Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 3851 ggr
AndersA
0

Hingstlinjer inom Mini- Shetland

Skriver mitt första inlägg i detta forum och ber om ursäkt om detta ämne diskuterats tidigare!

Vi har haft Mini- Shetland i snart 4 år och förra året hade vi glädjen att fundera över hingstval till våra ston. Det slog mig då att hingstlinjerna är begränsade om du vill ha en hingst som har erhållit 40 p eller mer och som inte är fux.

På ett möte som Shetland Syd anordnade förra året så frågade jag Jeanette Stark som representant från styrelsen, om man diskuterat detta dilemma och fick då ett negativt svar. Men jag förstod på en del andra mötesdeltagare att behovet fanns att diskutera detta.

I t ex halvblodsaveln så har man rest med hingstpremieringsnämnden till andra länder för att titta på lämpliga hingstar som var till salu för en ev. import till Sverige.  Skulle detta kunna vara ett sätt att hjälpa den som vill importera en unghingst eller en i annat land avelsgodkänd hingst?

Hur tycker du att vi ska göra för att utöka blodslinjerna på mini- hingstarna här i Sverige? Jag ber också att vi håller diskussionen om 0- hingstar eller, inte borta från denna tråd, då jag hellre läser inlägg om lämpliga blodslinjer eller stuterier som har en viss kvalitet som skulle tillföra aveln samma sak som Transy och Marshwood gjort för den svarta Shetlandsponnyn här i Sverige!

Ser fram emot en förutsättningslös diskussion med positiva inlägg! / Kristina

Charlotte-Aveback
0

Jag tycker att det du skriver är väldigt intressant! Om många är av åsikten att det fattas en viss typ av hingst i den svenska aveln, antingen beträffande vissa blodslinjer, färger, storlek, m.m. så borde man kanske lite mer målmedvetet ge sig ut och söka denna typ av hingst utanför landets gränser.

Det finns så många bra hingstar i Sverige idag, både svenskfödda och importerade, att jag anser att de nya hingstarna som vi tar in verkligen skall tillföra aveln något nytt.

Jag vill gärna tillägga att det finns uppfödare i Sverige som är väldigt duktiga på att hitta bra hingstar utomlands så det kanske kunde löna sig att kontakta dem?

paparatzi
0

Tillsammans kan man skapa kunskap och bra förutsättningar för en lyckad framtid, genom att precis som #1 skrev, kanske studera lite utanför gränserna…

Charlotte-Aveback
0

#2: Ett förtydligande:

Jag vill poängtera att jag anser att vi enbart skall importera det som inte redan finns i landet utan enbart om det kan tillföra något extra. Vi har idag en väldigt bra inhemsk shetlandsavel som vi skall värna om, med många internationellt gångbara individer, både inom avel och utställning.

AndersA
0

Har gått igenom den sista hingstkatalogen och om vi håller oss till mini- Shetlandshingstarna som uppfyllt de rasvisa kraven i katalogen så kan man läsa ut följande:

Av 40 st godkända hingstar är 23 st fuxar.

Med hingsten Parlington Pimpernell i stamtavlan finns 6 st varav 3 fuxar som alla erhållit 40 p eller mer.

Med hingsten Allright v. Spuitjesdom finns 7 st varav 3 fuxar  som alla erhållit 40 p eller mer

Kombinationen PP & Allright har en 1 hinsgt som är fux och erhållit 40 eller mer

Kvarstår: 19 st där endast 9 st erhållit 40 p eller mer och inte är fux.

Jag kan alltså endast använda 13 hingstar om jag vill använda en hingst som erhållit minst 40 p och inte är fux.

Den basen tycker jag är liten för studerar men även de hingstarna så finns där en hel del släktband sinsemellan.

Är detta en tillräcklig avelsbas bland mini- hingstarna? /Kristina

paparatzi
0

# intressant statistik…

Vad kan man säga är den mer normala avelsbasen bland mini? /Carola

nallebjörn
0

#4 man ska kanske ta lite hänsyn till vart i landet man bor också. Även om det finn 13 stycken du kan använda dej av så står dom ju säkert utspritt.

Kanske kan man åka till danmark där dom har mer brett sortiment på färgade hingstar? Att betäcka i DK istället menar jag.

Ellinor Johansson
0

Denna fråga ältar jag minst en gång om dagen.

Jag har tyvärr målat in mig i ett hörn. Eftersom jag har byggt min avel på två mycket använda Holländska hingstar så har jag tittat lite på hur uppfödarna i Holland gått vidare.

Om jag ska köpa en ny avelshingt spelar färgen ingen roll, det viktigaste för mig är kvaliten och stammen.

Du var väl i på hingstpremieringen i Holland i år såg du inte något riktigt fint?

carl-gustaf
0

Urvalet är alldeles för litet, vilket kommer att leda till degenerering.
Framförallt då det i dessa stammar finns hingstar med väldigt dåliga arvsanlag.

Ellinor Johansson
0

# 8 Har du något förslag på linjer som skulle passa till mina linjer?

carl-gustaf
0

Inom miniaveln finns bara Fairy-linjerna.

Ellinor Johansson
0

Vet du någon bra hingar efter Fairy Redstart?

Hanna-D
0

Vi såg mycket fint i Holland, eller hur Kristina? Flört

Välkommen hit föresten!

Ellinor Johansson
0

Vad hette de då? Stam?

Kan man kanske få se en bild att dregla över?

carl-gustaf
0

Ulla Borgh har nog någon efter stoet Fairy Finesse e Fairy Redstart

Ellinor Johansson
0

Skulle vilja komma så nära Redstart som möjligt. Hur länge sedan var det Redstart dog?

nallebjörn
0

Skäpperöds Rex har fairyblod närbesläktat, så även helbrodern Skäpperöds Sebastian.

paparatzi
0

#16 Man ser direkt om det är en Skepperödshäst, det är så det ska vara tycker jag…

AndersA
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressanta inlägg!

Vi såg mycket intressant i Holland och det jag frapperades av mest var rörelserna på mini. Men även att kvaliteten var hög typmässigt och då även i varierande färger! Det finns lite biler på min hemsida, www.norregard.se under aktuellt men bifogar även min favorit Leandro v st. Brammelo! Tyvärr så var det svårt att fota inne så detta är från stallet.

"3 Någon annan som vet avelsbasen på just mini? Man skiljer ju inte på siffrorna i bet. statistiken.

#4 Har betäckt i Danmark och väntar föl e. Jumbaldi. Dock så påförs man extrakostnader av SSS när man registrerar föl som är "tillverkade" i annat land. För mig är det ju enkelt att köra, det tar mig 40 min till Köpenhamn men det hjälper ju inte andra!

#7 Du har ju några av Sveriges bästa mini- hingstar och ett stort Grattis till er fina avel! Dock så är det långt för oss att åka till er…. Precis som du skriver så är ju Sverige avlångt!! Har du fört några diskussioner med styrelsen eller med hingstpremieringsnämnden ang. hingstlinjerna? Inom russaveln är Morgan Johnsson väldigt beslutsam att bibehålla alla linjer som finns och det tas in hingstar i aveln för sin stam. Vad som var Håkan Ströms linje vet jag inte. Visst har jag ett par på önskelistan från Holland Glad men det är ju inte samma sak som att vi ha råd att köpa in någon! Någon som tycker om idén att engagera hingstpreieringsnämnden i detta? Dock så får man passa sig lite för storlekarna på hingstar i Holland då de mäts som 3- åringar men inte fler gånger. Det innebär att en hingst som är 86 cm som 3- åring kvarstår som mini hela livet. Sanningen är väl snarare att den hingsten växer över och övergår till Kleine maat. Detta kan vara en mina när man tittar på stammar från Holland!

#12,13 Har letat som en galning e katalogen från Holland nu på morgonen. Återkommer om namn på hingstar med Fairy- linjer, eller kanske någon annan som är mer insatt i holländska aveln kan bistå med namn?

#10 Kan du utveckla dig lite mer ang. Fairy- linjerna? Är ju relativt ny inom Shetland och glöm inte att många som läser inte är insatta men kanske vill veta mer och inte vill fråga! Vad finsn det för Fairy- linjer i Holland som skulle kunna vara av intresse att ta reda på mer om?  Vad tycker t ex du om sättet holländare bedriver avel, sett generellt? Jag är imponerad av deras sätt att ta ett beslut om t ex behåringen som var för dålig för ett antal år sedan. Idag, på kort tid, har de otroliga manar och svansar på sina hingstar. Oavsett om de avlar kor eller hästar så håller sig holländare till ett och samma mål. Visst är besluten tagna på toppnivå men de skördar ju också frukterna- priserna på 1.a premie- hingstar är skyhöga!

Hanna-D
0

Jag har både årets och förra årets katalog här. I katalogen finns ju bara far, mor och morfar angett. De med Fairy är:

• Suprise v d Toom svart 86 cm e. Hiroki v d Buske u. Inge v't Lageveld ue. Fairy Goldsmith
  • My Number One of Duke Stable fux 86 cm e. Fairy Redstart u. Asterisk of Duke Stable ue. Vorden Buddleia
  • Kay v d Wijzend svart 86 cm e. Florissant v d Leugenbrug u. Elodie la Chico-Cabballo ue. Fariy Regent
  • Jewel v d Klef fux 85 cm e. Allright v Spuitjesdom u. Fleur v d Klef ue. Fairy Goldsmith
  • Hidalgo v Uilenbroek fux 84 cm e. Fairy Goldsmith u. Birling Fantasia ue. Tinsley Tom Tiddler
  • Tawna Smart Alec brunskäck 86 cm e. Kerswell Musketeer u. Tawna Custard Cream ue. Fairy Fabric
  • Ivo v d Lindenhof brun 85 cm e. Adam v Spuitjesdom u. Diana v d Lindenhof ue. Fairy Goldsmith
  • Torso v d Marlehoeve svartskäck 82 cm e. Fairy Cocktail u. Hillary v d Flevo ue. Bright v Uilenbroek 

Det här är de hingstar av minimått som visades 2006 med Fairy som far, mor eller morfar.

Hanna-D
0

Från 2005:

• Rambler v d Aanvangsweg fux 83 cm e. Fairy Goldsmith u. Iloni v d Aanvangsweg ue. Allright v Spuitjesdom
  • Kasper v St Honesch fux 83 cm e. Fairy Goldsmith u. Fabiola v St Honesch ue. Adam v Spuitjesdom
  • Jewel v d Klef - se ovan
  • Nander v Kairos svart 80 cm e. Justus v Kort Ambacht u. Didi v d Spieringsweg ue. Fairy Regent (en av mina mini-favoriter -05)
  • Ivo v d Lindenhof - se ovan
  • Fairy Goldsmith fux 82 cm e. Claret u. Hallanda Goldfinch ue. Speyside Red Thorn
  • Grandioso v d Wegdam fux 94 cm e. Adam v Spuitjesdom u. Anoeska v h Gement ue. Fairy Goldsmith (inte mini visserligen)
  • Suprise v d Toom - se ovan

Fairy Goldsmith och Grandioso v d Wegdam visades i "Showrubriek" alltså bedömdes inte.

AndersA
0

Tack Hanna! Ska åka till hingstpremieringen på Jylland imorgon. Kanske hittar man något spännande där! Bl a så är Jolly Roger såld till en dansk och ska visas imorgon- ska bli kul att se honom! Såvi får sitta och fundera på Fairy-blodet när vi åker!

Cattis
0

#21 Är Jolly såld? Är han inte bara uthyrd?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Åh, snälla Kristina ta kort på Jolly Roger Glad

kacka
0

Är JR mini????

Hanna-D
0

#24 Nej verkligen inte. Han är 102 cm men hans farfar var mini.

Cattis
0

#25 Tror det var en pik om att denna tråd handlar om hingstlinjer inom mini… Flört

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

#26 Japp och den ignorerade jag Räcka ut tungan

kacka
0

Fireball of Marshwood??? Är det därför som Gletness Rockall och hans avkommor ibland får små avkommor?

carl-gustaf
0

#18, Den fantastiskt vackra hingsten Jumbaldi http://www.shetlandpony.dk/Jumbaldi.htm är efter "Noll-hingsten" Møllegaards Vivaldi , http://www.shetlandpony.dk/Vivaldi.htm  som vår ärade avelspremieringsnämnd så bedrövligt sågade på avelsvärdering. Jag var där och förstod alls inget av denna nämnds bedömning. (Kommer någon ihåg poängen?)
Om nu ägaren hade lytt våra "högt ärade" ledamöter så hade denna otroligt vackra och exteriörkorrekta Jumbaldi aldrig blivit till.

Där har Ni ett bra exempel på att staten nu har gjort rätt och slopat den obligatoriska avelsvärderingen.

carl-gustaf
0

#29 Jag har ett minne av 32 poäng. Någon som vet eller kan kolla upp detta.

paparatzi
0

#30 Ska man upphöra att förvåna sig….

Ska man skratta eller gråta…

Ska man skylla på dagsformen…

Jag väljer att förvåna mig, att gråta, att skämmas…

nallebjörn
0

#29 avvikelser kommer väl alltid att finnas. Jag har själv ett sto som är super efter två halvbra föräldrar

paparatzi
0

#32 Ska vi ta åt oss äran iallafall?

Avikelser kommer alltid att finnas…….så länge det finns människor som accepterar dom

Det har ju visat sig att när "avikelser" förekommit här..

Då kan hingsten komma tillbaka med sin ägare ifrån det land, där "avikelser" inte förekommer, och få skyhöga poäng på våra utställningar..

Sånt kallar jag för att släta över sina misstag.

Ett plus i kanten må väl vara att sålänge inte dessa hingstar utgör ett hot för vårat inhemska bestånd, då är den glatt välkommen till oss, för att plocka medalj efter medalj….PINSAMT!!

carl-gustaf
0

#32 Vad är vitsen med avelsvärderingen då?
Ibalnd säger jag att slumpen avlar bättre. I varjefall för rasen.
Många skrattar åt detta. Men tänk jag har nog rätt.

Återknyter lite till att någon här skrivit  att Morgan hade sagt "att det är mycket viktigt att alltid behålla en hingst efter varje linje"

Mycket klokt och "ett sto efter varje mödernelinje" vill jag infoga.

Då blir jag nöjd.

kacka
0

Men om nu premieringsnämnden inte gillar  stammen så spelar ju inte det någon roll vad den får på utställning. Den kommer ju ie bli godkänd i Sverige ändå. Så måste de väl vara???

carl-gustaf
0

#35 Att avla för rasen är viktigare än att avla för Blågula rosetter.

kacka
0

Men visst funerar jag på vad detär för fel på stammen då en hingst inte blir godkänd i Sverige trots att han fått guld tidgare och som efteråt får 43p på utställningen. Det måste väl nästan vara något större fel på stammen då… eller?

carl-gustaf
0

#37. Dra inga slutsatser, acceptera bara noll-logiken i systemet.

paparatzi
0

#37 ALDRIG!!!!! Skrikandes

paparatzi
0

#38 menar jag….Grrr

carl-gustaf
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog denna bild på premiering, har bara glömt borft vem det var jag plåtade. Någon som känner igen de här?

paparatzi
0

#Dom ser väldigt bekanta ut…..hm! hittade bara ingen text med minns ingenting….därför blir jag lite osäker

VeronicaP
0

#41 Ja inte var det  du i allafall  , inte paparatzi heller *ler* FlörtOskyldig

VeronicaP
0

Sen har jag sett hingst som varit i dåligt skick när de visas och sen kan man se det ett år eller så och den kan vara skit fin så nog beror det lite på skötsel och skicket också och framför allt glömt inte hur den kan vara matchad …

paparatzi
0

#43 Ha! ha! ha!…nu fick du mig att skratta Skrattande

#44 För en nybörjare om jag, vad menas med att hingsten är matchad?

AndersA
0

När jag startade den här länken var det med förhoppningen att medlemmarna skulle kunna hålla sig till ämnet!

Eftersom det tydligen är omöjligt så väljer jag nu att inte fortsätta diskussionen här utan om någon vill, så kontakta gärna míg per mail; info@norregard.se.

Under veckan kommer jag också att uppdatera min egen hemsida med bilder från hingstpremieringen i Danmark, bl a med foto på en väldigt härlig mini- hingst som blev reserv Over-all-champion.

Annette
0

Anders har rätt. Håll er till ämnet, tack!

paparatzi
0

#0 Det man undrar är hur mycket det ska hjälpa…

Det man fått för sig är att det spelar ingen roll hur välstammade och goda kvalitéts ponnyer som importeras, när dessa inte är önskvärda, annat än om det är "rätt importör"

Dom personer som jag har talat med, skulle vilja ha in nytt blod, men vågar inte "ta ut svängarna" då det är alldeles för kostsamt . både ekonomiskt och psykiskt, när hingsten blir klassad att vara en ponny av det enklare slaget?

Folk är rätt så medvetna om att det finns mycket goda egenskaper som finns att tillgå utanför gränserna, men vad hjälper det….Fundersam

VeronicaP
0

Carola Matchad är att man har ponnyn i rätt form till visningen , vältränad osv osv helt enkelt förberedd för sin uppgift

paparatzi
0

#49 OK! då är det det ordet jag hört i samband med att folk berättat om när Ella o Thiffany visar..

pernille
0

Interessant som I diskuterer mine hingste her på siden!!!!

Vivaldi fik 33 point på premiering i 1995, samme år havde han fået 41 og 39 på udstilling i Sverige. Han er premieret i DK med engelsk/skotsk dommere i 1994 med super fin beskrivelse.
Og nej - Jumbaldi er ikke en "avikelse" . De som kender og studerer de engelske blodlinier, vil vide at mere konstant og fornem moderlinie findes ikke. Hingstelinien er ligeledes stabil og gennemprøvet både i DK og UK. Desuden har Vivaldi flere gode afkom i DK, mange er det jo ikke blevet til, efter Svenskerne "smutsede" ham til i 1995.
Om ikke en stofamilie indeholdende Marshwood´s J-linie, Wells Supreme og Wells Vasha er fin nok til Sverige, hvad er så? Eller har den svenske avlsledelse en helt anden type?
Hvori ligger det "pinsamme" i att plocka medalj efter medalj…. er de Jumbaldi du sigter til og så endda anonymt. Har man så stækre meninger, må man vel stå frem ved namn.
Det som virkelig er pinsamt er, at en så vigtig debat løber helt af sporet.

Vivaldi´s sag endte i EU parlamentet, hvor han fik sin status som avlshingst af høj værdi tilbage og fik moralsk oprejsning, men det har SSS aldrig orienteret sine medlemmer om.
Godt at der findes svenske dommere med courage og moral, som bedømmer hans søn anstændigt på udstillinger og avlere med lige stort courage, som anvender ham til sine sto.
Og så er der os to Carl-Gustaf, som fortfarende har vores hjerte hos de engelsk stammer. Keep it up!