hästkunskap?
Om jag skulle avla och föda upp shettisar eller någon annan ras så skulle jag ha en del krav på dem som köper.
Säljer jag unghäst så skulle jag kolla upp så den får gå på lösdrift med andra i samma ålder.
Säljer jag hingst så skulle jag försöka kolla så den blir visad annars tycker jag den ska kastreras..
_Men ni uppfödare på det här forumet tycker jag iaf verkar ha krav på sina köpare.
_
Jag kan inte bli mer förvånad över den lilla shettis (korsningsponny) som jag har köpt för ett tag sen..
Han har inte fått gå på hingstbete i flock när han va ung som alla behöver för o lära sig d sociala.
Han har inte fått rätt foder. För mycket av för dålig kvalitet.
Han har inte fått nån hovvård då han e utåtställd och superlåga trakter.
Mager så revbenen syns.
Ingen utbildning. Kan ha träns o sånt på sig men kan inte direkt nått mer som tömkörning m.m.
DÅ kan man ju fråga sig varför jag har köpt den här ponnyn..
Men det jag undrar…
Vet man ingenting om hästar?
LÄskigt värre med folk som tror sig ha kunskap om djur.
Det borde verkligen införas nån typ av hästkörkort eller nått så inte vem som helst kan bara gå o köpa sig en häst.

Tyvärr inget ovanligt :(
Sedan tror jag inte på massa tillstånd och grejer. De som vill komma undan gör det ändå. De köper bara en häst från en säljare som inte är så nogräknad.
Ett stort problem är att det verkar som om många som inte är hästmänniskor i grunden tror att det krävs mindre hästkunskaper bara för att hästen är liten….
Sen ser jag å andra sidan en del hästägare som haft hästar i många år, som ändå inte begriper varken hur de ska fodra eller sköta hästarna eller vet något om hästars normala behov och beteende….
#2 Mycket bra sagt! 

Fast jag tycker inte att man tvunget måste ha ut små hingstar på hingstbete - det sociala kan de lära sig med andra hästar/unghästar än hingstar. Visst blir de uppfostrade bra (oftast) om de får gå i stora flockar med flera i samma ålder, men det är ju knappast en grundkriterie för att det ska bli en vettig häst. Personligen är jag nöjd om fölen har minst en lekkamrat i ungefär samma ålder det första året, men förstås gärna mer om det går att ordna.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se