Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 632 ggr
Emma-Andersson
0

tidig fölning?

hur nycket för tidigt kan ett föl födas utan att det är
nån större risk för det?

Ser ut som Mimmi gör sig redo(fyller juver, Bäckenbanden börjar att bli slappa mm) hon har ändå ca 35 dagar kvar börjar bli lite orolig

Pheobe
0

Bäckenbanden släpper minst tre veckor innan fölning så du behöver nog inte oroa dej, hon kommer säkert gå ett tag till…

zettan
0

Mitt sto har släppt i bäckenet sen 3 veckor tillbaka och ja har fortfarande inte sett skymten av en fölis. Så du behöver inte oroa dig

Emma-Andersson
0

ok min andra släppte bäcken banden ca 1 vecka innan det var dags så det var därför jag är lite orolig

Kimpa
0

#0 tre veckor för tidigt är väl gränsen av vad fölet är redo för. Det är lungorna som inte är utvecklade om det kommer ut tidigare.
Om jag inte minns helt galet…

AnnaLundin
0

Vad som är "för tidigt" är ju olika för olika föl, det är inte antalet veckor som styr det.

Det finns ston som ser redo ut i flera veckor innan de fölar.

[Billan]
0

Vi fick en gång ett miniföl som föddes tre veckor tidig, den klarade sig inte, levde i fyra dygn varav halva tiden på Strömsholms djursjukhus.

Sen har vi haft ett sto som ALLTID fölade fyra veckor för tidigt, hennes föl var klara och överlevde alltid. Detta sto har hos sina ägare efter oss gjort lika dant.

Generellt är inte fölens lungor klara vid tidig födsel och detta ställer till problem.

Kimpa
0

Vi har bara haft en tidig födsel, 3 veckor för tidigt, och den var död när den kom.
Men det känns skönt att de finns de som klarar tidiga födslar som ert sto #6.
Då finns det ju hopp om att de kan klara sig så pass tidigt!Glad

JennyR
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min Orlando föddes tre veckor för tidigt. Han var väldigt liten och ganska svag, och sov väldigt mycket. Han orkade inte dia ordentligt, jag fick mjölka ur mammahäst och försöka få i honom. Det var inte så lätt, för han var väldigt slö… Det förenklade heller inte saken att stoet fick mastit i en juverdel… Orlando var hennes första föl också, och hon hade väldigt litet juver och inte så mkt mjölk :-) När han var 4 dagar gammal fick han förstoppning och var väldigt dålig, men efter behandling blev han en helt ny liten häst och började dia ordentligt. Efter det så var det full rulle :-) Han växte ordentligt och på hösten var han i "normal" size :-)

När Orlandos mamma Elize fick sitt andra föl gick hon två veckor över tiden och hade massor med mjölk :-)

På bilden är Orlando ca 1 vecka gammal :-)