Vad klarar en shettis?
Hur mycket klarar en shettis?.. många säger att jag är för lång för att rida på en.. :S
Det beror väl på vad du ska använda den till, en barbacka tur i skogen klarar den även om man är lite för lång, men kanske inte att hoppa en bana, fast vikten är det som är det största problemet.
Vikten påverkar ju hur mycket som kan göras, längden påverkar hur bra balans ni har.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.
Okej tack för svaret! =)
Hur stor är du resp din shettis?
Jag tkr att man ska vara lika lagom på banan, som vid hoppning, skogsridning mm.
Min åsikt är att längd och vikt spelar lika stor roll för ett balanserat par/ekipage.
Vart går maxgränsen? Vikten altså!
#4 Inom ponnytravet (monté) så är maxvikten 45 kg.
Det betyder att när man är färdigklädd med skor och allt och ställer sig på vågen med sadel, träns osv. i handen får man inte väga mer än 45 kg.
Det är inte någon naken morgonvägning vi pratar om. 

Det går aldrig att sätten en maxgräns på en ponny, för det varierar med hur stor hästen är, hur vältränad den är och hur duktig ryttaren är och sist men inte minst: syftet med ridningen. Oavsett om ponnyn är 85 eller 137 cm så beror det altid på den enskilda individen. En grov vältränad shettis på 90 cm klarar kanske av en ryttare som en större, tunn och otränad ponny egentligen inte kan bära. Men då det ser bättre ut om inte benen hänger 25 cm över marken så blir det "fel" ponny man rider :)
#6 Exakt.
Och en ponny som går monté är ju oftast både stor och vältränad så en otränad mindre ponny ska alltså ha en betydligt lägre vikt än 45 kg (inkl utrustning) på ryggen.
Hej,
Hur mycket en shettis klarar är också något jag funderat över eftersom jag har en lång 13 årig dotter som gärna vill rida vår shettis. Dottern är inte tung (smal sticka) och shettisen är vältränad samt 106.5 cm i manken. Hittade ett forum på en engelsk shettis sida där de diskuterar samma sak, mycket intressant och läsa vad de tycker.
Här är länken för den som vill läsa, hoppas att det fungerar. http://www.shetlandponyweb.com/index.php?option=com_smf&Itemid=79&expv=0&topic=3455.0
#8 Jag kan inte översätta de engelska vikterna till kilon, men struntar faktiskt i hur de diskuterar.
Det är ju inte egentligen hur mycket de tål eller klarar vi borde diskutera. Istället ska vi fråga oss vad de trivs med och mår bra av. Nog går väl hästarnas välmående före förvuxna barns?
Jag tycker att man ska vara lagom lång och tung för individen man rider, man kan inte riktigt säga att på den hästen får du inte väga mer än 40 kg och den klarar inte mer än 30.
Om man sätter upp så mkt vikt som man tror att hästen tål eller på gränsen och rider mkt så kan det ju bli en otrolig belastning. Som #9 skriver så bör man se till vad hästen trivs och mår bra med ist för vad den tål.