Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 1942 ggr
sanne
0

Betäcka 3års sto ?!

hur tänker ni andra när det kommer till 3års stona ??

tycker ni att dem är "klara" för att betäckas ?? jag skulle vilja höra både för o nackdelar, o nu menar jag mest stoets mognad, ej pga ev premiering..

vore tacksam för lite svar…

dajmie
0

Jag kommer nog inte att betäcka treåringar, har gjort det några gånger, flera av tillfällena har dom förlorat sina föl, men det är väl olika ston, jag tror inte dom är färdiga många utav dom, så mina ston får gå till Hingst som fyraåringar.

Miija
0

Precis som du säger, stoets mognad och hur hon ser ut i kroppen brukar få avgöra.
Inte för det gav dig något svar direkt kanske, för det är olika hur vi människor bedömer dem också.

Ibland kan man ha turen att se hur det har varit bakåt i leden, t.ex om ett visst sto eller hingst brukar ge "sena" avkommor.

sanne
0

ok, jag undrar lite eftersom det gick som det gjorde med vår i år 4åring.. hon var ändå väldigt välutvecklad, nu har vi ett mindre 3års sto, som kanske inte är redo för betäckning…

men man vet ju aldrig, samma med oss människor…

fler åsikter ???

Annette
0

Jag har pratat med en duktig hästveterinär om detta. Han avråder inte från att betäcka normalt utvecklade treårsston.

Jag hade ju inte tänkt att betäcka någon av våra treåringar i år, men funderar lite nu. Den ena skall absolut vänta till tidigast nästa år, men den andra funderar jag faktiskt på redan i år.

Det som får mig att tveka är att det kan gå snett. Men det beror oftast på fellägen och det får ju även äldre ston, det har vi ju tyvärr sett bevis på den senaste tiden.

Men det är inget lätt beslut att ta…

Charlotte-Aveback
0

Har själv valt att inte betäcka vår 3-åring i år då hon är lite sen i sin utveckling. Hon får ha en härlig sommar på sommarbete och så ser vi hur läget är inför nästa år i stället.

Trine
0

Min Tilia var ju "dräktig" när jag köpte (feb 07)henne fast hon var inte kollad. Men det kom aldrig nåt föl  och hon var ju en välutvecklad treåring.

Dom veterinärer jag pratat med Säger att shettisen är en "sen" ras som behöver längre tid att mogna,sen beror det ju på individen också..

Mija
0

Det är ju vädligt individuellt på som tidigare sagt mognaden, man behöver ju inte betäcka så tidigt på säsongen, en del behöver en tid på betet för att växa till sig, såg på min 3-åring förra året, hon mognade väldigt mycket över sommaren och hon betäcktes, min 3-åring i år kommer betäckas, men lite längre fram i sommar. Är man osäker kan man ju vänta ett tag in på sommaren.

AnnaLundin
0

#3 - jag tror inte att risken att något går åt skogen vid fölningen är varken större eller mindre om stoet betäcks som treåring, just det skulle jag tro har andra orsaker.

Jag har själv betäckt treåring vid några tillfällen, varav det blev föl en av gångerna (en blev inte dräktig, hingsten hatade henne av någon anledning, och en konstaterades dräktig men hade nog resorberat/aborterat nånstans på vägen för det kom aldrig ngt föl). Jag har inget emot att betäcka en välutvecklad treåring.

[Anna-N]
0

Vi har tidigare betäckt 3-åringar som varit normalt utvecklade. Nu ser vi ingen brådska i att ta föl så tidigt då stona hinner få föl ändå….
Men jag skulle inte tveka att betäcka ett normalt utvecklat treårsto om man fick för sig att göra det. Sen beror det en del på hur de är redo för det mentalt också. Vissa är ju mogna tidigt medans andra är för "valpiga" som 3-åringar. Har haft en sådant sto som var hemskt barnsligt o tog sig varken som 3 eller 4-åring. Hon u.l och det visade sig att hennes äggstockar var väldigt outvecklade. Veterinären trodde hon behövde flera år på sig att mogna för uppgiften. Skulle tro det är väldigt individuellt.

[Billan]
0

Här har vi för det mesta valt att inte betäcka treåringar. Av flera själ, våra är oftast välutvecklade kroppsligt, men jag tycker att de flesta är väldigt barnsliga i sättet vid tre års ålder.

Malungstjej
0

Jag har själv ett 3 årssto nu som "inte" är klar att betäckas tycker "jag" då det syns tydligt på henne att hon är senare än mina andra treåringar som jag har haft (i utvecklingen). hennes mamma betäckte jag som treåring men hon var mkt mer utvecklad än vad hennes nuvarande dotter är.

Som jag känner det i "dagsläget" så kommer jag nog aldrig mer att betäcka en treåring utan vänta tills dom är 4a ist allt för att dom ska få växa klart så mycket som möjligt.

Madelene_Udd
0

Jag vill inte betäcka mina ston som 3-åringar, tror dom mår bättre av att vänta både fysiskt och psykiskt, däremot vill jag gärna betäcka dom som 4-åringar så att dom får sit första föl ganska tidigt i livet, för att undvika problem framöver om dom inte är i avel på några år sedan.

Man måste nog känna lite själv hur man vill göra, det finns inget rätt eller fel.

SaraDoos
0

Betäckte Amulette som 3-åring. Hon fick 2 språng (handbetäcktes) och tog sig direkt - fölade själv utan problem. 

Kommer betäcka 3-års ston även i framtiden, om jag anser att de är redo för det.

Dior
0

Vi har tidigare betäckt treåringar utan problem, men i år har våra två treåringar alldeles för kul ihop med våra yngre, så de kan gått gå å få vara "barn" ett år till.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

PP
0

Jag lät tillverka mitt första föl på ett treårigt sto. Betäckning, dräktighet och fölning gick utan problem, däremot var hon väldigt brysk med sin fölunge i början och brydde sej inte så överdrivet mycket om honom senare heller. Hon gjorde vad som krävdes, men utan någon större entusiasm och verkade tycka att det var jätteskönt när fölet blev lite större och hon fick komma ut på promenad utan honom.

Vet ej om detta berodde på att hon var omogen, eller bara på ren orutin. Hon har senare utvecklat sin modersinstinkt och till och med "adopterat" föl när hon inte haft något eget.

IdaS-A
0

Det är nog individuellt, men är de normalt utvecklade för sin ålder tror jag inte att det är några problem att betäcka. Har betäckt 3åringar tidigare.

#15 Sådär var mitt ena sto också med sitt första föl, som hon fick när hon var 13 år. Nu är hon helt annorlunda mot sina ungar väldigt snäll och mysig, "adopterar" andras också.

Hanna-D
0

#15 Sådär var Glamour också. Hon var ganska hård mot sin fölunge till en början förra året. I år är hon en riktig hönsmamma och har full koll på sin son. Kommer nog vänta med att betäcka mitt ungsto tills hon är fyra år.

VeronicaP
0

Vi ska inte betäcka vårat 3 års sto i år , men det är inte för att hon inte är redo utan mer för att jag vet inte om vi ska betäcka något alls i år och sen så ska vi även sälja henne ( hade vi tänkt oss  i allafall) ;-)