Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett15-sjukdomar-skador
Läst 3429 ggr
moa
0

Fång

Bör jag kolla upp det nu på min Moa?

Hon är halt i traven på böjt spår, har 38.2 i temp. Hon har en rejält tjock och stum mankam samt att hon har tendenser till fettkuddar på rumpan.

Jag börjar bli lite orolig nu och vet inte hur jag ska gå tillväga.
Ha greenguard är redan självklart när dom ska på betet. Men jag kanske inte ska släppa henne alls på bete? Utan ha henne i en fåll hela sommaren?
Hur ska jag göra? Vill att det ska bli så bra för henne som möjligt.

Pernilla Lindström
0

Är hon varm i hovarna eller har hon pulls i benen som är mer en normalt??

Är hon Fet och har fett depåer så skulle jag nog inte släppa henne på bete.

kan du inte mottionera henne??

om hon går ner i vikt så mår hon säkert mycket bättre, och kan kanske så småning om gå på bete igen skulle jag tro.

Att hon är halt kan vara så mycket det kanske är en hovböld som ligger och trycker , vem vet .

det här är mina teorier men alla har olika åsikter om allt.

Men hoppas  du får årdning på henne snart.

Pheobe
0

Motionera INTE en halt häst! Åk till veterinären för att utesluta andra skador på hästen. En häst ska inte vara halt.

Hästen ska inte gå på bete om den är så fet. Ta reda på orsaken till varför den är halt. Har den fång ska den stå stilla utan mat.

Silenos
0

Är det Fång är det avgörande med snabb behandling.

Kratern
0

Ibland undrar jag varför man först frågar här och SEN ringer veterinär. Jag har sett flera exempel på det. Det kostar inget att rådfråga veterinären först.

Bara en reflektion.

moa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är inte varm eller har puls i hovarna. Idag har hon ingen feber utan ligger vid sin normaltempo, 37,2. Hon haltar inte vid vändningar i skritt utan markerar/haltar på böjt spår, inte rakt spår. Rör sig normalt i hagen, kanske kortar aningen fram men jag är verkligen inte säker.

Hon har motionerats mellan 5-7 dagar i veckan hela vintern men vi har inte varit så aktiva dom senaste veckorna, dock har hon inte gått upp i vikt.

Bild på hennes hull. Hon mätter 172 cm kring buken och där man brukar mäta är hon 141 cm.

#4 Klockan 22.20 tror jag inte att veterinären skulle uppskatta att jag ringde.

Pheobe
0

#5 Hästar med fång går stappligt i skritt. En tung pålle kan ju faktiskt få ont i sina ben av andra orsaker, speciellt om man tränar dom mycket. Ni har väl inte tränat henne då hon var halt? om än på böjt spår så är den ju halt och visar att den har ont. DET skulle kollas upp. Inflammationer i ben är inget å leka med och behöver inte synas utåt.

moa
0

Nej självfallet så har vi inte tränat henne när hon är halt!

Men ska ringa ut veterinären och se vad han säger. Är det inte fång är han visst väldigt duktig på hästars rörelsemekanism så då blir det väl bra också.

Jag vet inte om det bara är jag, men om hästen är halt så låter jag den vila några dagar innan jag kollar av igen och avgör först då om den ska till veterinär? Alla andra verkar ringa ut veterinären det första dom gör. Nu beror det såklart på hur halt hästen är men är den inte jättehalt så väntar jag några dagar.

RC71
0

#7 Vid misstanke om fång är det mkt viktigt att omedelbart ringa ut veterinär. att vänta ett par dagar kan i det fallet få förödande konsekvenser. Första tecknet på fång är ofta ett förkortat stumt steg. Detta ses ofta före värme,puls osv…

moa
0

Ja men jag ska ringa veterinären och det står också i det inlägget du citerar till.

Det sista stycket där är lite allmänt om hältor och inte just specifikt fångsymptom så jag ber om ursäkt om jag var otydlig med detSkrattande

Kratern
0

#5 Jag skrev inte att man måste ta hem vetten. Jag skrev att man kanske borde RÅDFRÅGA vetten först.

Jouren går att ringa dygnet runt här hos oss i alla fall. De har betalt (mycket också) för att finnas tillgängliga dygnet runt.

Oroa dig inte för att ringa mitt i natten om du är orolig för din ponny.

moa
0

Okej, jag har alltid tänkt att jouren är till för att ringa om den har kolik eller är halvdöd eller någotGenerad

Kratern
0

#11 Med tanke på den jourlön vetten har så skulle jag inte skämmas ett minsta dugg för att ringa om vad som helst. Flört

Milla
0

#0 har du fått reda på vad det är som fattas din häst ännu?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

moa
0

Nej inte ännu. Väntar på samtal ifrån veterinären just nu.

Pheobe
0

man ringer inte jourveterinären mitt i natten för en hälta. Absolut inte. De ska ringas vid akuta sjukdomsfall

Kratern
0

#15 Jag tycker att fång är akut, men det kanske inte du tycker.

Pheobe
0

#16 denna ponny har inte fångsymptom för inte tusan longerar man väl den mitt i natten? Och nej, jag hade inte ringt veterinär mitt i natten för fång

Kratern
0

#17 Även om inte du skulle gjort det så har man all rätt i världen att göra det. Dessutom frågar ju ägaren här för att hon faktiskt inte VET om det kan vara fång. Det kan hon lika gärna ringa vetten och fråga.

Klockan 22 på kvällen är heller inte mitt i natten för mig, men det kanske det är för dig. Flört

Pheobe
0

#18 jag vet ju hur våra veterinärer är funtade här så nä jag hade inte ringt. Och ja 22 är natt för mej eftersom jag kliver upp 5

moa
0

Veterinären har varit ute.
Ingen fång ännu men på god väg.
Min shettis ser ut som en vandrande bulldozer och ska gå i en hage på 20*20 meter utan gräs och äta 1, max 2 kg om dagen.

Kris_J
0

#20 jag blir helt förfärad, 1-2 kg om dagen…..

Veritas odium paretFörvånad

moa
0

Jag blir lika förfärad och det lär Moa bli också.
Men jag känner mig lite delad nu och vet inte vilket som i längden blir bäst för Moa.
Dock planerar jag att slänga in kvistar så hon har och pilla med och så. Sedan kanske hon kan få lite grässtrån att gnaga på..
Jag vill bara göra det bästa för min häst. Även om jag inte gett henne det nu, som låtit henne bli så tjock så vill jag att det ska bli rätt nu.

Kratern
0

#22 Jag är ingen veterinär, men skulle ändå avråda från att ge henne "lite grässtrån"

Tycker du att hon får för lite mat så öka högivan istället.

Hur gammal är din vette?

Låter som en som levde på 1800-talet

moa
0

Ja inte är han född på 1800-talet i alla fall, men vad kan han vara. Runt 45-50 kanske.

Jag tycker hon får för lite mat, men samtidigt vet jag inte vad som är det bästa i längden för henne.

Ellen89
0

oj tyckte inte att hon sag sa fet ut…men lycka till!

moa
0

Fast hon är inte såå fet över revbenen. Men hennes bog, rumpa och nacke består bara av fett, enligt vetten då. Jag trodde ju hon hade liiiite muskler i alla fall men det verkar tveksamt.

[Billan]
0

# 26

Den veterinärens råd skulle inte jag lyda i allafall. Hästar kan bli sjuka av för lite mat också, andra sjukdommar än fång. Hästen måste ha något att tugga på, dels för att inte få magsår och dels för att hålla tarmen igång, mm. Halm om det inte är för mycket sädesax i är bra sysselsättning och det går åt mera energi att få i sig detta än det ger.

Lycka till

Quisus
0

Fång är en slags förgiftning. Mage och tarm fungerar inte som de ska. Ge probimin i foder eller via spruta i munnen för att stabilisera tarmbakterierna. Dyrt men effektivt för de flesta magproblem. Kan ges i förebyggande syfte inför foderbyten osv.

Försök även hitta på något som ökar blodgenomströmning ner till ben och hovar för när hästen får fång så svullnar den så pass i hoven att blod har svårt att komma till. Massage kanske. Tyvärr är ju inte motion att rek. i sent stadie.

Julia71
0

Vår welsh ponny fick fång förra hösten , tro de berode på en plötslig frostnatt och de gräset socker för att försvara sig mot kylan. Han kunde inte gå, inte halt men gungade på frambenen.

Våran welsh va inte heller fet, vi fick nåt pulver att ge hon i 2 veckor och redan efter ett par dagar va han piggare och efter 2 veckor rev han nästan boxen, så då gjorde vi ute box.. sen fick man succeivt börja släppa hon på gräs..Han är helt pigg i dag och visa inget av fång, dock är hovarna inte så vackra eftersom de ta lång tid för dom att växa ut…

Men kraftig hälta är de hoven…böld mm

Hoppas ni får ordning på hästen!!

Pheobe
0

Åter igen ska jag göra reklam för profeed. Ett alldeles utomordentligt preparat för alla hästar.

http://www.profeedshop.se/

Ledin
0

en som man tror kan få fång ska man itne släppa på bete möjligen magert bete men det e ju sällan man har det :S Jag har en fet russval (har bara 2 då russ här i hagen inga andra hästar) så jag har löst hans problem med att dom får gå på magert lr ganska magert, nu finns det andra hagar som jag får mer än gärna andvända men då utsätter jag honom med bli överfet o kanske fång så den risken tar jag inte. Ett alternativ finns är ju ätkorg då dom inte får i sig så mycket gräs, detta kan vara vissligen bra för min val då han är en farlig ponny inte för mig men för alla andra men tycker det ser taskigt ut. Så varningsskyltar har gjorts o ska sättas upp nya med texten "jag biter o sparkar alla" på en annan "här inne vaktar jag (hovavtryck)" hoppas att inte nån går in för då blir dom jagade :S

Underbar
0

Hur mycket hö ska en fång häst få om dagen? som på vintern? och hur många gånger per dag?

Ahnna
0

#2 Har den fång ska den stå stilla utan mat.

Hur menar du nu? Fånghästar måste ju äta de också. Men man får ge RÄTT mat.

För nåt år sen fick en bekants häst fång, en nordsvensk brukshäst. Hon hade ca 9-10 graders rotation i framhovarna. Hon fick gå i en lätt kuperad hage med "barskrapad jord" och stenblock m.m. att klättra runt på, utan gräs. Där kunde hon välja själv hur mycket hon ville röra på sig. Fick hö och halm att äta, mer eller mindre fri tillgång. Hon blev friskförklarad några månader senare och mår hur bra som helst nu.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

susanne-s
0

jag hade nog givit iaf 3-4 kg HÖ minst. - men det gäller att tillgodose hästens tuggbehov.
Se till att det finns halm att plocka i.. äter den inte det så försök att hitta ett Hö med låga värden i…Hästen behöver tugga för att må bra i magen, det är där fång börjar..
Mitt Fångsto som var riktigt illa därann fick hela tiden fri tillgång på Grovfoder. Men jag säger inte att det är rätt, men hon mådde bra på det. Hon stod på box i det akuta skedet med smärtlindring mm men så fort hon var symptomfri utan smärtlindring fick hon gå ut till sina kompisar på lösdriften.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

UG
0

#30 Nu har jag beställt hem… i förebyggande syfte.

moa
0

Jag beställde nu också!

Milla
0

Var på föreläsning på helsingborgs djursjukhus om just fång och där sa man att en fång häst i akuta skedet SKA stå still för att förhindra snabbare rotation.

Mitt fångsto ger jag också fri tillgång på grovfoder.

Milla
0

#20 men du skrev att fången var på god väg att blåssa upp, undrar då varför du ska ha henne i en så liten hage?

Jag skulle ta bort henne från gräset men ge fri tillgång på grovfoder.

#31 vad menar du med magert bete? hårt nerbetat gräs är livsfarligt för fånghästar då det bildas fruktan i gräset och det lagras i tarmarna på hästen som sen i sin tur bildar toxiner som då i sin tur ger fång.

Det är bättre att låta en fång häst gå på högt gräs för där finns inte fruktanet.

JoannaHaake
0

En fånghäst bör stå stilla i box eller i sjukhage helst på ett tjockt lager sand eller torv för att underlätta mot tryck.Alla hästar behöver mat men det bör inte innehålla för mycket näring ge gärna halm eller ett hö som man tycker har dålig kvalitet(inte dåligt som mögel eller något)Det gäller att hålla tarmen glad, jag ger betfor året om för att det hjälper tarm floran bra.Har dom feber och ont så dom står och försöker avlasta så behövs vet. vård med ev finadyn behandling.Hoppas att allt blir bra med din ponny

moa
0

Skulle ni hellre släppa henne på betet med greenguard?

Hon har inte fång men är kraftigt överviktig och måste verkligen ner i vikt.
Hon funkar inte att banta på fri tillgång, oavsett hur mycket motion hon fått. Hon har motionerats jätte mycket i höst och vinter utan att gå ner ett gram.

Annette
0

Det är livsfarligt att ha häst över huvudtaget. De får fång av allting numera, det går inte att skydda sig.

Går de i högt gräs så blir de för feta och får fång av det. Går de i lågt gräs bildas det fruktaner och då får de fång av det. Dessutom ändras fruktanhalten om det är sol, regn eller frost.
Det senaste jag läste är att klimatförändringarna är en stor orsak till fler fångfall.

Hur man än gör så finns risken där. Jag blir snart ett nervvrak av all oro. Man kanske skulle börja med marsvin i stället. Vad finns det för sjukdomar hos dem?

moa
0

#41 Jag vill också ha marsvin nu!
Alla säger olika angående min Moa och jag har dåligt samvete hur jag än gör med henne. Inget kan ju bli helt bra?

moa
0

Jag tänkte plocka in grenar till henne att gnaga på, vad ska jag ge henne för träd? Björk?

Milla
0

#41 ojoj Annette där finns massor……… iof är dom lättare att sälja än shettisarna.

Det är jättesvårt det här med vad man kan ge för att minska risken för fång på sin häst.

Annette
0

Såhär 9 dagar efter att ha avlivat mitt sto pga fångrelaterade bekymmer undrar jag verkligen om det är värt all oro att ha häst Fundersam. Vi har haft hästar utan större bekymmer i 27 år, men det blir tydligen bara svårare  och mer oroligt för varje år som går.
Det går ju inte att genomlida varenda vår och sommar som nervvrak i oro över att någon mer skall drabbas.

Nä fy tusan, idag känns det tungt igen Gråter. Hoppas det känns bättre i morgon.

stallostby
0

#41 håller precis med. Hur man än gör så är det fel. beklagar sorgen.

När jag köpte shettis sa alla till mig att gör inte det för de kan inte gå på bete. Hm nu undrar jag om de inte har rätt. Men det konstiga är att gräs är ju ändå vad hästar är skapta för att äta.

#43 aspar brukar vara populära, men det kanske utlöser fånganfall det också. Saven innehåller väl socker..*ironi*

moa
0

Jag som precis plockat massa asp… Gurka kanske är det enda hon ska äta nu? Det innehåller väl mest bara vattenSkrattande

Annette
0

#46. Det är inte bara shettisarna, det är lika oroligt med de stora tycker jag.

moa
0

Ja det blir väl allt vanligare och vanligare på dom stora också nu?

Jag är orolig för alla mina.
Det är det smo är otroligt negativt med sommaren!

Anette
0

#47 Vi ger sälg till våra pållar och dom älskar det. Har läst någonstans, minns ej var, att det ska vara bra. Vi ger protexin i förebyggande till våra pållar 3-4 dagar innan och lika många dagar efter foderbyte och det har funkat bra här. Ett av stona har haft fång, för två år sen men är nu helt ok

susanne-s
0

# 50 läste älg  Skrattande

Ger också Protexin vid foderbyte.
#41 Jag vet hur du har det och jag är ledsen för din skull. Mitt ena sto ska avlivas när hennes föl blir stort nog, -om hon klarar sig så länge. Fång är en hemsk sjukdom och man vet inte hur man ska skydda sig.

www.gullsmyrastuteri.se

Kratern
0

Jag håller med flera av ovanstående.

Vi har haft Shetlandsponnyer sedan -95. Tills för två år sedan har vi inte haft några som helst bekymmer med fång.

De enda gångerna jag behövt ta hem vetten har varit vid två svåra fölningar.

Senaste två åren vågar jag inte räkna på hur mycket jag lagt ner på veterinärbesök.

Dessa två ston är nu tråkigt nog borta, men det var bara att inse att det inte gick TROTS Protexin.

Har man problem och vill kämpa på så köp bakjäst istället. Hjälper lika bra/dåligt som Protexin.

Anette
0

#51 Nee, älg e dom inte så förtjusta i…Flört

Vad tråkigt att du oxå ev. blir tvungen att ta bort ditt sto..Ledsen 

Men är det inte så att så länge de ger di verkar de vara  immuna, av någon underlig anledning…?  Ja, denna sjukdom är verkligen ett gissel och som Annette skriver så verkar det ju som de kan drabbas när som helst av nästan vad som helst. Man kan bli nojig för mindre…

Annette
0

Det är ju hittills en av våra som drabbats, trots samma bete. Dessutom var hon den som höll sig finast i hullet. Det andra stoet är av det mer lättfödda slaget och då tror man ju att hon skall ligga mer i riskzonen, men hon har aldrig haft några tendenser. Mitt fångsto klarade vårarna och frostigt gräs, men inte sista veckan i juli, oavsett väderlek och betestillgång. Hovslagaren trodde det var någon ört hon åt som hon inte tålde.

Så vad är det som gör att vissa klarar av att vara hur feta som helst (tänker på endel ponnyer man sett på utställning) medan andra är så känsliga? I mitt fall verkade hela systemet vara ur funktion, så jag undrar om det inte var något annat som utlöste alltihop. Hovslagaren hade hört om en som fick fång och visade sig vara full av cancer. Själv vet jag inte vad jag skall tro.

Charlotte-J
0

Måste få fråga:

Har ju dotterns B-ponny som medicineras just nu med bla. Cortison. Fick idag höra att det väldigt lätt framkallar fång. Stämmer det? Någon som vet? Veterinären sa inget om det och hon såg ju ändå ponnyn ifråga. Ska tilläggas att ponnyn har rätt hög "trivselvikt" Flört + att hon blev tvungen att få en hage uppe i trädgården nu på bara gräs då hennes hage är för dammig just nu för henne.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

#55. Har jag också hört. Fast all medicinering medför nog risk eftersom det rubbar tarmfloran.

Milla
0

#55 ja jag har också hört det

Charlotte-J
0

Hur sjutton gör man då då? Hon måste ju ha medicinen för att bli frisk och gå på gräs (rätt mycket då gräsklipparen pajat ;-) för att undvika dammet. Det är väl bara att hålla tummarna för att det går bra då.

Amor vincit omnia Kyss

Carita
0

#55 Ja kortisonen kan framkalla fång. En bekant hade en travare som fick det förra året när de sprutade kortison i blodet. Vi behandlade också en vid samma tidpunkt men det hände inget med den. Kan även tillägga att hennes varmlod var/är överviktig och våran var i tävlingsskick. Om det hade betydelse vet jag ej. Hoppas inte jag jagar upp dig nu.

Min fråga är om någon kan svara. Har ston lättare att få fång?

Nordqvist
0

Fungerar inte skogshage då? Där finns det inte så mkt gräs, men ändå lite att pilla med?

susanne-s
0

Jag ger helst inte medecin oralt utan muskulärt. just pga mag och tarm rubbningar.

www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-J
0

Har ingen skogshage tyvärr.

Amor vincit omnia Kyss

Quisus
0

Har själv bara haft fång på en stor häst som fick tarmen utslagen pga av medicinering. Han fick hälsofil, probimin, extra vatten i hink och blev bra.

Det finns en stor ärftlighetsfaktor också. Vissa hästar kan rulla fram och släppas på konstgödslat midjehögt gräs utan problem (utan tillvänjning), andra kan knappt titta på något grönt utan att drabbas.

Motion, välsmakande vatten och hög kvalitet grovfoder på vintern minskar alltid risken. Men ibland hjälper ju ingenting. Åldern är också en faktor, ju äldre desto lättare att drbbas. Frågan är om det har med minskat eller ändrat rörelsemönster att göra. PÅ stor häst har jag alltid fått lära mig att hästar inte ska bantas, motionen ska öka istället. Inte alltid det lättaste med shettis.

Milla
0

#63 enligt veterinärerna på helsingborgs djursjukhus finns det inget som säger att det är ärftligt.

Quisus
0

Finns säkert olika uppfattningar då, för det säger veterinärer här i väst. Skulle vara märkligt rent logiskt om inte känsligheten var ärftlig, precis som med allergier.

Har en kompis som har welsh där mamman dog i fång och hon har blivit extra varnad av sin veterinär inför betessläpp. Han menar att risken ökar. Det betyder ju inte att det måste hända samma sak. Om det inte fanns någon ärftlighet borde det ju vara lika vanligt på alla raser, men det är ju mest kallblod och en del ponnyraser som drabbas. Har aldrig hört talas om en arab med fång, trots att de ofta är lättfödda och jag sett en hel del överviktiga som inte används till något speciellt.

Annette
0

Och hur kan det komma sig att hästarna tålde fruktan bättre förut än vad de tycks göra idag? Det måste väl funnits då också.

Sedan finns det de som klarar att leva på endast frostigt gräs ända fram till jul. Hur kommer det sig när andra inte tål något?

Frågorna är många och svaren få Oskyldig.

Pheobe
0

#65 Många veterinärer tror sej kunna allt… Dock är flera inte kunniga med just denna hemska sjukdom. Jag tror som du, känsligheten är ärftlig samt typen på ponnyn så att säga, en häst som har lättare att ansamla fett och bli tung har också lättare att drabbas. Det är just känsligheten som jag tror nedärvs, lika mkt som rörelser….

Milla
0

Det blir mer och mer vanligt att även halvbloden får fång, finns även någon travare som har åkt på fång.

lilleman
0

..Jag har marsvinGlad, friska och sunda.

Men ska ta bort min trotjänare i helgen pga fångGråter.

Nordqvist
0

# 66. Det är väl kanske för att vi medicinerar och härjar med hästarna så bakterierna blir immuna eller nåt?

Underbar
0

#33 Han har inte fång utan bara fångkäningar. Vet inte ens om det är fångkäningar ens bara varm i hovarna ibland ingen puls.  Men jag vill vete så man är redo om det händer. 

Jag vågar nog inte ha honom på något stort bete, utan han ska gå i mindre hage med en kompis.  Men då behöver jag nog stöd fodra han lite :)

Nordqvist
0

Min medis ska gå med en annan "tjockis" på bete på natten och stå i skogshage utan gräs på dagen, för dom blir så feta! haha! och som är rätt så gamla oxå..

susanne-s
0

#71 det är värre med smygande fång än Akut fång.
Vid akut fång märker man genast vad som är fel och kan behandla, förebygga
Vid smygande fång KAN (säger inte att det gäller din häst) man missa tex, just värme i hovarna och tro att det beror på ngt annat.
Jag säger det igen.
Vid misstanke om fång så Agera.
Hästar dör verkligen i denna hemska åkomma.
#53 Hon lever redan på övertid. Hon skulle avlivats redan i vintras men vi lyckades hejda förloppet…hon är inte röntgad men har nog inte många mm kvar till sulan. En gammal häst som jag inte vill ska lida mer…

www.gullsmyrastuteri.se

Julia71
0

Jag har hört att föl ston inte få fång, allså ston som är dräktiga, då ta fölet upp så mycket näring så stoet få inte fång?!?!

Där av valacker lätt få fång..

Nån som vet?

Charlotte-Aveback
0

#74: Tyvärr kan även högdräktiga ston få fång … man önskar det fanns några universalregler kring hur fång fungerar men tyvärr tycks alla ha gått bet på detta än så länge …

Ahnna
0

Jag tycker att det är lite märkligt, det här med fång. Jag har haft shetland i snart 10 år, från början bara en, men nu flera. Har haft vänner och bekanta som har shetland på bete hela sommarhalvåret, precis som jag alltid har haft, och ingen av oss har någonsin haft fång eller fångkänningar på våra ponnyer. (Nej, jag försöker inte skryta, jag bara poängterar.)

De beten jag har haft mina ponnyer på har varit "kraftiga", med gräs upp över manken på dem många gånger. Ibland har de motionerats hela sommaren, ibland inte. Ändå ingen fång. Men här på forumet så verkar ju var och varannan shetlandsägare ha drabbats på ett eller annat sätt. Så jag blir lite fundersam över varför jag och mina vänner har sluppit? Finns det något belägg för att vissa blodslinjer är känsligare? Finns det någon annan gemensam nämnare?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

balotte
0

Jag introducera gräset till mina, på dagarna får de gå i hagar med gräs några timmar sedan tar jag över dom till vinterhagen under natten så de får äta lite hö. Gör så i en eller två veckor sedan får de gå hela sommaren. Har inte jättekraftigt bete. Men det är väl inte lätt om har många shettisar. I slutet på maj kommer det 3 st halvblod och betar av den stora hagen sedan kan shettisarna gå där också.

Underbar
0

#73 Han kommer inte kunna gå på bete, så tar det lugnt med honom och motionera för jag tar varmen i hovana på allvar.  Han är ju den rasen som ligger i riskzon.  Men idag tycker jag läser att många stora får det också :( fy det är så hemskt och synd om hästarna.

[Billan]
0

# 76

Jag har heller aldrig haft någon ponny med fång tidigare, har haft många shetland sen 1982, som mest 16 st samtidigt, men alltid mera än fem. Mina släpps på bete i slutet av maj, har alltid haft gödslat bra bete. Men förra sommarem hade vi inte gödslat, då släpptes hästarna ut i början av maj innan gräset vuxit högt och vips fick ett av stona fångkänning. Ska också säga att hästarna är samma släkte i flera led.

Jag har nu lärt mig att gräset är farligast då det "växer" alltså tidig vår och på hösten, samt under dagtid. Det ska vara bättre att låta hästarna beta under natten och inte alls dagtid. Fortfarande är frostnupet gräs farligt.

Pheobe
0

79 det där är helt fel!!! på natten är gräset som farligast då sockerhalten stiger

[Billan]
0

# 80

Enligt de senaste rönen är det då gräset växer som det är som farligast, under den ljusa tiden på dygnet.  Samt frostnupet gräs.

Kan bara hänvisa till de senaste skrivna från vetenskapen om fång. Lägger in sammanfattningen av artikeln.

Annette
0

De senaste rönen tycks vara olika vart man läser och vem man pratar med.

Enligt min veterinär, som jag har fullt förtroende för, får man prova sig fram. Det som fungerar för en är inte säkert det fungerar för en annan.

[Billan]
0

# 82

Visst är det väl lite så att det som utlöser fång hos den ena kanske inte gör det hos den andra. Men forskningen går frammåt,

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.