Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 1598 ggr
SofiaChristina
0

Fäller dåligt.

Blir inte klok på det här,ett av dom äldre stona har fällt klart men de andra stona fäller lite grann och unghästarna tycker jag synd om i värmen för dom fäller knappt alls,varför är det på detta viset ????

Fler som har problem med detta ?

zettan
0

Hadde problem här också med fällningen. Men de börjar ta fart nu. De får B vitamin och mkt morötter. Så nu så fäller de som sjutton.

balotte
0

Min gamla har snart fällt färdigt men 2-åringen har precis börjat så det är nog inte konstigt.

Cattis
0

Våra unghästar fäller inte alls lika mkt/tidigt som de äldre. 1 och 2-åringarna har ganska rejält med vinterpäls kvar, åringarna ser ut som får emellanåt.
Men jag tycker de fäller ungefär som de brukar varje år. Unghästarna brukar ju ta en bit in på försommaren på sig innan de är klara.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Hanna-D
0

Har en ettåring som inte fäller alls, sätter han inte i gång snart så blir det nog Beviplex/ultrasan. De andra är fina i pälsarna.

SofiaChristina
0

Det kanske är så enkelt att man glömmer hur det är varje år,eller förtränger,kommer bara ihåg att en vacker dag står dom där blanka och fina,det där mittimellan finns inte.

Milla
0

Min 1 åring fäller inte heller

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Annette
0

Vårt ena shettissto är så gott som färdigfälld. Det är hon som är absolut minst borstad, eftersom hon är så svår att fånga i hagen när hon är på det humöret. De andra har en hel del kvar.

Charlotte-Aveback
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi upplever det som väldigt individuellt hur de fäller - och vi brukar låta dem hålla på med det i sin egen takt. Även bland avelsstona är det variationer även om de vuxna generellt sett fäller tidigare än unghästarna.

Våra 1-åringar är veritabla fårpälsbollar så jag hoppas att pälsen även har en isolerande effekt mot värmen … Oskyldig

CamillaAndersson
0

Ena fyraåringen (snart iaf Skrattande) har nästan fällt klart, och den andra som är lika gammal började fälla ca två veckor efter och är i slutklämmen.

SofiaChristina
0

#8 precis så där ser våra 1åringar ut,det värsta är att fästingar verkar älska den där ullen.

annie
0

Här fäller stona lååångsamt. Nu är det mest de där långa irriterande lösa hårstråna som släpper.. de som alltid är överallt där man inte vill ha dem… i ögonen, näsan, munnen, innanför kläderna… överallt!! Skrikandes

RebeckaSvensson
0

En del av hästarna har fällt av bra redan medan andra fäller för fullt nu samt tvååringarna som knappt har börjat än. Bara under helgen när jag var hemma hann båda halvbloden fälla av mycket, nu när det är varmt går det snabbt. Mina har fått b-vitaminpellets under en tid och unghästarna fick en spruta med beviplex i helgen, något som jag brukar göra varje vår.

paparatzi
0

Inälvsparasiter ställer till det vid pälsfällning  Ledsen

LillyH
0

Gisse vad jag blir lycklig av att läsa detta. Min welsh är så gott som avfälld, nordisen har lite kvar och lilla shettiskorsningen fäller men inte mkt kvar. Fia Bus däremot som är 1 år och ren shettis ser ut som en raggtuss. Jag ryktar, jag drar och inget hjälper haha. B-vitamin får hon. Läser man det ni skirvit ovan så är hon tydligen normal. Min första shettisåring jag har så man är lixom färska.

[Nesslan]
0

Golden fäller lite päls på våren, går med tjocksommar päls på sommaren, och tappar nästan allt i oktober så det blir kala fläckar och sätter sedan jättefin, blank, tunn vinter päls.

Det har hon gjort dom senaste 3 åren men aldrig innan :/ Veterinären har kollat och hon har inte någon pälsinflammation eller kvalser eller liknande och hon får b-vitamin. :S

AusaBausa
0

min 1-åriga shettis har inte fällt alls heller medans varmblodet är helt avfälld och shettisstoet på 11 å r har fällt av bra också..1åringen ser ut som ett får..måste vara varmt eller hoppas som du Charlotte att det är isolerande från värme…