Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1403 ggr
pippa__
0

Rätt avvägd vagn?

Hur gör man för att vagnen ska få rätt "tyngd" på hästen? Hur gör man för att avväga den heter det nog.. =)

Lulan
0

När du sitter i vagnen ska vikten vara ett par kilo längst fram i skakeln, i skakelfästet. För att få det så kan man justera sätet - flytta det fram eller bak. Vissa vagnar har flyttbara säten, andra får du svetsa om. Om du ska justera längden på skaklarna kan även det påverka avvägningen så gör det först innan du gör om sätet. I värsta fall får du kanske svetsa fast vikter fram eller bak på vagnen beroende på om du vill ha mer eller mindre vikt i skakeln.

Lycka till!

Houdini
0

En rockard är en bra vagn även för den som har kommit lite längre och den kan även användas till tävling i lätta klasser. Vagnen bör ha en hög kuskbock så att kusken har god överblick. Vidare skall den vara anpassad till hästens storlek och en enaxlad vagn skall vara välavvägd. Ca 5-10 kg vikt i skacklarna är lagom. Vagnen ska inte vara så lätt i skacklarna att den "lättar" när man sitter i den.

http://www.driveout.se/startsida.htm 

Kolla under frågor och svar, proffs på körning!

pippa__
0

Tack! =)

LottaK
0

På Drive outs sida talar man om stora hästars skakelvikt, så för en shettis är det då förstås mindre än 5-10 kg.

pippa__
0

#4 Jo sant =)

Kratern
0

#5 C:a 2-4 kg vikt i skaklarna är lagom för en shettis.

pippa__
0

#6 Ok problemet jag har jsut nu är att vagnen tippar bakåt så där är ingen vikt i skaklarna..:/

Lulan
0

#7 Pröva att flytta fram sätet om du har för lite vikt i skaklarna.

pippa__
0

#8 Inte flyttbart tyvärr..Då får man bryta isönder hela vagnen

Kratern
0

Kan du sätta in en bild när du sitter i vagnen?

Vill se hur du sitter…om det går att ändra?

pippa__
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här ser vagnen ut när igen sitter i den. Nu gäller det inte denna ponnyn utan en annan större..

pippa__
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Detta är när jag sitter i. Fortfarande inte denna ponnyn det gäller

Ninnii
0

Jag tycker du skulle behöva korta skacklarna. De ser lite långa ut.

pippa__
0

#13 Men nu är det inte till ponnyn på bilden utan till en större.

Ninnii
0

Vad är degt för häst då?

pippa__
0

#15 Den på bilden är min lille minishettis (83 cm) Hästen det gäller är 105 cm ungefär om inte högre