Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: föl
Läst 2000 ggr
stallostby
0

När släpper ni era föl på bete?

Eller vilka kriterier på vädret har ni?

Anledning att jag frågar är för mitt ena föl blev förkyld (snorig, det hängde en snorloska på 50 cm ur näsan och det bara bubblade, samt rossel och hosta dock ingen feber)i samband med betet, det blev ju jättekallt efter 2-3 dagar, nära frost på natten och några lättare regnskurar och blåst. Lä finns förstås i hagen..

Veterinären kom bums och han fick penicillin, för att motverka lunginflammation, han är pigg och har varit det hela tiden.

veterinären trodde det kanske var väderomslaget. Kanske var det på gång innan betet, han hostade ibland, men det trodde jag berodde på höet. Är det för kallt för ett treveckors föl att gå ute på natten när det risk för frost?

IdaS-A
0

Mina har fötts i beteshage, så de kommer ut på bete direkt. Håller såklart uppsikt på dem, så de inte fryser, blir för blöta osv. De kan gå in om de vill, har träd att stå under, så det finns alltid torra ställen för dem att vara på.

susanne-s
0

Mina får komma in på natten så länge vädret är så ostadigt.
Minusgrader på nätterna efter regn på dagen känns inte som det ultimata för en liten, men jag kanske är fjantig.
Men då får jag vara det Skrattande

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

stallostby
0

#2 du är inte fjantig enligt min senaste erfarenhet. Det har verkligen varit kallt nu egentligen som mitt i vintern. Enligt veterinären skulle fölet vara inne nattetid (hur länge vet jag inte). Jag trodde nog de skulla tåla lite "kargt" klimat, men omställningen kanske blev för stor..

Men det andra större fölet mår hur bra som helst och blir sprallandes glad av att komma till betet på dagarna, en parantes det med….

Miija
0

Finns ingen direkt åldersgräns hos mig. Vädret bestämmer. Lilla Flame har bara sovit ute en natt då det var jätteskönt ute.

Kommer de in på stall på nätterna blir också knott- och myggangreppen mindre och inne är golvet alltid torrt.

Lunginflammation är inte att leka med på föl. De blir dåliga fort.

Hoppas det går bra med din lilla.

Hanna-D
0

Mina föl sover fortfarande inne på nätterna, vaknade i dag av att det haglade - bara att kliva upp och plocka in busiga föl som tyckte det var jättekul med "kulorna" som trillade ner. Så fort det blir bättre väder/uppehåll så kommer de få vara ute dygnet runt.

Pheobe
0

Enligt vår veterinär får inte hästar lunginflammation av kyla och inte heller av lite regn. Det handlar om bakterier. Visst om fölet redan är nedsatt så är risken större men inte annars.

Mitt för för i år som snart är två veckor har gått ute sedan dag tre. Bara om det regnar jag tar in dom för det är onödigt dom ska bli våta. Annars har dom så dom kan gå in på natten men dom gör det inte.

AusaBausa
0

Keso går ute hela dagen och är inne på natten o får väl se när de kommer att få vara ute nattetid också….har ju lösdrift så de kan gå in dagtid om de vill också…MEN igår stod Kefir ute i värsta regn- o hagelskuren så de får allt vara inne nattetid iallafall…

Cattis
0

Mina föl går ute. Första naten har de sovit inne, om det varit dåligt väder, annars är de ute. De har tillgång till ligghallarna eller tät skog. Så har jag alltid haft det och det funkar bra här iaf. Ibland tar jag in dem om det regnat utan uppehåll väldigt länge, men det är mest för min skull, de klarar regnet utan problem - de är trots allt skapta för att vara ute i ur och skur.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.