Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 850 ggr
Malungstjej
0

1 & 3 Årshingstar

Måste rådfråga någon hur jag törs göra.jag har själv 3 ettårshingstar som jag ska släppa på bete inom kort, men en nära vän till mej har en 3 årshingst som hon vill komma till mej med & ha ilag med mina ettårshingstar i sommar.Min fundering är om ni tror att det går bra & ha så stor åldersskillnad på hingstarna ilag ?? 3 årshingsten är mkt nedtryckt i flocken som han går i nu, han föltuggar tex åt en 2 årig valack.

Jag har aldrig varit med om detta någon gång så jag vet inte hur jag törs göra, så jag vore JÄTTE tacksam för alla tips & råd som jag bara kan få om det finns någon här inne som har erfarenhet av just detta…

fuxar
0

Hej Carina! Jag tycker du kan prova, ettåringarna kan behöva en att se upp till. Treåringen verkar väldigt nedtryckt, han kan nog må bra av att gå med ungdommar. En risk är att han blir kacksig och dum, men dom är fler. Du ser ju ganska snart om det inte går. Kram Gunilla.

dajmie
0

Det brukar inte vara några problem, vi har gjort det flera gånger.

zettan
0

Säger som ovanstående att tror inte de är några problem alls. Testa så får du se. Bara att dela på dom om de inte går bra

Annette
0

Jag hade en 1-årig NF-hingst gåendes med halvblod 1-3 år utan bekymmer.

Malungstjej
0

TUSEN TACK alla snälla vänner som svarat, då provar vi om det inte ska kunna gå bra, ägarna till 3 årshingsten kommer om inte annat & bli jätte glada…Kram på er "alla"…..

Ahnna
0

Det borde gå hur bra som helst!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

[Billan]
0

Vi har alltid haft blandade åldrar i hingstflocken, brukar faktiskt vara så att de äldre är lite förskräkta i de små kaxiga liven. MEN naturligtvis måste man ha det i åtanke så att den äldre inte letar ut en hack kyckling.

Lycka till.

VeronicaP
0

Jag har ju alltid mina hingstar i blandade åldrar och det har aldrig varit några problem att släppa in någon ny häst i flocken

MalinLarsson
0

Vi brukar ha blandad åldersflock från 1-4år på hingstarna + någon gammal vallack som sköter om de stora busarna!! så det är säkerligen inga problem!!!