Blått öga
Hur allvarligt tar man på blåa ögon?
Och varför är de inte tillåtet inom rasen?(har för mig att det inte är tillåtet iaf)

Det är väl tillåtet men inte önskvärt?

I reglementet står: "Ponnyer med blå ögon accepteras men är inte önskvärt. Anmärkning om blå ögon skall göras på bedömningsprotokollet."
#2 Då har den domaren missat att skriva det på protokollet för det ska göras en anmärkning om det.

#3 Det där förstår jag inte riktigt… (Jo, jag förstår vad det står, men inte varför det står så.) En ponny som har vitt tecken i ansiktet kan ha ett eller två blåa ögon helt enkelt för att det blir så då, och likaså en pärlvit häst. Vad är det som är "icke önskvärt" med det? Det är ju fortfarande en shetlandsponny! Du behöver inte svara om du inte vet, jag bara undrar rent allmänt.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#4 Jag funderade på samma sak när jag skrev det. Vet inte varför det inte är önskvärt.
Är det inte så då att texten inte har ändrats ..Tidigare var det ju inte tillåtet, men har ändrats under resans gång.

Cremello färgen ger väl blå ögon…hur blir det då?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag tycker att det är fint med blåa ögon!!
Jag skulle gärna vilja ha en svartskäck med ett blått öga!! 

Blå ögon är ju ingen kassationsorsak, men inget man önskar hos shetlandsponnyn. Ungefär som att shetlandsponnyn ska ha rakt tagel enligt rasbeskrivningen, men likväl finns det ponnyer med vågig man som får 10:a på typ. Inget att dra för stora växlar på alltså.
Allt är inte så logiskt alla gånger. Är det t ex inte New Forest där man får vara gulbrun men inte isabell..? Samma anlag men på olika grundfärg.
Och är det inte så att albino fortfarande står med på SH:s kassationslista (åtminstone sist jag kollade), fastän det inte ens finns albinos hos häst? Jo, förmodligen ligger den gamla benämningen av vitfödda kvar, men det känns ju ändå inte så logiskt att ett färganlag är godkänt i enkel uppsättning men inte i dubbel.
Vad det gäller shetland så har jag hört (är det rumsrent att förmedla skvaller och hörsägen här?) att en viss vitfödd minihingst till största delen själv (eller kanske snarare hans ägare…) är anledningen till att förbudet mot blå ögon byttes ut mot att vara icke önskvärt.

#11 en viss vitfödd minihingst till största delen själv (eller kanske snarare hans ägare…) är anledningen till att förbudet mot blå ögon byttes ut mot att vara icke önskvärt.
VEM kan det vara?! 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se