Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 10-färger
Läst 1269 ggr
susanne-s
0

fundering om homozygota skäckar

Två avelsdjur båda homozygota för skäck, ger ju ett skäckföl så långt är jag med
Funderingen är: Blir den avkomman Då homozygot för skäck automatiskt då båda föräldrarna är det eller hur fungerar det?

Kan en häst vara homozygot för en speciell skäckfärg också? det borde vara så, eller?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Linda-A
0

Ja en avkomma efter 2 homozygota skäckar blir också homozygot skäck.
Skäckanlaget är ju inte knutet till en speciell färg så i den meningen nej, vilken sorts färg det blir på skäcken beror ju på vad föräldrarna kan ge.

susanne-s
0

följdfråga…
Om jag har en homozygot skäck och betäcker med en homozygot brun…
Blir det då brunskäck?
svart=svartsk?
fux =rsk?
Eller kan skäckmammans färg ändå avgöra avkommans färg?
Tack för svar Glad

www.gullsmyrastuteri.se

Linda-A
0

Är en homozygot brun blir alla avkommor brunskäckar oavsett vilken grundfärg skäcken har. Finns det recessiva anlag kan man få skäckar med alla 3 grundfärgerna

susanne-s
0

Tack för det då vet ajg hur det ligger till.

www.gullsmyrastuteri.se

turboliina
0

men om tex mamman är skäck och pappan är homozygot för skäck kan fölet bli homozygot för skäck då?

RebeckaSvensson
0

#5 Om modern är heterozygot för skäckanlaget och fadern är homozygot kan fölet bli antingen heterozygot eller homozygot. Det beror på om det ärvet skäckanlag från både modern och fadern eller endast från fadern.

GE
0

#1 Mina kunskaper är nog tämligen mossiga vid det här laget, men en gång i tiden fick jag lära mig att skäckanlaget på sätt och vis är knutet till färgen. Eller rättare sagt att det dorsala skäckanlaget (To) är kopplat till anlaget för svart pigment (E). En parning mellan en heterozygot brunskäck med fuxanlag och en fux bör ju, om anlagen ärvs ned var för sig, ge 25% av färgerna brunskäck (ev svartskäck), rödskäck, brun (ev svart) och fux. Är anlagen kopplade blir resultatet istället att nästan ingen blir brun eller rödskäck, eftersom To och E då nedärvs tillsammans. Avkomman blir antingen brunskäck eller fux. Om däremot To och E separeras genom överkorsning kan fölet bli brunt eller rödskäckigt. 

Jag fick också lära mig att konstantskimmelanlaget är kopplat till E på samma sätt. Under ett antal år följde jag en hingst på nära håll, och noterade då att det faktiskt stämde. Eller var det bara slumpen? Hingsten var en Ardenner, brunskimmel med fuxanlag, vars ston nästan uteslutande var fuxfärgade. Jag tittade endast på fuxstonas avkommor, och utfallet borde ha varit 25% av varje där också. Brunskimmel, rödskimmel, brun och fux, men så blev det inte. Av närmare 40 föl blev det en rödskimmel och två bruna. Resten blev brunskimlar och fuxar, ungefär 50/50.   

Du läser ju genetik och har väl därmed tillgång till de senaste rönen? Är det här något man helt har förkastat? Det kanske tom finns gentester numera som har visat att det inte är så? Att det trots allt bara beror på slumpen?

AnnaLundin
0

#7 - Jag vet inte om det är som att det är kopplat till en viss färg. Däremot sitter anlaget för grundfärgen ganska nära anlaget för skäck resp konstantskimmel nära varandra på själva kromosomen, så att de ofta följer med varandra. De gånger dessa anlag separeras kallas för "överkorsning".

Din iakttagelse på ardennern är korrekt.

GE
0

#8 Jag menade inte att det är kopplat till en viss färg. Det var därför som jag skrev på sätt och vis knutet till färgen. Om jag minns rätt tillhör To, Rn och E samma kopplingsgrupp, och nedärvs därför oftare tillsammans. Vilket ger fler brunskäckar/brunskimlar och fuxar än rödskäckar/rödskimlar och bruna. Det är mao knutet till den gen som ger svart basfärg, inte till den som ger röd. Det var bara på det sättet som jag menade knutet till färgen.