Superelitsto
Vad tycker ni om "superelit"?
Ett "dumt påhitt" eller något för övriga raser att ta efter?

Dumt? inte alls!
Det där har vi pratat om för inte alls länge sedan (minns du Lottie) och det vore KANON om vi hade det. Elit är trots allt inte supersvårt att få, och om stoet får det som 10-åring typ, så känns det lite trist - det vore kul att ha mer att sträva efter. Som med SUCH och Super SUCH typ…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#0. Diskuterades inte detta i en tidigare tråd här eller på gamla forumet.
Helt klart något att sträva efter. De riktigt bra stona ska belönas lite extra.

Jag tycker också det låter bra. Riktigt bra ston borde belönas med något mer än Elit. Det skall vara till de som verkligen förärvt sig utöver det vanliga.
Fast ett "vanligt" Elitsto har väl förärvt sig utöver det vanliga? 
Men jag förstår vad du menar och tycker också att det kan vara en kul idé men det känns inte som ett absolut måste.

Ja , självklart. Men det finns skillnader mellan Elit-ston. De finns ju de som är så otroligt bra.
Jag tycker att det verkar vara en superidé, för som många redan sagt, det e trist om man inte har ngt mer att sträva efter när stoet redan är Elit. Särskilt om stoet går kvar som avelssto och får ännu fler fina avkommor som inte "räknas" med nuvarande system…vad jag vet.

Eftersom kvaliteten på de svenska shetlandsponnyerna har blivit så hög så kan det vara intressant att lägga till ytterligare en nivå att sträva efter.
Hanna: Du som är insatt i det holländska systemet (och det är säkert även flera andra här på forumet!), skulle du kunna förklara vad som krävs för att ett sto skall få benämningen Kroon, Preferent, m.m.? T.ex.:
- Hur många avkommor?
- Vilken kvalitet på avkommorna?
- Ston eller hingstar?
- Utställningsmerieter?
- Annat?
Är det bara jag som har synpunkter på poängsättningen i avelsvärderingssystemet? SOm tycker att det är FÖR lätt att få elit på stoet? SOm tycker att det är för få poängnivåer att välja mellan. (SUCH har samma värde som 2 "vanliga" guld med ett års mellanrum, t.ex) Som tycker att det borde vara fler nivåer alltså och att "dubbla meriter" ska kunna ge extrapoäng, dvs t.ex högt bedömd exteriört och samtidigt väldigt snabb och framgångsrik travare e.d.
(halvbloden har t.ex mååånga fler poängnivåer)

Det var ett fjordsto på Grevagården som fick super elit
Jag kan ta ett exempel. Mitt sto har en godkänd son i Holland, han blev Nationell champion där 2000, dvs utsågs till landets bästa hingst bland ca 250 hingstar det året. I Sverige får hon 20 poäng för det. Skulle han däremot visas i Sverige så får hon 50 poäng för honom oavsett hur framgångsrik eller dålig han är här.

Om jag läst rätt krävs det 120 avkommepoäng för att få ELIT. Då skall det vara ett visst antal med 30 resp. 20 poäng av dessa. Om man räknar på ett sto som Kirkbride Flake, så får jag det till att hon på sina 16 avkommor har 560 poäng.
Är 120 poäng för lågt eller behövs det en ännu högre avelsvärdeklass? Det skall väl ändå vara de utöver det vanliga som kommer upp i det högsta. Annars blir det ju inget värt.

Jag tycker att det kan vara berättigat med en högre avelsvärdeklass för såväl ston som hingstar. En revidering av både poängnivåer och vad som krävs för A och Elit kan kanske oxå vara på sin plats, som #8 var inne på. Fast det är nog lättare att införa en högre avelsvärdeklass än att börja ändra i det som varit, kan jag tänka mej…
Men framförallt tycker jag att avkommepoäng endast ska kunna räknas på livsdugliga föl. Har hört att det finns de som registrerat döda föl för att få de där 10 poängen… Den gamla "regeln" om att fölet ska leva 9 dygn för att räknas som levande föl, finns ju inte längre när de flesta gått ifrån levande-föl-avgiften.
Det jag tycker är lite tråkigt är att de ston som blir berättigade till ELIT vid unga år fortsätter och får föl och de kan liksom inte bli belönade högre, trots en fortsatt god nerärvning.
Har ett sto själv som hade 140p vid nio årsålder och ELIT-premierades. Fyra avkommor med 30 p. Hon har efter det lämnat en Klass 1 avkomma med 20 p och ett diplomsto + ett levande föl 10p samt att hon är så pass ung att hon förhoppningsvis har många år kvar i aveln.
Det är där som man önskar att det fanns något mer att "sträva" efter. Att få ELIT är bevis gott nog och grädde på moset för avelsarbetet, såklart. Får inte glömma att det finns förärvningsdiplom också, där ston som har fem riksstambokförda avkommor kan söka. Detta kan de ju göra även om de inte ännu kommit upp i någon ELIT-bokstav. Men just när stona har båda dessa utmärkelser så kanske ett SUPER- ELIT skulle utfärdas när stoet kommit upp i sådana poäng som runt 400-500. Det ska vara något alldelnes extra tycker jag och kanske endast ett fåtal ston lyckas med denna bedrift, men att det finns och även kan delas ut postumt.
Det visades ett ardennersto på premieringen i Svenljunga som fick SUPER-ELIT. Hennes 13 avkommor har presterat följande….
2 godkända hingstar, 5 ston m avelsdiplom, (dvs alla stoföl som är 3 år eller äldre…) 3 valacker, körhästar.. En hingst exp till Polen, framgår inte om han är hingst där…
Iallafall, stoet har fått ett föl varje år sedan -94, bara det är en bedrift… Jag vet inte var gränsen går för SUPER-ELIT, men rimligt skulle vara att dubbla summan som krävs för ELIT, + att dom skall ha en godkänd hingst efter sig. (OBS mina åsikter… jag vet som sagt inte vad som krävs..)
Jag tycker också att det är bra att man premieriar de ston som utmärker sig exceptionellt med ytterligare en avelsvärdesklass. Det är viktigt att kraven är höga, så att det verkligen är något speciellt att få SUPER-ELIT.
Häls Madde