NI som kör!
Jag har en inkörd shettis som har körts med en förstor vagn och ska nu köpa en ny.Vad jag är osäker på är storleken.Shettisen är 107 cm och grov,skulle det räcka med en shetlands storlek? Köpte ny sele och till shettis passade på sista hålet överallt, fick byta till en storlek- större.Samma gällde grimma, träns osv.Är mycket tacksam för råd och tipps om vad som skulle vara bra.Hälsningar Sanna

Har oxå haft en stor shettis, som din. Till honom passade bponny storlek mycket bättre.

Nu är jag ny på just shettisområdet men har erfarenhet från liten häst som ibland haft cob stl.
Mitt råd är att kontakta leverantörer och få mått vad som gäller för just det märket och sen bestämma dig för de som ligger bäst till för just er!
Anna-Carin
Vi använder ponnystorlek (eller B-ponny om det står specificerat) på de flesta detaljer till våra maxade shettisar.

Även rockard eller andra vagnar?

Ja. Till min var en "shettisvagn" aldeles för liten.Efter viss ombyggnad blev den lämplig även till honom.

Jäboruder säljer rockards som är till shetland/B-ponny. Jag har en sån, med cykeldäck, och den är nästan för lång för min standardshetland som är 102 cm hög. Så till en maxad shettis borde den vara rätt lagom. Roslagsvagnar har annars ställbara skaklar så att man kan ändra längden.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se