Varning
vill varna andra som har hästar till salu att vara försiktiga med att sälja häst på avbetalning eller skicka iväg hästen innan betalningen är gjord.
Har varit mycket nära att bli blåst rejält av en tjej i norra sverige som skulle köpa Celma och Tricia av mig, vi skrev kontrakt och hon skulle betala på två gånger. Fick reda på att hon har varit runt hos andra och köpt hästar på avbetalning men inte betalat.
Jag namnger inte personen här utan vill man veta så får ni pm:a mig.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Kan det vara samma person som har fått flera anmälningar på sig på grund av oärliga hästaffärer?
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 nej det tror jag däremot inte,utan denna försöker köpa hästar utan att betala. Har inte hört något om att hon säljer.
Men vad hemskt detta är. Fick precis ett mail från mitt försäkringsombud med en varning om en tjej som köper djur (olika sorter och även häst) på avbetalning och sen meddelar säljaren att djuret avlivats pga. sjukdom. Sen förfalskas papper och djuret säljs vidare. Man vågar ju knappt sälja någon häst längre, skönt att vi "för tillfället" inte längre har något till salu då ;-)) Jag har inte så många mailadresser i min nya dator men är det fler som vill ta del av mailet så skicka er mailadress på kryddgarden@telia.com så vidarebefodrar jag det. Sånt här måste stoppas, bra med ett Forum i detta läget.
Amor vincit omnia 
Det finns säkert flera som satt liknande saker i system. Antingen köpa på avbetalning och strunta i att betala. Eller de som säljer saker de inte ens har, tar ut ett par tusen i handpenning och sen kommer ingenting… (föl, valpar, kattungar etc)
Detta är också den största anledningen till att jag inte säljer på avbetalning. Det är bättre att banker agerar kreditinstitut än att jag ska göra det. Får köparen inte låna pengar av banken, varför skulle då jag låna ut pengar? För det är ju exakt det jag gör egentligen…
(mer än en presumtiv köpare har varit upprörd på mig för detta ställningstagande, för köparna själva har ju ansett sig vara de mest pålitliga på denna jord - inget personligt mot dessa köpare, utan detta är helt enkelt mot mina principiper… Att mitt eget senaste hästköp gjordes på avbetalning - via diverse byten av prylar och tjänster + en summa kontanter - är ju en liten sten i glashuset kanske, men å andra sidan var hästen fullbetald på detta sätt INNAN den anlände hem till mig…)

Pm:a gärna mig, jag har en Finsk häst på annons, och bor ju uppåt!
Jag har precis sålt en Islänning på avbetalning. Anser att vårt kontrakt är så pass tätt att hon aldrig skulle klara sig undan.
Ps. Bor i Norrland.
Anser själv att de oseriösaste hästhandlarna bor söderut.

Jag sålde en häst för många år sedan på avbetalning och det var inga problem, den betalades enligt vårt avtal. Jag hade då en granne som var advokat och han skrev köpeavtalet, men han upplyste mig om att skulle köparen inte betala så var det mycket svårt att få sina pengar eller häst tillbaka!
Jag säljer aldrig någonsin en häst på avbetalning om det inte är till någon jag känner. Det är så enkelt att få låna pengar idag att dom nästan slängs efter en, och är man inte kreditvärdig har man nog inte råd med hästen heller.
Jag skulle gärna vilja köpa på avbetalning, men självklart får ägaren behålla då tills hästen är betald! Det ser jag som en självklarhet!
Det är inte ofta man får ta "lån" för att köpa en häst (Men gärna en soffa!!
) Och man hinner kanske inte samla ihop 13 000 på en månad om man nu råkar hitta den där drömmponnyn! 
Det är trist att andra ska förstöra förtroendet mellan hästägare och köpare!
Jag har sålt häst på avbetalnng tidigarer också och det har fungerat hurbra som helst.
Vi hade också ett kontrakt, men jag känner att jag hade inte orkat strida om det nu skulle behövas så därför hävde jag köpet i stället.

#11 Var ju mycket bättre som det blev nu. Ska inte vara meningen att man ska behöva ta strid för att få sina pengar.
Jag säljer inte på avbetalning, varken till okända eller kända. Om jag skulle göra det hade jag nog ändå hellre sålt till okända för om något blir fel behöver iaf inte vänskapen gå förlorad. Att sedan folk inte har vett att betala vad de ska eller köpa saker utan att ha råd är något jag inte förstår, men det är en annan femma. Jag tycker det är bättre att en intresserad först samlar ihop pengarna och är hästen ifråga kvar när detta är gjort kan jag sälja då.
#12 Men om hästen inte finns kvar när man "slitit"
ihop pengarna då? Då blir man( Iaf jag!) jätte ledsen!
En del hästägare "paxar" ju inte hästen, trots att man betalat en liten avgift för att de ska göra det!
Så gjorde de för en kompis till mig! Hon betalade 1500 kr och så sålde de hästen ändå, och hon fick inte tillbaka pengarna…

#13. Sånt är livet, tyvärr. Men då har man ju pengarna så då får man försöka hitta en annan.

Hur ska man då garantera sig en bra köpare? Frågar en totalt orutinerad säljare som förhoppningsvis står inför sin första försäljning - dock inte utan ångest!!!
Notera att köparen bor väldigt långt ifrån skulle ni ändå åka kanske 60 mil enkel resa för att se om hemmet dög?

#15. Finns tyvärr inga garantier.

#13 Så kan det vara. Det går ju att vända på det också, även om jag som säljare har en köpare som betalar lite för hästen, hur vet jag att jag ska få allt sedan? Då dyker det kanske upp en köpare som kan betala hästen med en gång och som har ett lika bra hem som den som inte kan få fram pengarna. Ska jag sälja en häst villl jag inte vara uppbunden hur länge som helst för att en ev köpare inte kan få fram pengarna.
#15 Nej, det skulle jag inte göra. Får hoppas att personen pratar sanning men jag skulle inte släppa iväg hästen 60 mil utan att få hela köpesumman.
#17 Jo iof, det har du ju rätt i, men det här hände typ en vecka efter att avgiften var betald och hon hade en m¨ånad på sig!
#15 Går det inte att be om foton och filmer från platsen då kanske?

#18 Det finns både oseriösa köpare och säljare, tyvärr.
Ja.. Lite trist…
Jag är less på folk som svarar på mail och låter jätte positiva tills man kommer med "svåra" frågor… Typ som sjukdomshistoria o.s.v…. Då slutar dom helt plötsligt bata att svara….
Den som inget har att dölja - döljer inget.
Är man totalt öppen med tidigare sjukdomar och skador, inkl ger fullmakt att se eventuella journaler på klinik, så skulle jag känna mig mer trygg än om säljaren garanterar att hästen aaaldrig varit sjuk eller skadad.
Precis..

Det är så sorgligt att det finns så många som inte sköter sina avtalade affärer.
Det är de som gör det så svårt för oss andra som inte kan köpa häst med direktbetalning.
Alla har inte den möjligheten. Hur gärna man än vill!
Det kan faktiskt t.o.m vara så att det är ett mer genomtänkt köp av en som inte kan betala direkt. Nähej, tycker en del…
Jo, säger jag.
Vilket alternativ är bäst?
Köpare som betalar pållen direkt och tar med den hem. Tiden går och det blir vinter. Rätt vad det är så är hästen ute på försäljning. Varför??
Jo, köparen har haft en summa att göra av med och köper hästen…det finns ju gräs…och stallplats går alltid att ordna…Nu står nya ägaren utan stallplats/utan vinterfoder/utan tid etc.
Vart ska pållen hamna nu??
Köparen får hem pållen på foder/avbetalning då köparen inte vill/kan ta loss kontanta pengar för då finns risk för att det fattas vid foderköp/underhåll etc.
För att hamna i sitsen att kanske bli tvungen att sälja en för att man köpt en annan, vill man inte. Varken köpare eller säljare.Pållen betalas av som bestämt, mår bra och har kommit till ett hem där det är tänkt att den ska stanna.
Köparen är nöjd, pållen mår bra och säljaren bekymrar sig inte hur pållen har det.
Har jag uttryckt mig oklart så fråga gärna.
Jag har fått mail idag med uppgifter om en tjej som köper hästar på avbetalning och sedan säljer vidare. Jag får väl inte lägga ut hennes namn här? Jag har vidarebefodrat mailet till alla i min adressbok, men vill fler veta så får ni väl pma mig.
oj det verkar vara många i omlopp som gör så här, inget roligt alls.
Nej inga namn får läggas ut här utan det får vidarbefodras genom pm

#24. Helt rätt, de som vill ha namnet kan PM:a dig.
Tack, för mailet, förresten ;)
Jag kan inte begipa varför det ska vara så svårt att ta ett lån och köpa häst om man vill delbetala den. Varför ska man använda en privatperson som kreditgivare?
Idag är det ingen som frågar vad man ska använda pengarna till om det rör sig om mindre summor som man vill låna.
Det går också att få en lönekontokredit som väl täcker inköpskostnaden av en shettis, inom normalpriset.
Det är inte alls svårt att ta lån för att köpa häst! Jag har lånat på Swedbank två ggr för att handla häst.
#23 - Jag tycker inte att någotdera är nåt bra alternativ faktiskt. De jag säljer häst till gör genomtänkta hästköp där de har pengar till både inköp och underhåll av hästen. Jag skulle inte komma på tanken att sälja till någon som inte har bättre framförhållning än att den blir överraskad av att det blir vinter och hästen ska stallas in. En sådan köpare är inte värd mina ponnyer.
Gäller det dessutom en shetlandsponny så rör det sig om så låga summor pengar att det känns löjligt att diskutera om foderkostnader. Har man såpass liten budget att det hänger på det så undrar jag faktiskt vilka pengar man ska använda om hästen blir sjuk eller skadar sig… Då kanske man i stället ska vänta några månader och spara på sig både en buffert och en köpesumma = spara de pengar man tänkt lägga på avbetalningar…

#29 Mycket bra skrivet. Jag håller helt och hållet med dig om det du skriver.
#29 Kloka ord. Jag personligen skulle aldrig varken köpa eller sälja någon häst/ponny på avbetalning.

Jag har både köpt och sålt hästar på avbetalning. Det har passat utmärkt då det funnits hästar jag velat ha, men inte haft pengarna till direkt. MEN, jag tycker numera att det är en skitdålig idé, för ett par ggr har jag köpt på avbetalning och så har annat hänt (saker med barnen, pannan gick sönder en gång etc) som påverkat min möjlighet att betala som planerat, och den situationen vill jag aldrig mer vara med om. Lika lite vill jag låta andra hamna i samma fälla, därför säljer jag inte heller längre på avbetalning.
Jag tycker allså inte längre att det är en bra idé - för mig.
Det finns många som säljer på avbetalning, och för dem kanske det fungerar bra, men inte för mig.
Eller ja, visst kan man få betala av, men tills hästen är fullbetald så stannar den hos mig.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tack för infon. Kan vara bra o veta nu när ja ska sälja min,fast jag skulle aldrig acceptera avbetalning.

Jag köpte en häst på avbetalning en gång; jag la 25 000:- när jag hämtade hästen och skickade de resterande 5 000:- dagen efter. Tanken var att jag skulle betala 1 000:- i månaden i 5 månader, men så fick jag loss de sista kronorna hux flux så då betalade jag allt på en gång istället. Det kändes mycket bättre, eftersom jag aldrig känner att jag äger nåt förrän allt är betalt och klart. Om säljaren fortfarande äger 10% eller nåt av hästen så kanske h*n får för sig att kunna säga till om 10% av allt som rör hästen tills köpeskillingen är betald…? Man vet ju aldrig, det finns så mycket konstigt folk! Så jag betalar mycket hellre allt på en gång.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Jag går inte in mer på detta då du väljer att se det så enkelspårigt.
Människor är olika, likaså deras livsöden.
( av de hästar jag sålt, har ingen betalats direkt. )
TILLÄGG: Jag kan prata om detta via PM eller annat sätt men inte på forumet. Tror det kan bli infekterat och missuppfattningar.
# 27 - hade jätte gärna tagit lån om det vart såa tt jag haft ett fast jobb….
# 29 - man kanske vill spara de pengar som bli över ifall det händer något, skador m.m… och därför inte kan betala allt på en gång! och ponnyn man kanske vill ha och har sökt länge efter kanske säljs innan man hinner få ihop den, visserligen låga, summan!
#36 - men ärligt talat, om inte banken vill låna ut pengar till en person för att denne inte har fast inkomst, för liten inkomst eller kanske betalningsanmärkningar - varför ska då en hästsäljare agera kreditinstitut åt samma person?
#35 - Jag tycker väl inte att jag ser saken enkelspårigt, utan snarare själviskt. Jag vill inte låna ut pengar till någon som behöver låna av mig för att köpa en häst jag har till salu. Och ärligt talat, räcker pengarna inte till inköp och underhåll av hästen så kanske man ska vänta med att köpa häst. Jag kan inte se något som skulle få mig att ändra på den ståndpunkten. Jag har själv varit i ekonomiskt tighta lägen och inte sjutton har jag köpt några hästar då, snarare sålt…
Kan det vara samma som försökte "köpa" Tuva tro??
Sollefteå!!
#38 japp det är det ju
Ja ursäkter var hon ju absolut inte rädd för att använda.
MEN om köparen kommer med liknande kanske det är dags att tänka efter som säljare:
* Barnen var sjuka så att jag kunde inte…
* Datorn funkade inte så jag kunde inte …
* Jag kunde inte kolla e-posten pga.. så att…
* Jag glömde lappen med bankkontonumret och jag har så långt hem så jag ….
* Min kompis skulle göra överföringen men…
* Bankkontonumret du gav mig stämmer inte…
(Jo alla dessa ursäkte från en o samma köpare)
* Men DU LITAR JU INTE PÅ MIG!!! (fast hon haft 6 veckor på sig att betala handpenningen som skulle vara säljaren till handa dagen efter telefonsamtalet)
För att inte tala om alla djur köparen har som ska ge avkastning så alla skulder ska betalas..
Det konstigaste av allt är väl när det plötsligt är säljarens fel att inte köparen lyckas komma till skott …. att betala hästen.
(jo det blev jag också beskylld för)
Har man inte klarat av att ingå i början av köpet på 8 veckor pga "tidsbrist" kanske man ska ta sig en funderare på om en häst tar lika lite tid som att gå en gång på banken?? HAR MAN DÅ TID MED EN/FLERA HÄSTAR?
Denna människa skulle ägna sig åt att tjäna pengar på att ta emot ston med sin "nyförvärvade" hingst (som hon ej heller.. ännu… lyckats betala). (Varningens finger till eventuella stoägare som kanske funderar på att åka dit)
Kan även berätta att personen i fråga är mycket trevlig och jag fick snabbt förtoende för henne. När jag sen ringde och avblåste affären så var det många tårar från henne och en massa undanflykter.
Precis som Annette skriver så skulle skkulder betalas med att tex hundarna fick valpar osv osv

Tur att ni kom på det i tid, hade varit tragiskt om hästarna hunnit flytta.