Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 938 ggr
plutten-92
0

Foder värd

Min shettis är utlånad på foder och har varit i snart 6 månader och nu har vi kommit till ett delämma. Vem skall igentligen stå för skoning på henne??? Jag har varit där 2 eller 3 gånger och verkat henne (det gör jag själv).

Hur har ni gjort? vem har stått för vilka kostnader?

// Caroline

Pernilla77
0

Jag tycker fodervärden, eftersom de använder hästen.
Men vad står det i kontraktet?

I mitt fall:
Hästägaren betalar försäkring och fodervärden allt annat.

Miija
0

Om hästen ska skos för att kunna användas (ridning/körning) av fodervärden så ska h*n stå för den.

Annat om det är sjukbeslag eller dyl.

ryttarn
0

I alla avtal jag haft så gäller det att fodervärden står för alla kostnader utom eventuellt försäkringen. Eventuella inkomster från tex ponnytrav går då givetvis oxå till fodervärden.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kratern
0

#3 Samma här. Dock får fodervärden stå för veterinärvårdsförsäkring eftersom han/hon får stå för all veterinärvård under foderperioden.

#0 Att vara fodervärd är precis som att ha egen häst. skillnaden är bara att man inte behövt betala för hästen. Alla omkostnader för att få "bruka" en häst ska givetvis "brukaren" stå för. Så ser jag det.

RebeckaKihlberg
0

Jag har min ponny utlånad och vi har den dealen att fodervärden står för allt utom försäkringspremien, sen går allt de han springer in på travet till fodervärden.
Har ni något skrivet avtal eller är det muntligt? För mig är det säljvklar att ha det skriftligt oavsett om det är en bekant till en som lånar hästen, så blir där inga missförstånd om något skulle hända.

Lise
0

Jag är fodervärd till en ponny. Ägaren betalar försäkringen, jag betalar allt annat, ev prispengar behåller vi och ev segertäcken får ägaren (det är ju hästens täcke).

Kratern
0

#6 Ska man vara "kinkig" så är rosetten också hästens.

RebeckaKihlberg
0

Som ägare kan jag säga att kusken mer än gärna får behålla rosetterna, pokaler och ev andra hederspriser..jag vet själv hur betydelsefulla dessa är för barn i den åldern…jag nöjer mig med rosetterna från utställningarna.

Kratern
0

#8 Jag har heller inte begärt någon tävlingsrosett. Det var bara en förklaring till hur det egentligen är.

Gazper
0

Jag ska snart låna ut 2 st shettisar, finns det färdigskrivna förslag på fodervärdskontrakt?

Miija
0

Ja, de finns vanligtvis i större hästsportsaffärer.Glad

RebeckaKihlberg
0

#10. Jag har alltid köpt de som juristen Lars Deckerman skrivit, jag tycker det är ett bra underlag så kan man själv lägga till de man känner för, men ändå ha en mall att utgå från.

Gazper
0

Tack för tipset!

plutten-92
0

Vi har inte skrivit nåt kontrakt än då det är min kompis. En annan anledning var att vi hade inte bestämmt hur länge hon skulle vara utlånad. Men nu skall vi skriva ett ordentligt kontrakt då jag skll flytta till hösten.

Tack för alla svar!!!