Omaka par
För en tid sedan fick familjen ta bort två av våra tre hästar. Ensam kvar blev familjen storvuxne godmodige tinker valack Faran.
Några ödets nycker senare fick han en ny kompis. Men vi var osäkra på hur han skulle ta i mot den nya flockmedlemmen, en minishettis. Jag skapade tråden "släppa samman hästar" för att få lite råd. De var ömsom skräckscenarier och positiva erfarenheter.
Vi valde att låta hästarna delat stall i två dygn innan vi släpptes de samman. Visst, Faran dansade runt lite. Men hela tiden på betryggande avstånd från den lilla, lugnt betande, shetisen.
Snart insåg Faran kraftuppvisningen inte bekom nykomlingen. Då smög han fram och luktade på honom. Som svar fick han en hov på nosen, Faran snös såg lite perplext ut och började sedan beta. Dramatiken var över.
Under dagarna som gått har Faran visat en ny "faderlig" sida. Han inväntar sin nya lilla kamrat när de ska till stallet. Han håller in på galoppen för att inte springa i från sin nya kortbenta flockmedlem.
Ett mer omaka par får man leta efter. Jag hoppas nu på en lång och odramatisk vänskap dem i mellan.
Om någon har bilder på andra "omaka" par, så skulle det vara kul att se.
Gott nytt år! /Ticka
Oj, så gulligt.
Hur hög är minin?
Grattis till ett så fint omaka par!

#2 Tack! Jag är väldigt glad över att det gått så bra. :)
#1 Det slog mig att jag inte själv mätt hur hög han är… Ska ut till stallet nu så jag ska mäta och återkomma med ett mer korrekt svar. Men han ska vara ca 75 cm ej slutmätt.

Min första tanke var "Har dom roligt att vara omaka par " ??
Har haft många förfrågningar på dom som äger stora hästar som vill köpa så liten mini som möjligt för att det ska se kul ut, men vad tycker hästarna om att vara så olika ?
Finns ju ett talesätt som heter "Lika barn leka bäst" och det stämmer nog.
#5 Jag har haft mini med storhästar. Alla storhästar har älskat honom. Var speciellt ett sto som INGEN annan klarade av att gå med, men som adopterade min mini på 14 år. Det var hennes bebis :-)
Men han uppskattade andra shettisar mest.
Halvblodsunghingst + shetlandsunghingst
Har VÄLDIGT kul ihop…
Sen är ju även detta ett omaka par, fast det visste de nog inte om själva… 

Söta bilder. :)
#5 Vi har också tänkt på det, och visst har du rätt.
Under andra omständigheter skulle det sätt annorlunda ut. Inom en snar framtiden kommer det ochså att bli annorlunda. Men tills vidare har det varandra, vilket är mycket bättre än ensamma.
jag har också omaka par här hemma. Ardenner och shetland. Tyvärr inget foto, men… J
ag upplever att hästarna föredrar att "leka med lika" , i allafall generallt sett. Under hösten har jag haft 2 ardenner och 4 shetland i samma hage. Dom gick var för sig, större delen av dagen, men periodvis lekte ardennern -06 med shettisarna -06 och -07. Dom tre äldre stona höll sig ifrån varandra. Shettisstona för sig och ardennerstoet för sig.
Har jag däremot en shettis och en adrenner i hagen så går dom ganska nära varandra och det märks att dom inte vill vara helt själva men mina föredrar helt klart att ha kompisar i samma storlek.

JAg har både russ och shettisar i samma hage, och det är shettisar för sig och russ för sig, och där skiljer ju inte storleken så värst mycket. Men shettisarna förstår väl inte gotländska :)

Min shettis gick för några år sedan i en hage där det var alla möjliga storlekar på hästar, både shettis, russ, kallblodstravare, halvblod och varmblod. Lill-shettisen och kallblodstravaren hittade varandra jättefort och blev super-kompisar! Det roliga var att kallblodet hatade ALLA andra hästar, utom lilla shettisen. Hon brukade tom stå under magen på henne. De hade dessuton exakt samma färg & likadana tjocka, långa, svarta manar och svansar. VAr jättekul att se dem ihop! har tyvärr ingen bild=(

Vi har precis aväjnt våra små shettishingstar och de går nu ihop med min PRE hingst på 2 år och det går jättebra.
Innan gick shettisfölen med sina mammor och mitt ena PRE sto och min stora märr "adopterade" nästan de små. Hon ÄLSKADE dem.

Slappte ihop ett liitet varmblod (ungfr 140cm mnkhd) med mina damer sa jag kunde ta ut ett av damerna och lamna det andra. Det har gatt bra, forutom forsta dan da varmblodet (3ar) sparng in i ett trad (skramd av en valdigt ivrigt galopperande shettis aring) och fick ett ganska djupt sar pa manken ungfr.
Nu gar dom tillsammans alla tre!

En kompis till mig har en D ponny tillsammas med mina unghästar- Han trivs inte alls. Småkillarna hänger i haserna efter D ponny. Men de väljer ändå att ha D ponnyn med dom. Dom vill inte att han ska gå ensam. >Men man ser tydligt att D ponnyn inte vill vara där.

#25 oh vilken underbar bild! Jag älskar ardennrar. Någon gång ska jag ha en..

#25: Vilken underbar bild! 

klockrent! lika (g)ulliga bägge 2