Häst..
Jag behöver lite råd.. Jagtog hand om en häst från bulgarien förra hösten-sep
Han var så mager och inte en muskel på hela hästen.Han har gått upp i vikt och blivit bättre. Musklerna över korsen är aningen bättre men tycker de ta otrolig lång tid..
Han är en gamal häst dock osäker på hur gamal mellan 15-20 år gissar jag. Han är pigg och glad och han rids ca varannan dag nu för att bygga muskler.
Finns de något jag kan ge honom i mat väg för att gå upp i vikt?
Han få korn och betfor med mineraler och rappolja, nu har han fått linolja och Bvitamin vid fällningen..
Ibland har han fått fibergi låg el musi utan havre. Han är het att rida så vill inte ge honom få mycket kraftfoder, dels se han ut som en kallblod i typen..
Tacksam för alla råd..

Om hästen har fräscha tänder och är kollad i övrigt så skulle jag nog ge förutom FRI tillgång på grovfoder
helst ha analyserat höet/ silaget eller vad du fodrar med och komplettera med soja eller lucernpellets (uppblötta) eller stå/hack Sojan kan vissa hästar svälla i benen av så den måste introduceras försiktigt..
Mustang har helfoder som är fria från havre och som lättsmält mat. E-vitamin kan man ge lite mer av till äldre hästar som har svårt att bygga muskler. Även vintertid när det är KALLT kan de behöva extra tillskott..
Även tillskott av torsklevertran i fodret ca 1/2 dl morgon och kväll. luktar inte gott men gör gott.. Pensla även hovarna in och utvändigt med detta så blir de riktigt fina.
Satsa på ett bra mineralfoder också som hästen gillar..
Det är ack så mycket lättare att banta en häst än att få upp de i vikt och bygga muskler. Speciellt när de är lite äldre
Dessa saker har jag i allafall tagit till vårat 18 åriga varmblod
Lycka till
Anna-Carin

Det finns ett grisfoder "soja" på granngården som innehåller mycket protein, det kan man ge 1-3dl av (inte mer än 3dl/dag)till hästar som är tunna el. som är svåra att hålla i vikt.
Hade alltid det hemma till våra fullblod!

Tack så mycket..jag är så tacksam för era råd. Nu ska han få e-vitaminer och soja också.
Jag har kört med mustangs muslin..hihi! Den är bra, Han verka ta upp blött foder bättre så jag kör de ett tag.
Jag hade också ett eng fullblod för många år sedan, fodrade honom som en elefant och en 20 l hink varje mål med kraft foder. Syntes knappt på honom, fast han stessade lätt. De gör inte denna gamlingen,
I dag har vi klättrat i skidbacken i skritt, och de ta sig som sagt på honom!
Han få nyponpulver också för leder och annat Kannon bra!!!
Jag undra om han nånsin har ätit gräs all så som han beta sen gräset började komma..Han har haft fri tillgång till grovfoder hela vinten.
Vist är de sant, jättejobbigt med tuna hästar..

Vårat varmblod krävde kraftfoder även under sommarbetet OCH lite hö för magens skull
Håller tummarna
Ett tips bara.
Låt en hästtandläkare/veterinär bestämma åldern på honom genom att titta på tänderna.
Han kanske är äldre än du tror. 
Hade det varit min häst så hade jag:
- Kollat så att tänderna var okej och det inte fanns några övriga veterinära problem som kan orsaka att den magrat.
- Gett den fri tillgång till lusernhack
- Gett den gröt av uppblötta lusernpellets, lite olja och kanske någon annan sorts kraftfoderpellets = "färdigtuggat" med mycket näring i.
- Och ett riktigt bra bete sommartid + ett hö(hösilage med riktigt högt proteininnehåll på vinterhalvåret - fri tillgång. Näringsvärdet i grovfodret är jätteviktigt för en så här tunn häst, den måste få i sig så mycket näring som möjligt på så lite tuggande som möjligt.
Jag hade undvikit soja i det här läget.