Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 992 ggr
[Billan]
0

Försäkrings fundering

I dag fick jag ett telefonsamtal från If angående att vi fick ta bort vårt russ akut på klinik för några veckor sedan. Damen i fråga ville bara tala om att de satt in livbeloppet på mitt konto.

Ett veterinärvårdskvitto på 7600 kr var också med skickat, MEN om det sas det att inget fanns att betala tillbaka på ?? Det betalas inte ut för avlivning och omhändertagande av kroppen trots att det var NÖDSLAKT, vi fick alltså inte ta hästen därifrån levande. Han hade en kotfraktur. Inte heller betalas ersättning ut för intyg som man måste ha för att få ut livbeloppet, det intyget kräver ju försäkringsbolaget. Drar man sedan självrisken så finns nästan inget kvar att betala ut.

Jag ska i allafall se över mina försäkringar, de belopp som vi nu fick ut har vi betalat med råge genom åren vi haft försäkring på hästarna.

Silenos
0

Tyvärr gäller det att lusläsa villkoren. Även hos Agria är det så att om det ska täcka kostnaderna för avlivning så krävs det tilläggsförsäkring .

Annette
0

Är det verkligen självrisk på livbeloppet? Jag fick ju också ta bort en ponny nyligen, har ännu inte hört något från Folksam, men som jag tolkat min försäkring så kommer hela livbeloppet falla ut utan avdrag.

Får man någonsin ersättning för avlivning och omhändertagande av kroppen?

JMax
0

Agria har ingen självrisk på livbeloppet, är det liv 30 000 så är det 30 000 som betalas ut och ingen ersättning betalas ut för avlivning och omhändertagande

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

sanne
0

Vi har folksam och vi ska få livförsäkringen på stoet vi just förlorat, men sen tror jag inte avlivningen, trots att det var enda utväg, täcks av försäkringen, då har vi ngn extra avelförsäkring just för dessa tillfällen…

tror inte något bolag har för avlivning o "bortförsel"..men säg gärna att jag har fel…

VeronicaP
0

Ingen självrisk på livbeloppet men det är ju klart att har man en veterinär räkning om man åker inmed hästen akut så får man ju betala självrisk på veterinärs kostnaden  och ibland för att man ska slippa betala avlivning, veterinärskostnader så drar försäkringsbolaget av de kostnaderna som jag skulle betala på livförsäkringen.

Tror knappt att det är några bolag som betalar avlivning och omhändertagandet.

Annette
0

Jag kollade just mitt konto. På måndag sätts det in ett belopp som stämmer med Eurydikes livförsäkring, men jag har ännu inte fått något besked från Folksam. Men det måste vara dessa pengar… För övrigt de tråkigaste pengar jag någonsin fått :(

[Billan]
0

Ingen självrisk dras på livbeloppet, det kommer i sin helhet. Men jag hakar upp mig på att inte intyget ( trots att det inte är någon stor kostnad ) inte ingår i de ersättningsbara då det är bolaget som KRÄVER ett för att pengar ska betalas ut. Nu gällde det nödslakt. Ersättningen vi fick betala för avlivning och omhändertagande av kroppen stämmer dessutom inte med vad svensk lantbruks tjänst tar för att de tar hand om kroppen.

Då vi fick slakta en pålle för många år sedan hade vi Folksam, de ersatte allt då det gällde nödslakt.

Vi har haft en "heltäckande" försäkringsform "dyr" då han varit ute och tävlat en hel del, men det hjälper inte.

[Anna-N]
0

#7: Har du veterinär extra?

Kollade över försäkringarna i augusti då i princip inget betalades ut för i den form vi hade då (ren A1). Kompletterade med Veterinär xtra….Men ska iaf inget betalas ut ändå känns det ju lite sådär att stå o betala en massa premier..

Så här står det på If:s hemsida =

VeterinärXtra

Du får ersättning för veterinärvårdskostnader om hästen blir sjuk eller råkar ut för ett olycksfall.Högsta ersättning är 100 000 kr per år.Med denna försäkring får du också ersättning för kostnader förveterinärens resor, för medicin och rehabilitering som veterinären ordinerar, samt för kostnader om hästen måste avlivas.

susanne-s
0

Vår häst var ju död när vi kom till Ultuna. Däremot fick vi betala 3000:- ca för bränningen samt ca 500:- för obduktion.
Samt vet avgifterna = självrisken som vi hade hemma innan vet remmiterade till Ultuna.
Dessutom en gammal häst där livbeloppet börjat sjunka..
Tror det blir ca 5000:- kvar när allt är betalt.
- det täcker ju ingen ny likvärdig häst… för det är iaf så jag resonerar med livbeloppet… att man ska kunna ersätta hästen med en likvärdig. Intyget behövde vi dock inte betala för.
Hästen var försäkrad i Agria.
Sista hästen som är försäkrad där… av andra orsaker.

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Pheobe
0

Asså man får väl läsa vad det står i försäkringsvillkoren innan man tecknar… Jag har haft IF i flera år och har haft superkontakt med detta bolag. Fått ut ersättning på studs och tom fått ut ersättning utan att ens lämnat papper från veterinären.

Veterinär xtra tar avlivning och sådana kostnader, har man inte detta får man själv givetvis betala för detta. MEN även om man har den extra försäkrningen är det en självrisk på 2500kr.

Tycker det är märkligt att en nödslakt ska kosta 7600kr. Jag har också nödslaktat hästar men det har kostat runt 1500kr. Men visst beror det på vad man vill göra med kroppen också.

Tycker att bolaget har helt rätt här faktiskt.

Läs villkoren och så kan man avliva billigare med en veterinärs hjälp, kanske gräva ner pålle???

[Billan]
0

# 8

Jag har Veterinär extra på den hästen och några till.

# 10

Jag har inte sagt att nödslakten kostade 7600, utan att det fanns ett veterinärkvitto på den summan från en ATG klinik som var den samma som bestämde att hästen skulle nödslaktas. Om du läser NOGA vad jag skrivit. Jag har också VÄLDIGT bra kontakt med samtliga försäkringsbolag, MEN det  hindrar väl inte att man får fundera. Sen om Du kan få ut liversättning utan intyg hör väl inte till saken, det har jag förövrigt aldrig hört att någon fått varken på hund, katt eller andra djur. Bara att gratulera då. Är du ombud själv kanske ?

Har väl ingenstans skrivit att man inte ska betala självrisk.

Pengarna är egentligen inte alls roligt att få, även om det är lite plåster. Samma häst får man ju aldrig tillbaka ändå.

Annette
0

När mitt sto avlivades alldeles nyligen var ju det planerat en liten tid. Vi ansökte om tillstånd för att gräva ner hemma, vilket beviljades. En vän hjälpte till att gräva och min brors svärfar som är slaktare utförde avlivningen. Att det blev så här har inte med kostnaderna att göra, utan det var det sätt som kändes minst dåligt för mig. Men visst skiljer det i pris, trotjänaravlivning samt omhändertagande av kroppen skulle kostat ca 5000:-. Nu betalade jag 300:- för tillståndet, plus grävning.

De intyg som Folksam ville ha var skadeanmälan, veterinärintyg samt intyg att hon var avlivad.

[Billan]
0

När vi avlivat hemma har kvitto på avlivningen skickats in till Folksam som ett bevis för att det är gjort, det har de varit nöjda med.

Om djur  förolyckats räcker det i regel med att två ojäviga personer intygar att djuret i fråga är avlidet. Naturligtvis blir det en helt annan kostnad om man tar hand om kroppen själv.

Vad jag vill säga är att om man blir TVUNGEN av djurskydds skäl att ta bort djuret på klinik, är det inte många som vill ha sin döda häst med sig hem i släpet. Dessutom blir det hela akut så inga tillstånd går att få så fort att begrava hemma, kroppen hinner börja brytas ned innan man får den i backen. Vid sådana tillfällen borde försäkringen ta den kostnaden. Det är skillnad om avlivningen är planerad.

Jag kan ta den kostnaden, så för den delen funderar jag inte,

Det är ju alltid så när försäkrade djur tas bort att bolaget vill ha ett veterinärt utlåtande på att det har skett och var nödvändigt. Detta intyg vill veterinären ha betalt för att skriva, på mitt jobb tar vi 225 kr för det, den kostnaden ersätter inte försäkringsbolagen, trots att det är DE som begär dessa.

VeronicaP
0

Vi tog faktiskt med oss en häst hem från djursjukhuset när vi hade fått avliva den akut . Då vi ville begrava henne hemma med sin son som också blev påkörd samtidigt som henne men som avlivades på plats .

Men min syster råkade ut för samma sak för många år sen på IF där hästen avlivades enligt djuskyddlagen och då hon påtalade det för If av att det faktiskt stod i deras försäkringsavtal på den tiden att måste hästen avlivas pga av djurskyddslagen så ska man få ut ersättning för det , men hon fick inte det utan bara ett otrevligt svar att du ska väl inte tjäna något på att avliva din häst , då syrran var väldigt ledsen så orkade hon inte bråka med dem men de förlorade också en kund på det svaret och vem attan vill avliva en 4 årig halvblodsvalack för att tjäna pengar när man hade tänkt ha den till framtida ridning hm ibland undrar man hur de tänker..