Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1385 ggr
NettanW
0

Mankhöjd vid utställning.

Nu blev jag lite fundersam, när jag skulle fylla i blanketten till en utställning. Måste man fylla i mankhöjden?

Pochahontas är 1 år och jag har ju bara mätt henne själv så det kan ju diffa på några cm. Eller måste jag skaffa ett mät intyg? 

HJÄLP mig någon..

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Annette
0

Du behöver inget mätintyg.

Ammiii
0

Du behöver inte fylla i mankhöjd eller ha mätt ponnyn innan. Det är mest för att veta om den är mini eller normalstor tex.

Charlotte-Aveback
0

Dessutom gäller det enbart för de som är 4 år och äldre, alltså inte unghästarna.

susanne-s
0

… 3 år och äldre…?

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Hm, enligt SSS propositioner för 2008 står det ang. storleksindelning: "Delningen gäller klass 10-15" vilket alltså skulle vara från 4 år och äldre.

Har du sett någon annan information?

Charlotte-Aveback
0

Ah, du tänkte kanske på mätning generellt - i så fall är det helt rätt att 3-åriga ston skall mätas. Där står det också att detta skall ske på utställningsplatsen och att mätintyg ej godtages.

susanne-s
0

#6 precis så tänkte jag.. Skrattande

DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se

NettanW
0

Det står oxå att man ska välja, mini, liten och standard. Varför detta om man behöver mäta? Liten vad är det?

För senaste info om min lilla skrutt Pockis besök min Blogg

Margareta
0

"Liten" är för att vi som har 93:or inte skall behöva tävla mot 107:or… Bra indelning tycker vi som har en "liten"…

Så här står det i grundproppen…

**

3. Mini, Liten, Standard. Ponnyerna indelas i klasserna efter storlek. Indelningen sker i tre kategorier enligt följande: Mini - upp till 86 cm, Liten - 86,1 - 96 cm, Standard 96,1 - 107 cm. Delningen gäller klass 10 - 15.

**

Numer pensionär i Nynäshamn

Charlotte-Aveback
0

#8: Det var detta jag refererade till i #3 ovan och som även är förtydligat i #9. Det gäller alltså bara vuxna hästar och inte unghästar (från klass 10 och framåt).

Cattis
0

#8 Mini, Liten & Standard = storleksindelning används bara på ett fåtal utställningar än så länge. Kolla noga i småpropparna för att se om det gäller den utställning du skall anmäla till.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.