Diplom+?
Funderar kring vårt treårssto….Hon har två guld från utställningar i år o är alltså berättigad till dubbelguldsdiplom. Men vi vill ändå premiera henne på det "vanliga" sättet. Om hon då skulle få diplom, kan man ändå ansöka om dubbelguldsdiplom? Typ som en extra merit.

Nä jag tror inte att du kan det …

Jag förstår inte riktigt vitsen med att ansöka om dubbelguldsdiplom på ett diplomsto… Fast å andra sidan förstår jag inte vitsen med dubbelguldsdiplomen till att börja med! 

Vi har inte "hållit på" så länge och begriper inte allt….. Men dubbelguldsdiplom är väl ganska nytt? Det jag menade var att OM vi ev. skulle få "vanligt" diplom, så kanske dubbelguldsdiplomet skulle kunna räknas som en extra merit. I så fall vore det väl värt att ansöka om det? Men det är nog antingen eller…..?

Jag tror nog att det är antingen eller…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#4 Fast det kunde ju iofs vara lite intressant att se hur det hanteras om någon sökte… Eftersom det uppenbarligen inte finns några klara riktlinjer, menar jag.

#5 Ja det är sant… Jag tror inte det står ngnstans att man inte kan få det om man fått Avelsdiplom?
/Cattis

Då är det ingen som vet säkert hur det funkar?

Jo det är sant och sen så är det väl iof sig en merit också det visar ju bara hur bra häst man har *ler*
Våran ena som har dubbeldiplom fick *bara* 38 poäng på premieringarna och det fick hon väl för att hon hade tävlat en del just då *ler* sen att samma domare året efter inte kunde förstå att han hade gett henne *bara* 38 poäng är en annan femma *S*
Fast jag kan iof förstå det för hon var mer valpig som 3 åring än som 4 åring , så det kan ju skilja sig så mycket på bara någon månade med ju…

#7 Skulle kunna tro att du kan få ett svar om du vänder dej till SSS utställningsansvarige Jeanette Stark som väl varit med och tagit fram dubbelguldsdiplomen.
Men det skulle vara roligare om du bara ansökte och sen berättar här hur det gick! 
Dubbelguldsdiplomen motsvarar avelsdiplom så det går knappast att få diplom två ggr. Men varför inte söka. Det blir nog inte mer än ett avslag i sådanfall…

Ok, tack för svaren!

#10 Fast jag tycker ju att det är himla märkligt om "Dubbelguldsdiplomen motsvarar avelsdiplom" …
Jo, jag förstår att vad det gäller avkommepoäng så är det samma sak för föräldradjuren (30), vilket iofs gäller två guld på utställning även efter tre års ålder (olika kalenderår för olika domare osv). Men att det ska vara samma sak går jag inte riktigt med på. Enligt mitt sätt att se så blir det inte mer avelsvärdering på utställning för att man visar två gånger!
Men, det kanske bara bevisar att det är som jag länge misstänkt: att det inte är mycket bevänt med avelsvärderingen av våra ston på sommarpremieringarna utan det är som vilken exteriörbedömning som helst numera.
Och är det nu så, så blir jag bara ännu mer upprörd över varför det ska vara så himla svårt att få anordna avelsvärdering (stamboksföring och höjning av värdebokstav) i samband med utställning.
Så fick jag det sagt. Igen. 

Det heter ju inte ens samma sak, Dubbelguldsdiplomet är för mig endast det samma då det ger lika många poäng till mamman. Men annars heter ju det riktiga Avelsdiplom. Jag tycker inte det är samma sak… Det känns iaf mest "riktigt" att få diplom på premiering. Även om man kanske försöker gardera sig titeln "Diplomsto" genom att försöka få två guld under året.
/Cattis
Det är och kommer alltid vara en känslig fråga detta. Bara att acceptera.
Men ska man utgå från SSS propositioner så går det att läsa: treåriga ston som vid två skilda bedömningstillfällen och av två olika auktoriserade domare erhållit lägst 40 exteriörpoäng på SSS utställningar ska berättigas till avelsdiplom…..Skriftlig ansökan om avelsdiplom ………osv.
Visst det heter två skillda saker och då ska det väl också ändras namn i propparna. Numera så är det vad jag förstått två olika färg på diplomen iaf, så det syns tydligt vad som är vilket. Håller med om att det numera kanske inte är alltför stor skillnad på utställning / avelsvärdering. Då kunde dessa kanske kombineras på ett smidigt sätt.
Tycker inte heller det säger mer om ett sto får 40 p av en domare på avelsvärdering än om det får två guld av olika domare på uställning. Men såklart det är dubbelt så skoj att få riktiga diplomet även om det andra alt. "dubbelguldsdiplomet" är värt samma i poäng till tex. föäldrarna. Om man ska se till den biten som jag tycker också är viktig. Det är ju ett bevis för stoet och hingsten att de nedärvt en god avkomma oavsett om det på papperet heter dubbelguld eller avelsdiplom. Sedan finns det ju ston som tom. lyckats med båda delarna.

"Det är ju ett bevis för stoet och hingsten att de nedärvt en god avkomma oavsett om det på papperet heter dubbelguld eller avelsdiplom."
Javisst, men jag förstår inte riktigt det där med att ett diplomsto ska vara bättre än ett sto som får GI senare i livet. Det finns ju ponnyer som utvecklas senare än andra (precis som det säkert finns ett och annat diplomsto som aldrig mer kommer upp i 40 poäng som vuxen).
Visst var det väl så att diplom från början tilldelades de ston man ville uppmuntra att de sattes i avel? Jag tycker det är tråkigt att diplomet blivit så "urvattnat" att det endast är en vanlig exteriörbedömning numera. Eller att man kan få det på utställning för den delen.
Inser att jag kan verka obstinat i den här frågan och vill därför bara påpeka att jag på inget vis vill förringa de ston som får dubbelguldsdiplom. Det är själva fenomenet som sådant jag är emot.