Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 532 ggr
angabogard
0

Förbättra gångarterna..

Vad har ni för tips och knep om man vill förbättra gångarterna på en shettis!

Alltid kul att höra olika åsikter och erfarenheter!

Ahnna
0

Galopparbeten och hoppning regelbundet, med gymnastiska övningar. (Längdhinder som trippelbarr och maxade oxrar m.m.)

Tempoväxlingar i trav och galopp.

Cavaletti både på marken och 10-20 cm ovan mark. Gärna varannan bom på marken och varannan höjd.

Klättring i branta backar.

Ridning/körning i rätt form med undertramp från bakdelen.

Det hela handlar egentligen om att stärka bakdelen och ryggen, och att lära hästen att trampa under sig och ta i med hela kroppen istället för att t.ex. slängtrava. En stark häst har "alltid" bättre rörelser än en helt otränad häst. Men självklart finns det naturtalanger som har ett underbart steg redan från födseln, och hästar som aldrig kommer ifrån sin symaskinstrav oavsett hur mycket man tränar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

annie
0

Ungefär vilka avstånd på cavaletti ska man ha till en shettis? Antar att det varierar men eftersom jag är novis, kan någon tipsa om hur jag ser det?

angabogard
0

putt

Annette
0

Jag har varit ute och gått mycket med min valack. Om det har någon betydelse vet jag inte, men hans skritt har förbättrats.
På somrarna går de i en hage med backar i och det har säkert också en positiv effekt, hoppas jag.

SannaHolmgren
0

Jag får tänka mig för när jag promenerar så att jag håller ett lagom tempo som inte gör att skritten blir överilad. Det är svårt att inte gå för fort (och speciellt om man får lite bråttom hem när klockan har tickat iväg). Jag har bytt ut promenaderna mot "tömkörning i grimma på lång tygel" då det är mycket lättare att rätta till steget  när man går bakom .

Det är också svårt att få ett längre och avslappnat steg om hästen är ömfotad. Lägga på skor kan man göra om steget är hemskt kort.

Min ponny har fått ett bättre tramp i traven efter all tömkörning. Är man haj på att stretcha hästen efter arbete så kan man prova det.

Joystick
0

När man tränar HALTER så får hästen koll på bakdelen och tjusiga ryggmuskler i allafall.

Tömkörning över stock och sten gör ju också att hästen naturligt måste korta och länga sig för att ta sig fram.

En häst med koll på sin kropp som är väl grundtränad borde kunna visa bättre steg.

Anna-Carin