Skendräktig
Vårt ena sto som fick föl (sitt första) förra året är nu skendräktig. Det bara sprutar mjölk ur hennes ljuver! Hade tänkt betäcka henne på nytt i år igen, men hur går man till väga nu?
Är det bara vänta ut det eller går det betäcka henne ändå, eller behöver hon hjälp att komma ur det?
Har aldrig varit med om något sånt här förut.
Är det Struten? Hennes syrra har sprutat mjölk i 3½ år efter att hennes föl föddes… Nån gång har det varit på väg emot juverinflammation, men i övrigt har hon inte haft ont av det vad vi märkt. Vi har haft veterinär som kollat henne flera gånger, och någon gång har de också behandlat henne för det med hormoner (jag bodde inte hemma, så jag vet inte exakt hur allt gick till). Jag tror att det lugnat sig nu till sist, men jag vet inte. Min teori har hela tiden varit att det kommer att sina när hon blir dräktig igen, men hittills har hon inte varit betäckt igen.
Ja kan du tänka dig det är "Struten"
.
Nej, jag misstänker väl att det ger med sig när hon blir betäckt igen, men jag ville gärna kolla med andra vad de har för erfarenheter av detta då jag ALDRIG varit med om detta.

Det bästa tror jag är att skicka henne till hingst !
Vårt ena sto är troligen skendräktig för andra gången ! hon är ett sto som vill vara dräktig o när hon går tom tror hon att hon har föl imagen, massa av mjölk som bara sprutar ut.
Lycka till med henne
Tack för råden.
Ville bara veta så man inte gör något dumt om man skulle ha iväg henne på betäckning igen.
# 3 Det var inte svårt att få ditt sto dräktig när hon var skendräktig?

#4 Hon tog sig på första försöket, o jag har den uppfattningen av att det är bättre o släppa med hingst än o spruta igång dessa ston… dom vill ju bara ha bebis, så lät dem gå m hingsten i lugn o ro så ordnar sig allt
Nu har jag aldrig haft något skendräktigt sto, men jag har hört att om dom blir skendräktiga så står dom med en gulkropp i livmodern. Den producerar hormon som gör att stoet tror hon är dräktig. Stoet måste bli av med gulkroppen för att återfå normala brunster och därmed kunna bli dräktig.
Veterinären måste alltså behandla med hippotrim, som hjäper till att släppa gulkroppen.
Mitt råd är alltså att konsultera veterinären innan stoet släpps till hingst
. Lycka till.
#6 Fast jag skulle nog snarare ifrågasätta om hon faktiskt är skendräktig, eller om det bara är att hon fortfarande producerar mjölk. Om det BARA är mjölken som är symptomen. Som sagt ovan så har mitt sto (som är halvsyster med stoet som det gäller) fortsatt producera mjölk i över 3 år efter att hennes enda föl avvandes, och jag har aldrig tänkt tanken att hon skulle vara skendräktig. Det är möjligt att det skulle visa sig vid betäckning att det var något fel, och då får man naturligtvis kontrollera det, men jag skulle inte utgå från att det är gulkroppsproblem bara för att hon producerar mjölk.

#6 nja Pia jag vet inte om jag tror på det i ALLA fall.. Då jag vet hur Anja är nu o var för 2år sedan… då sa veterinären att vi skulle släppa henne m hingsten istället för att spruta igång henne.. det tog inte lång stund innan hon blev betäckt, och resultatet går i sommarhagen nu… lilla Beyla Buz.
Hon är likadan nu, mjölken rinner men hon tar emot hingsten, sen tror jag itne hon tar sig på första denna gång men man vet juh aldrig..
sen kan ju alla ston vara olika men min uppfattning är att de äldre stona som haft föl innan o kanske resorberat el kastat fortfarande tror att dom är dräktiga o längtar efter föl.. men det är bara min tanke..
Assmilla är 6 år i år och blev avvand sin fölis vid 8 månader.
Hon gick då i sin och det är först nu som hon har börjat spruta mjölk igen.
Hon visar även tydligt när hon ser sin avkomma (i en annan hage men går förbi) att hon är väldigt nyfiken på just honom, och tidigare har hon inte brytt sig ett dugg.