Kommer hon kunna köras?
Ja, jag är väldigt orolig över min ponny. Jag vill så gärna köra in henne, men jag har ett ganska allvarligt problem. Det gäller tömkörning/longering.
När man driver henne bakifrån bockar och som en galning och siktar små hovar mot en. Jag menar, visst för att en ponny kan bli lite sur när man driver och att de inte har accepterat sin ledare mm men med April är det annorlunda. Hon accepterar mig, det vet jag, vi håller regelbundet på med Horemanship osv. Så det är inte det det beror på (att hon sparkar). Ont har inte heller, varken i rygg eller ben. Men så fort man driver henne med piskan (slår i luften, har nästan aldrig var när henne med den) eller driver henne på annat sätt i vilken gångart som helst blir hon galen. Vad ska jag göra, tänk om hon gör så med vagn bakom sig?
Det är inga små sparkar, och säger man till henne på skarpen blir hon bara ännu värre och ställer sig på stället och sparkar och bockar. Och hon der inte ett dugg sur ut heller, hon ser bara retfull ut. Se bilden så förstår ni nog vad jag menar. Hon är gudasnäll att hantera, gör inte en fluga förnär.
Så, kommer hon gå och köra in? Har ni samma problem? MVH Canonball

Ta hjälp av en duktig körinstruktör så skall du se att det säkert går att köra in henne också :)
Det är bra att du tänker å säkerheten, jag tycker ofta den nonchaleras i körsammanhang.
Vad gör du då hon börjar bocka osv när du longerar/tömkör?

Jag tycker att det låter som att hon bara är pigg och glad…? Mina ponnyer bockar också och sparkar bakut när jag longerar och tömkör på volt, inget konstigt med det. Men när de har fått springa av sig lite så lugnar de ner sig. På bilden ser hon bara pigg ut, men det är förstås svårt att avgöra från en stillbild.
Prova att tömköra utan schabraket. Det kan ju vara det som gör att hon bockar och sprallar. En pigg häst tar ju gärna alla tillfällen i akt att busa lite.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Tycker oxå att det enligt bilden ser ut som glädjeskutt. Men som sagt det är svårt att utläsa av en bild.
Hur gammal är hon?
Tycker absolut att du ka ta kontakt med en körinstruktör så att inkörningen går bra tillväga. Det har man igen i framtiden.För det ska va roligta att köra sin häst. Och så får du hjälp med utrustningen, det är inte helt otroligt att det kan ha med den att göra.
Lycka till!

#1 Okej, vad får man tag på en körinstruktör?
#2 Pratar lugnande till henne, skrikande och tillsägelser förvärrar bara det hela.
#3 Okej, men hon bockar ju flera gånger på stället liksom, och dessutom sparkar hon mot närmsta person. Glädjeskutt har jag svårt att tro på…
#4 Hon är gammal, 17 år. Men hon har fortfarnade mycket att lära, då hon bara gått och skruttat i en hage de nrmaste åren.
Tack för era svar!

Jag tycker du ska ta stopp på henne när hon börjar slå. Bestraffningen är att stå stilla.
En körhäst får inte slå. Det kan resultera i riktiga olyckor. Hamnade själv i diket då min ponny slog på ett glädjeskutt och landade på fel sida draglinan. Nu har jag en körponny som tycker körningen är otäck… 

Hon kanske bara inte har lust att göra något efter 17 år..
Ta det försiktigt och lugnt. Att stressa upp situationen förvärrar bara. Det är inte alla hästar som är körhästar helt enkelt.
Förmodligen är det något som irriterar henne.
var bor du?

#6 Tack så mycket! Det ska jag prova!
#7 April är inte den ponnyn som inte vill göra någonting, tro mej :) Det som irriterar henne är nog ljudet från piskan, hon kanske fått sig en rejäl smäll en gång i tiden :'( I sommar kommer April stå i Ljungskile.

Har du någon som leder henne här du töm kör? De kan hjälpa, låter mest som hon är pigg och busig..vore värre om hon var rädd..

#9 Jag är bara rädd att ledaren ska få sig en spark :S

Snärtar du med pisken så det blir en riktig klatsch? Prova att sluta med det. Det är bara på westernfilmer man kör hästar så. 
Lär henne att gå fram för s-ljud istället. Det brukar vara väldigt effektivt och du kan dessutom variera från lite lågt ssss till högre SSSSS för att få mer gensvar (och allt däremellan beroende på vad som behövs).

#11 jag slår inte på henne, men ja, det kan bli en klatsch i luften. Men jag ska väl börja använda mer ljud :)

Har oxå en som inte går att köra mer..vid en spark bakut fastnade han i vagnen
Det gick bra..men i kombination utav "bakselehat" är han inte längre körbar. Detta är oxå en häst som absolut inte vill gör annat än att arbeta.
Ta det bara lugnt och ta hjälp av en duktig medarbetrare så att du får glädje bakom vagnen.
mvh helene

#12 Nej, du skrev att du slår i luften så jag misstänker dej inte för hästmisshandel.
Pisken ska inte låta vid körning, den används försiktigt genom att man petar på hästen. (Tänk på att en häst känner en fluga på kroppen) Mina hästar skulle nog oxå flyga i luften om jag klatschade på (vid sidan av) dem.

Ni som har hästar som inte går att köra på grund av olyckor, prova att börja om från noll med inkörning igen. Ta babysteg, ett i taget. Massor med beröm, men inte klemande. Hittills har jag inte varit med om någon häst som aldrig mer går att köra, det är bara en fråga om motivation. 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#13 Tack för svaret :) Vet bara inte vad jag ska hitta en som kan hjlpa mig att köra in.. Vill INTE lämna bort henne i sommar :S

Min kommer INTE att gå att köra mer. Det är inte bara min egen åsikt utan kunniga instruktörers oxå. Annars är jag helt inne på det du säger.Detta har inget med motivation att göra…Men har ingen lust att gå in på det här.
Men det är därför jag nu för tiden alltid sätter säkerheten först!Och visst, det kan hindra ibland.

#14 Okej, tack!
#17 Usch, vad tråkigt att det har blivit så :( Det är ju en varning för att man ska ta det försiktigt.

Jag har tyvärr FLERA otäcka körolyckor bakom mig. Hästen slog av nån okänd anledning och fick ena benet över skackeln och de hela eskalerade.. Jag flög framstupa ur vagnen och fick vagnen över mig.. Vaknade upp mitt på vägen och såg hästen ligga intraslad i resterna av vagnen.
Kördes igen 4 månader senare.(Både jag och hästen var konvalicenter fram tills dess ) Då var det en mer uppmärksam och lyhörd häst ..Körde sen för instruktör vid 3 tillfällen inom loppet av en vecka. Omdömet då var att det är en mycket speciell häst du har otroligt fin men speciell
Veckan efter detta slog det slint igen och hon massakerade ytterligare en vagn. Denna gången satt JAG i allafall kvar i och klarade mig oskadd.
Tyävärr så körde vi henne 2 gånger till ena gången gick det..Spänd häst men hon GICK i allafall. Dagen efter precis när det känndes som att allt va HELT okey igen så va det kört.. Vi tog oss hem. Å tack o lov mötte vi aldrig någon trafik..De va den 8 juni 2006
Hästen undersöktes av veterinär för att utesluta fysiska problem men i hennes fall var det psyket som spökade. Hon fick somna in den 12 juni 2007 då hon vid det laget blivit farlig att handha.
Sen den dagen har jag kämpat med att återfå självförtroendet när det gäller körningen. Idag sitter jag inte i en vagn utan hjälm, säkerhetsväst och handskar och piska
Å man KAN inte tänka för mycket på säkerheten när det gäller körning. Tömkör även lilla Joystick med samma utrustning.
Alla hästar KAN inte köras igen efter en olycka. Hästar är individer precis som vi människor.
Söker du på www.kuskringen.nu så finns det information om tränare inom ditt område alternativt sök på ridsportförbundets hemsida och kontakta ditt distrikts grenledare i körning så kan du säkert få bra tips om tränare
Anna-Carin

"19 Mycket klokt sagt!
Sitter i exakt samma sits som du!
Som tur är har jag en underbart lugn och snäll liten häst att köra nu för att få tillbaka mitt självförtroende.Men jag kommer alltid att sitta på helspänn tror jag för att hästen ska slå. Till och med denna störtsäkra ljuva varelse.
På kuskringen har jag sett att det finns instruktör i trollhättan bla. Gå in där å kolla.
Lova att du tar hjälp
av någon så att du får glädje av din körning.Både för dig å din hästs skull..
#5 Jga tror inte på skrikande och skällande heller, men samtidigt tror jag inte på att man ska dutta och så heller. Hade min häst börjat bocka och så så skulle jag bestämt driva henne framåt så hon hela tiden tänler framåt och inte upp i luften.
Men är hon pigg och jag longerar så brukar jag driva fram så´att de får bocka av sig och skutta i 5 min så överskottsenergin försvinner. Man får inte ut något av det om de inte får springa av sig först.
Brukar du sluta med longeringen när hon börjar bocka osv? För hästar är smarta så de lär sig rätt fort att om man gör så här så får jag gå ut i hagen igen.

#21 Driv inte en häst som bockar/slår i vagn! Den måste tas stopp på så den förstår att beteendet inte accepteras. Halt - tänka efter - börja om. Jag är ryttare i grunden själv och tänkte precis som du - och det ledde till olyckan jag skrev om ovan.
Eftersom det alltid är bäst att vara konsekvent, kommer jag fortsättningsvis göra lika vid tömkörning. Jag longerar sällan mina hästar, men jag kommer inte acceptera bockande och sparkande där heller. Busa får de göra i hagen - jobb är jobb.

Jag töm körde vår 10 shettis sto i skogen. De gick hur bra som helst. Jag var tvungen att fråga uppfödare om hon verkligen inte var körd? Men de var hon inte, men de var så natuligt för henne att gå först. Man få dock passa henne så hon inte gå av vägen..
Varför har du piska när du tömkör och longera? Jag Smacka endast, jag har aldrig använt piska vid körning..Jag skulle kanske rida henne först om hon är riden och trötta ut henne..låter som hon bara har dumheter för sig, jag håller med Pernilla ovan, jobb är jobb. Acceptera inget trams..
Jösses de är en lite shettis som bockar och fjönta, vår Welsh gör så om han har ståt i 2 dagar..Tro hon känner av din rädsla 
#9 håller med dej,
Dolly var likadan , fick mej en spark på benet . :( Men jag hade en ledare så gick det bättre

gör hon bara detta när du är på volten? För annars hur går det att tömköra i skogen??? Upplever att mina hästar som ja kört in här hemma är mer koncentrerade i skogen. För att gå på volt tycker ja (min åsikt) är inget ja börjar med. Utan ut i skogen och lek fram saker

t#19 Tack för ditt inlägg och länk! :D
#20 Tack :) Jag ska govetvis försöka ta hjälp :)
#21 Jag slutar ALDRIG när hon bockar. Hon ska banne mig trava en gång till utan bockningar, sedan får hon lov att sluta, när det går som bäst :)
#23 April är en sådan häst jag inte är rädd för, jag är är van så att säga, så min rädsla kan hon omöjligen känna av, eftersom jag inte har nån för den märren :) Jag använder piska för att drive henne framåt, annars måste jag gå och driva henne hela tiden.
Jag har bara läst lite av inläggen här men jag bara undrar om det kan vara något att hon tex. inte tkr om att känna tömmarna på rumpan eller så. Jag har inge aning, det låter kanske lite dumt, men jag bara tänkte…

#25 Jovisst hon tycker att det är jättekul i skogen :) Har aldrig gjort så i skogen, går med öronen rätt fram :)
#27 Varje tanke räknas :) Men eftersom tömmarna inte ligger på rumpan när hon gör och att hon inte är känslig annars osv så tror jag inte det =)

Pisk ska alltid användas vid körning. Det är din skänkel och en säkerhet.
#21 Jag tänkte inte bakom vagn, för hon hade ju skrivit när hon tömkörde/longerade. Så jag tänkte från när man longerar/tömkör.

#30 Och som jag skrev, tror jag att det bästa är att vara konsekvent, om man nu tömkör för att så småningom få hästen i vagn.