Senaste om kompetensbevis
Har idag varit på kurs för Kompetensbevis (och klarade det!). Det är fortf ganska luddigt vad som gör att man måste ta det. Men mycket handlar om att man får köra sina hästar till bete (max 50 km) och du får köra någon annans häst max 65 km. Du kan titta på kompetensbevis.nu. Där finns även en länk med ca 45 sidor som du kan läsa igenom. Det finns mycket som du är skyldig till även om du inte behöver kometensbevis…Men det finns ett par saker som man ska vara medveten om:
- Om du blir kontrollerad och du menar att du inte behöver ha kompetensbevis så får du antagligen ta emot böteslappen och sedan får du bestrida det i tingsrätten. Det är upp till dig att bevisa att du inte behöver det.
- Om du blir kontrollerad i Danmark så måste du betala böter på plats och sedan får du bestrida det i den danska motsvarigheten till tingsrätt. Det talades om böter på 10000 DKK om du inte har pappren iordning. Tyskarna har senste månaden blivit medveten om att förordningen gäller för dem också och har kommit igång med kurser och kontroller. Så ska du till Redefin i sommar så hade nog jag tagit kursen.
- det finns en lagändring i Sverige som innebär att den 5/1 2009 så krävs det färdskrivare på alla fordon eller fordonskombinationer på över 3,5 ton!! De sa att vi skulle ligga lågt för ingen fattar hur det ska gå till, eftersom du använder bilen som privatbil men eg. så är det inte bara ett förslag för det var med som en fråga på provet! Så jag avvaktar nu att ta BE- körkort och får i så fall köpa en mindre släp!
(Nu är det sängen efter all korvstoppning som gäller så tyvärr svarar jag inte på frågor!)
Men jag trodde att det gällde de som har jordbruk eller hästarna i företagsverksamhet som behövde kompetensbevis. Vanliga dödliga med hästar enbart som hobby skulle inte behöva.. har jag fattat helt fel?

"Vanliga dödliga" som inte åker på utställningar/tävlingar eller betäcker sina ston där resorna överstiger 6 mil behöver inte kompetensbevis. Men åker man mer än 6 mil till en hingst/utställning (och nu talar vi t.o.r., dvs 3 mil enkel resa) behövs kompetensbevis.
Tolkningar kan göras på många sätt, men så förstod jag på kursen, och jag är oerhört glad att både jag och sambon gick den.

Nya bud hela tiden, beroende på vem man pratar med eller var man läser…
Så länge inte min kommun kan svara på vad som gäller så bryr jag mig inte om att skaffa något kompetensbevis.
#2 ? Man blir bara såå förvirrad!
När jag var på Jordbruksverket och frågade om kompetensbevis fick jag till svar att jag, trots att jag har enskild firma där ponnyerna ingår, inte behövde kompetensbevis. Det är endast om jag har paragraf 16-tillstånd (vilket jag inte behöver) i min kommun som jag också behöver kompetensbevis.

#4 vad innebär § 16 tillstånd?
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

#2 Finns några fler undantag men de trycker mycket på att om du kör någon annans häst mer än 65 km upprepade gånger så behöver du det och om du själv kör häst i transport längre än 65 km så behöver du ett Kompetensbevis. Nu vill jag inte väcka en storm för det finns andra undantag också. Läs på kompetensbevis.nu. Men du ska vara helt klar över att om du blir stoppad så är det din sak att bevisa att du inte behöver ett Kompetensbevis. Och om du åker till annat land så är det samma sak, och detär inte lätt att försöka bli av med böter i ett annat land.!
#4 Det tillstånd du betalar till din kommun för att bedriva hästverksamhet. Kolla in din kommuns hemsida eller prata med miljö och hälsa. Kriterierna är ung:
Du behöver tillstånd om du använder hästar i yrkesmässig verksamhet eller i ridskoleverksamhet. :
håller 10 hästar eller fler som är över 24 månader gamla
föder upp 4 eller fler hästar per år
säljer 4 hästar eller fler på ett år från annans uppfödning
förvarar eller utfordrar 4 eller fler hästar
Har verksamheten den omfattningen anses den vara i större omfattning och likställs därmed med yrkesmässig.
Men om jag köper en häst, hobbyhäst, och då måste köra längre än 65 km vid ett enstaka tillfälle… Ska man behöva kompentensbevis då, för ett tillfälle enbart? Äh, måste nog kolla upp detta….. Förvirrad!

#6 Jag har kompetensbevis och det jag skrev i #2 var mina tolkningar efter kursen.
Jag kan inte få den info vi fick på kursen till något annat än om man betäcker sitt sto (åker till hingst) och/eller åker till utställning/tävling/unghästtester längre än 65 km så räknades det inte längre som hobbyverksamhet och då behövdes kompetensbevis.
Ett tips till skåningar/sydlänningar som tänker gå kursen för att få kompetensbevis! Hos mina vänner på Dalagården i Båstad kan ni gå kursen, mycket billigare än på de flesta andra ställen (1500 kr inkl moms för hela dagen inkl lunch, fika, kursmaterial) och dessutom kan jag garantera att ni får en mycket trevlig dag!
#3. Helt rätt! Inget är klart ännu vad det är som gäller med detta. Det ligger fortfarande på skrivbordsnivå inom EU.

#9 tack för tipset! Har anmält mitt intresse.
Tror jag blir tokig på detta man vet varken ut eller in. Jag pratade tidigare med jordbruksverket och enligt dom behöver jag inget, men nu blir jag ju osäker igen.
Hopplöst när dom inte kan ge klara direktiv
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
# 9: Då kan du hälsa på Castello också, han går där på hingstbetet! :-) Kanske kan vi gå samma kurs, jag har också anmält mig.

#9 Så bra att det blir konkurrens på att utbilda i Kompetensbevis. Vi kan vara glada att vi inte bor i Danmark eller Norge. Där är kurserna 2-3 dagar och betydligt dyrare.
#10 Vet inte om jag håller med om att det ligger på skrivbordsnivå för enligt EG- förordningen EG 1/2005 så ska from den 5 januari 2008 registrerade transportörer se till så att den/de som kör transportfordonen kan visa upp ett kompetensbevis.Sen kan vi diskutera vad som är en transportör…Enl kursen så är du det om du tar med dig din ponny på utställning och kör merän 65 km inom 48 timmar! Sedan kan varje land ha strängare nationella åtgärder… Sveriges är under revidering och väntas komma snart… Hörde idag att om du inte har pappren i ordning i Danmark så är böter 18000 DKK!!

Ingen som tänkt tanken att de som ordnar kursen (tidigare var det en enda organisation som gjorde det, men nu kanske det är fler) kanske vill att vi "hobbyhästägare" ska bli förvirrade och gå kursen för att vi tror att vi måste..? 
Flera som satt sej in i frågan (bl a hade väl Ridsportförbundet möte med Jordbruksverket för att bena ut regelverket för inte så länge sedan?) har ju kommit fram till att man inte behöver kompetensbeviset om man transporterar sina hästar inom Sverige och har dem på hobbynivå eller på ridskola.
#15 så sa jordbruksverket till mig också, jag fick min transport besiktad av MoH och skickade sen in detta till jordbruksverket som ringde upp mig och sa att jag inte behövde varken besikta släpet eller kompetensbevis.
Men nu har ju Kristina gått kursen och det hon skriver tyder ju helt klart på att man ska gå kursen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Vem är det som ska kolla på bevisen? Polisen? Jag blev stoppad i en rutinkontroll för några veckor sedan, och de kollade på allt, men INGEN frågade om något bevis?? Ändå var det nyexaminerade poliser som skulle ut och lära sig…
Men sen tror jag absolut att det är jättebra att ha gått kursen, så det är säkert jättebra om man går den.
Delad glädje är dubbel glädje :)

#17 De har speciella kontroller , men polisen är en av dem. Men inte tror jag att de kommer kolla vid alla kontroller. Ibland kollar polisen hastighet, ibland nykterhet, ibland lastbilar etc. I Kristianstad har de haft vanliga poliskontroller där de specialkollat djurtransporter. Kalmar län är tydligen välidgt nitiska vad det gäller det här…

Polisen kollar inte detta ensamma, de måste ha med sig Miljö o Hälsa för att få göra dessa kontroller. Hur högprioriterat tror ni det är?
#15. Precis min tanke också! De vill lura av oss hästägare pengar, kanske helt i onödan.

Oavsett om man behöver kompetensbevis eller inte; många är mailen, inlägg och trådar om hemska transporter i Europa. Kompetensbeviset är till just för att stoppa dessa, att kontrollera djurtransporter som utförs på ett för djuren vidrigt sätt.
Dock är det så att okunskap ofta hör till. Hörde senast idag om en transport av en unghäst som skulle stå på stall 1 natt efter en transport med prof. hästbuss på ca 6 tim. Hästen hade inget vatten i boxen och hade inte haft på resan heller troligtvis så åtminstone 12 timmar utan vatten. Så tro inte att det inte förekommer i Sverige också. Och detta var bara en mindre förseelse. Förra året så parkerade ett par en hästsläp med Shetlandsponnyer utanför ett hotell i Helsingborg och gick och la sig. Ponnyerna blev lämnade i hästtransporten… Idag är de dömda för vanvård av djur.
#19 Kan hända att det inte är högprioriterat men organisationen Animal Angels som ligger bakom EU- förordningen har uppmärksammat detta de sista månaderna, så man menar att tumskruvarna kommer att dras åt. Att medlemsländerna är skyldiga att kontrollera detta hårdare. Men kanske är det bara skrämseltaktik men hur ofta läser man inte om djur som far illa i transporter? Personligen tycker jag det är bra att detta kommit och att det gäller alla ryggradsdjur!
Min sambo ringde polisen när den första svallvågen över kompetens bevis kom ,,För jag fick ju oxå lite panik då….
Polisen hade ingen aning om vad sambon pratade om…
Så jag avaktar tills man får konkret info från kommun..

#20. Jag tror inte de kommer åt detta genom kompetensbevis ändå, tyvärr…
Fredagen den 9/5 sändes ett radioprogram; "Eftermiddag med Gildenlöw" på sveriges Radio P4. Du kan lyssna på programmet här: 12 minuter in på klippet kommer det info om djurtransporter. Det är trafikpolisen Ruben Börjesson som svarar på lyssnarfrågor. http://www.sr.se/webbradio/webbradio.asp?type=broadcast&Id=1150729&BroadcastDate=&IsBlock=0
I programmet framkom att den sörmlänska trafikpolisen kan kolla, som de alltid gjort, ang. vikterna och att bilen får dra just det släpet. Men de kontrollerar inte ännu gällande de nya bestämmelsena om djurtransportreglerna, färdbevis, kompetensbevis, hur många timmar man kört, hur många pauser man gjort o.s.v. Enligt trafikpolisen har de för få och för luddiga riktlinjer för att kunna genomföra kontrollerna. Polisen Ruben Börjesson berättar även i programmet att det verkar som att kursen om kompetensbevis i framtiden kommer att kunna genomföras via nätet.
det här verkar ju hur luddigt som helst…ärligt talat tills tydliga definitioner kommer - skiter jag i detta! orkar inte bry mig, oroar mig tillräckligt över dessa djur, dessutom kör nästan alltid min yrkeschaufför till sambo hästarna. jag omfattas iaf inte enligt #6
men skall kolla in sidan om kompetensbevis, får väl bli kvällslektyren….*mummel*

#22 Håller helt med dig där,dom kommer aldrig åt dom som missköter sig,dessa människor skiter fullständigt i regler och lagar,det är bara alla vi som sköter oss som drabbas,det är vi som betalar kalaset.

är kompetensbevis=utfodringstillstånd, el. är kompetensbevis bara för transportdelen??