Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 827 ggr
Sara.minishettisarna
0

Klickträna

Hej, jag har köpt en klicker:) Nu har jag vant min ponny( minishetlandsponny) att när jag klickar får hon en godis så nu kan hon det men sen då? Jag vill gärna lära henne frela roliga trixs.

Har ni några tips på olika? Och hur just ni gör? Snälla svara behöver hjälp att komma igång.

kram sara

Emmelie
0

du får börja med enkla saker och belöna det beteende du var ute efter att hon skulle utföra.. är inte insatt alls i det hela men.

Peppe
0

börja med att lära h*n buga sig. det är lätt. håll en godisbit mellan frambenen tills hon böjer sig och tar fram /evetuellt lyfter ett ben. klicka och ge godisbiten. sen kan man övergå till att hålla handen vid sidan. med min ponny knäpper jag bara med finrarna vid bogen så bugar han. han kan även "pussas". lärde sig det på 10 min. akta bara så h*n inte blir för hårdhänt, gör lite ont i näsan då om h*n träffar fel.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Charlotte-Aveback
0

#0: Du kan också höra med Jennie Ejneroos här på forumet. Hon är en hejare på klicker-träning! Hon har t.o.m. lär en ponny spela fotboll! Glad

[Jemla]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kopierar en del av mitt inlägg från en tidigare tråd:

När hästen är "inlickad", som din verkar vara: "För det första plockar man fram något som hästen tycker är riktigt gott och tycker det är värt att "kämpa" för. Sen ska man ha bestämt vad man vill att hästen ska göra, t.ex. om man vill att hästen ska puffa på en boll. Då ställer man sig och "väntar ut" hästen. (Det är då det gäller att man har något som hästen vill ha, annars lär den förmodligen ställa sig och sova eller dyl. Flört) Förhoppningsvis börjar då hästen prova göra olika saker. Så fort den bara råkar titta på bollen ska man vara snabb och klicka och sen ge belöningen.

Efter ett par gånger lär hästen haja att det när man tittar på bollen som klicket kommer. När man ser att hästen förstår det går man vidare. När hästen tittar på bollen kan man berömma med ett "braa" men hästen får ingen belöning. Då fortsätter den förhoppningsvis prova sig fram och kanske sträcker den ner huvudet mot bollen, då klickar man på en gång! Så här håller man på och "kräver" lite mer hela tiden innan hästen får sin belöning. När hästen sen kan nosa på bollen väntar man tills den börjar puffa på den osv…"

Jag har bla. lärt Bonnie att spela fotboll, titta åt höger, sätta framhovarna i ett bildäck och apportera en matkartong. Det är bara att titta vad du har för prylar i stallet så kanske du kan komma på något att lära din häst. Idén med fotbollsspelandet kläckte jag när jag hittade ett bandymål och en boll… Det finns ju mkt du kan lära din häst, det är bara att försöka tänka ut något som är någorlunda möjligt att lyckas med! Glad

Jag kan återkomma med lite tips nån dag när min hjärnkapacitet är lite högre ("lite" mör efter ESG)…Flört

elin
0

var köper man en klicker? Generad
Vad kostar den?

/Elin

[Jemla]
0

#5 I en djuraffär brukar det finnas. Kostar ca 30-40 kr.

jecki
0

Har en "äldre" shettis,14 år. Är det försent att börja med agility? Tänkte att det vore roligt o testa,kanske kunde lära barnen sen

AnTeX
0

ähh aldrig försent min polle e 18:D

[Jemla]
0

#7 Jag började träna agility med Bonnie (och körde även in henne) när hon var 15 år och det har gått alldeles utmärkt, hon tyckte bara att det var skoj att få göra något! Glad

Körde även in och började agilityträna ett 21-årigt avelssto för ett par år sen och även hon tyckte att det var skoj! (Hon tyckte att tömkörning var skittrist men när hon fick dra vagnen då trivdes hon! Kyss

"Vi" har också ett sto som fick prova på agility första gången när hon var 19 år, så det går minsann att "lära gamla hästar sitta". Så så länge hästen är pigg och glad spelar åldern mindre roll! Glad

jecki
0

Tack för svaren. Tänkte jag skulle börja nån dag nu. Hon är en pigg liten dam som älskar o springaSkrattande

ThiffannyJ
0

Tyckte att det här med klicker låter väldigt intressant. I dag så åkte jag till djuraffären och köpte en, 19 kr.

Vad jag förstår så är klicken en hjälp till att försärka belöningen, stämmer det? Man ska alltså klicka och belöna så fort hästen gör som man vill? Låt säga att jag vill lära min pålle att buga. Då lockar jag med godis mellan frambenen och när hästen börjer sig för att ta det så klickar man? Innan så ska man "kilcka in hästen" som jag förstår det som. Alltså man klickar och ger godis?

Många frågor, men tacksam för svar!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

[Jemla]
0

#11 Det låter som att du har fattat principen. Klickern är alltså till för att (så som jag förstått det och så som jag använder den) man ska kunna klicka exakt när hästen gör det rätta så att den i princip "känner smaken i munnen" (jmf Pavlovs hundar som började dregla så fort de hörde ringklockan, eller hur det nu var). 

När hästen är "inklickad" förknippar den då "det goda" med det beteendet den utförde och lär sig därför gärna nya saker extra snabbt. För att göra det "extra kul" för hästen brukar jag låta den själv prova sig fram till vad den ska göra för att få godiset (som jag skrev om i #4), men har man en "trög" (ursäkta uttrycket Flört) häst kan man använda klickern bara för att förstärka det rätta beteendet.

När hästen kan detta gör det alltså inget om godsaken kommer flera sekunder efter att den gjorde rätt, bara man klickade vid rätt tillfälle, så lär den sig att godiset är på väg. Typ…Räcka ut tungan (Känns som att jag bara villar till det ju mer jag skriver, hoppas nån fattar vad jag menar eller kan rätta mig om jag är helt ute på villospår!)

ThiffannyJ
0

Tack för svaret!! Jag ska klicka lite i morgon, så har jag säkert mer frågor då!!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

paparatzi
0

På tal om att träna, jag har allvarliga problem med konsekvens när jag ställer ut mina hingstar, dom verkar strunta fullkomligt i mig, jag är blå här och där efter utställningarna….

Ska det behöva vara såhär?

Vad gör jag för fel?

Hur gör "alla andra"? det känns som det bara är mina hästar som blir rabiata hår monster när dom kommer ut på "turné"

Vad gör ni andra för att få era hästar att gå snällt som lamm?

Behöver hjälp!!! Skrikandes

Milla
0

#14 har samma problem med vår hingst, hemma är han så otroligt duktig på att lyssna men så fort vi kommer ut på utställningarna så går det inte att nå honom, han lyssnar inte överhuvudtaget

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

paparatzi
0

#15 Det känns skönt att höra att man inte är helt ensam om sina "problem"

Jag skäms verkligen över att jag inte klarar av att vara mer bestämd, kanske det finns någon som kan komma med bra tips och råd hur man kommer tillrätta med eländet..

Milla
0

har startat en egen tråd om just detta ämne

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

RebeckaSvensson
0

#14 Har bara visat tre av mina unghingstar på utställning så jag har inte så mycket erfarenhet av det direkt. Men, efter mycket träning hemmaomkring så skötte sig även min lilla "ligist" väldigt bra på utställningen, tom så att vi fick hederspris för "mkt harmoniskt ekipage" :-).

När jag började träna honom hemma gjorde han allt annat än skötte sig, han reste sig, sparkade, bets och struntade i vad jag sa åt hnm att göra. Efter många timmar då jag ffa gått med hnm utanför stohagen med brunstiga ston så blev han mkt trevlig att hålla på med. Var oxå iväg med hnm på lite andra ställen, så han skulle få se andra miljöer och hästar. Tror att även han tyckte att träningen var kul till slut och få komma ut och se lite annat. Hingst var han ända ut i hovspetsarna och det ville han gärna visa, men när jag höll i grimskaftet visste han vad han fick göra och inte göra.

Mkt träning behövs och att komma ut på olika ställen med hingstarna är nog väldigt bra.