Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1456 ggr
Ulla L
0

Utebliven brunst

Vårt lilla shettissto Ofelia, som nu är 4 år, kom aldrig i brunst förra året. Enligt vet som undersökte henne fanns det inga fel på henne utan han trodde att hon bara var sent utvecklad. Men nu verkar det knepigt, för hon har inte visat någon brunst än i vår heller. 

Har någon av er varit ute för något sådant? Skulle vara intressant att veta. Jag har tänkt ringa vetten på måndag om inget hänt innan dess och fråga huar vi ska få reda på anledningen till problemet. Jag vill så gärna ha ett föl efter henne - hon har en fin stam och har fått 4 guld på utställningar och dubbelguldsdiplom, och har ett underbart temperament dessutom.

Cattis
0

Gar hon gått med hingsten och inte visat brunst alltså?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ulla L
0

Nej, hon har gått i en hage intill honom tillsamman med sin halvsyster Nadja största delen av förra sommaren, men sedan har de gått i samma hage ända tills vi släppte dem på sommarbete i början av maj. Jag tänkte att han kanske skulle bli mera åtråvärd om han inte kunde uppvakta henne när och hur som helst.Men fortfarande går de på varsin sida om vägen och har sällskap av varandra på det sättet. 

Vi har med tiden kommit underfund med att dräktigheten om han går i flock med stona blilr dålig, som första sommaren vi hade honom. Men om vi handbetäcker blir den bra - hittills kanske jag ska tillägga. 

Om jag inte minns fel ( Har inte tid just nu att kolla i listan i stamboken över hingstarnas dräktighet,) ser det ut på ett av åren som om bara 2 av 3 betäckta ston tagit sig. Men det tredje (från annan uppfödare)fölade faktiskt men för tidigt och fölet var dött.

Vi handbetäcker sedan dess eftersom vi kom underfund med att hingsten lätt blir lite för "påtänd" och missar målet kan man säga… Med lite assistens går det fint och resultatet har sedan blivit som man önskar.

Även om de inte gått tillsamman hela tiden har de i alla fall daglig kontakt både ute och inne, och Ofelia har aldrig visat något som helst intresse för honom annat än som en kompis.

Och jag undrar alltså om någon annan stött på samma problem?

Cattis
0

Jag har haft ett sådant sto, och det var därför jag undrade om de går ihop. Mitt sto hade helle inga synliga fel, iaf kunde man inget hitta. Andra säsongen lät jag henne gå med hingsten hela sommaren, och då hon ultraljudades mitt i sommaren var hon dräktig.

Men det är ju såklart olika för olika ston (och hingstar).

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Ulla L
0

Jag ska faktiskt släppa ihop dem igen, vi måste ju ändå märka om hon börjar brunsta tycker jag, så att vi kan se till att hon blir övervakat betäckt, men först ska jag prata med vår veterinär om saken.

VeronicaP
0

Jag hade en welsh som man ALDRIG såg när hon brunstade utan jag fick köra iväg henne till hingsten och hon fick gå med han tills de såg att han blev betäckt , det var enda sättet för oss att lyckas se att hon var brunstig *ler*

[Anna-N]
0

Vi har haft ett sådant sto. Hon visade inga brunster som 3-åring. Var helt ointresserad av hingsten öht men som 4-åring kom brunster men hon stod iaf inte för hingst. Vi ul henne under sommaren och det visade sig att hennes äggstockar var väldigt små och outvecklade. Veterinären var övertygad om att hon skulle behöva några år på sig för att utvecklas klart…..

Ulla L
0

TAck, det känns bra att  att det i alla fall verkar finnas hopp att det ska kunna bli ett föl så småningom. Ser lite mer optimistiskt på det hela nu.