Foder
Fick provpåse och information i lördags på uställningen i Köping av Eggersmann fodersortiment.
Är det någon som har erfarenhet av deras foder?. Bra eller dåligt. Skulle vara intressant att höra om det är värt att prova. 
Jaha, jag missade helt vad det var för foder, tyckte det framgick dåligt, var väl reklam för någon som var återförsäljare?
Nää, jag håller mig till Hippos fodersortiment numera.
Vi gav Eggermans för några år sedan. Vår återförsäljare slutade sälja Eggermans på grund av att det alltid var så kort datum på säckarna, oftast bara tre veckor för bäst före datum.
Pållaran tyckte iallafall om fodret, nu ger vi Mustang som vi och pållarna är mycket nöjda med.
Jag gav mina hästar Eggersmann under en lång period men sen slutade min återförsäljare att sälja det så då fick jag gå över till Mustang. Jag var jättenöjd med Eggersmann då det finns en sån bredd i sortimentet, det finns foder för alla typer av hästar. Nu har jag bytt foder igen (efter ca 1 år på Mustang) till Fibergi Müsli och det tycker jag är ett kanonfoder. Kan varmt rekommenderas till hästar som faller ur lätt under tex. ditiden med föl men det är jättebra även till andra hästar så klart. 
Amor vincit omnia 
Vilket Fibergi ger du?
Vi vann Fibergi gråa säckar i Köping och jag vill absolut inte att de går upp ett gram utan bara behåller sin form.
Jag ger Fibergi Müsli. Vad jag vet så har väl Fibergi bara en Müsli och det är en vit säck med grön text, det står Müsli på den.
Amor vincit omnia 
Ok
Jag har aldrig använt Fibergi så jag visste inte att det bara fanns en sorts musli
Har hört att Eggersmann är bra men dyrt.
Använder Fibergi Müsli själv. Jättebra eftersom det är ett koncentrat och bara ges 100g/100kg häst tillskillnad från en del andra foder som ska ges i kilovis för att foderstaten ska stämma. Fick rådet av en säljare i affären att ge 1,5 - 2 kg av ett kraftfoder. Eftersom de olika fodren hade samma pris, ca 4kr/kg, så var valet ganska enkelt…
Lite offtopic, sorry!
Jag tycker eggersmann är jättebra foder. De har foder för alla häster. Jag använder eggersmann equi-champ och det är ett foder som har yea-sacc och biotin samt. stor halter av mineraler och vitaminer. En shettis i normalstorlek behöver ca. 200g. pr.dag om den är i normal träning.Foderet är fritt från havre så att det är lagom med "peppar" till ponnies.
Det är tyvärr lite kort datum på foderet pga stor halter av olja, men det ska va mycket mera änn 3 veckor, då är det troligen återforsäljaren som har blivit inne med lite foder…