida, i virveln, syns stora fosterrörelser. Det "boxas", höjs och sänks på ett område ca 15X15 cm. Febril aktivitet.
Vad tror ni det är som händer? Vilken kroppsdel på fölet tror ni det är som orsakar rörelserna? Ligger det rätt? Ska jag ringa och förvarna distriktsveterinärerna? GUD vad jag är orolig! Nästan värre än när jag själv skulle ha bebis för ett halvår sedan ;-)

Rubriken jag nyss skrev var lite riktad till dig, inte att du skulle leta resultat men ha en trevlig vaknatt! Har ingen aning om hur fölet kan tänkas ligga, men jag hoppas verkligen allt går bra. Kanske du får tillökning i natt. Jag tycker du ska leta fram journumret till veterinären, man blir ju lätt lite virrig när man ska leta telefonnummer i stressad situation. Men förhoppningsvis behöver du inte använda det! Stort lycka till.

Mitt sto hade exakt dessa rörelser i sin mage natten innan hon fölade, jag misstänker att det var det sista rycket när fölet lägger sig till rätta i förlossningskanalen, avvakta och se, fortsätter det så skulle nog jag kontakta veterinär för konsultation så det inte är felläge på gång, men, som sagt, mitt sto hade exakt de rörelserna i sin mage natten innan hon fölade, och det utan problem.
Lycka till, håller tummarna…

En del föl håller igång ända tills de ska ut. 

Några av mina ston har fyllt ut innanför virvlarna en kort tid innan de har fölat. Iaf har jag inbillat mig att de har gjort det.
Tack för era svar! Det känns mycket bättre av att bara få skriva av sig! Nu har jag druckit the och andats lugnt en kvart. Släpper inte min lilla klenod med ögonen några längre stunder.

#5 Hoppas att hon fölar snart och att allt går bra så att du får sova sedan.