Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 543 ggr
sandra_91
0

tycker ni ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Annette
0

Gulligt!

nallebjörn
0

fin bild men det skär i mej att se en häst med munkorg…. tyvärr, så är det bara

Annette
0

Det såg inte jag, måste bero på att glasögonen ligger på bordet.Generad

nallebjörn
0

#3 men oj….  såå gammal är du ju inte *S* ögon kan vara bra att ha ibland…. men skyll istället på sommarvärmen. puh! varmaste på 100 år stod det i tidningen

Annette
0

Nej, men glasögon har jag fått ändå. -94 och -97 var det varmt också.

VeronicaP
0

Tycker den munkorgen ser helt okej ut och kan de klia sig på varandra så är den ju inte störig…

nallebjörn
0

#6 bara jag som inte kan med det bara… men så är ju jag…

thira
0

#7 Håller med dig där, gillar inte heller munkorgen….

kacka
0

Sandra!  Varför har Cosmos munkorg?

VAD ÄR DET SOM MAN SKA TYCKA förresten??? Om ponnyns exteriör, om munkorgen, om bilden i sig eller vad?

moa
0

Gullig bildSkrattande

kacka
0

Han ser inte ut att ha så mycket eksem… Är det tack vare green guard????

Hanna-D
0

#11 På vilket sätt skulle munkorgen skydda honom mot eksem?

kacka
0

Vissa får hudproblem av proteinrikt gräs…

jennie.e
0

fånghäst eller?

kacka
0

Näääääää… Cosmos har (väl?) aldrig haft fång… eller? SANDRA!?

Men eksem!

jullan
1

Hejsan!

Ser många kritiska meningar om munkorg eller såklallad green-guard!

Och varför är det hemskt att ha på en ponny om de kan äta måttlig mängd gräs,kela med kompisen , dricka och allt vad det  nu är!?

Jag tycker med egen erfarenhet att green-guard är  en alldeles utmmärkt pryl för överviktiga,fånghästar.Eller som kacka skrev om det finns ponnyer som får "eksem" av protein kraftigt bete!

Om inte jag hadde denna green-guard på mitt sto skulle jag få ställa henne på jord hage men hö!Eller ännu värre se på när hon får fång eller kolik!Det skär också i en!

Ne green-guard är ett bra påhitt!

Men man måste skilja på green-guard och en munkorg!En munkorg hindrar häten från bandage bitning osv och en green-guard är till för det som jag nämnt ovan!

Har du tänkt skaffa green-guard kan jag reckomendera börjes!Den kostar runt 400:- och har hållt i 4år för mig!

Glad

Ha det bra allihopa!

Annette
0

Det finns säkert fördelar med greenguard. Men man måste även tänka på riskerna om den hamnar fel, så ponnyn inte får i sig vatten en varm dag. Som det stod i artikeln i Ridsport, så krävs det mycket tillsyn av hästen om en greenguard används.

jullan
0

Ja självklart måste man se till hästen!Det måste man ju göra!

Men i ovanstående inlägg tyckte jag att man "klankade" lite på sandra_91, vem är det som säger att hon inte ser till sin häst!

Annette
0

#18. Det är ingen som påstår att hon inte ser till sin häst. Mitt inlägg var inte riktad till någon person, utan mer som en allmän "varning". Läs gärna artikeln i senaste Ridsport. Den tar upp både för- och nackdelar.

jullan
0

#19 nej jag förstår det annette och jag menade heller inget illa!Och jag menade inte att vara spydig!Men tycker kacka yttrat sig lite konstigt?

Annette
0

#20. Det är lugnt, jag tog inte illa upp.

Ha en bra kväll, nu sticker jag på kräftskiva. 1½ timme försenadGenerad.

RebeckaSvensson
0

#21 Ha det så kul!

Annette
0

#22. Det får bli lugnt, skall jobba i morgon.

RebeckaSvensson
0

#23 Kanske bäst vara pigg och inte bakis om det är gudstjänst :-)

Annette
0

#24. Japp, högmässa. Skulle väl inte se så bra ut att vara bakis före man smakat på nattvardsvinet.Flört

jullan
0

hih! ha så kul!

kacka
0

#20  jag menade inte att vara spydig!Men tycker kacka yttrat sig lite konstigt?

Vad skrev jag som var konstigt?????

kacka
1

Om någon undrar över min "relation" till Cosmos så är jag uppfödare till honom. 

Jag har nu haft hans mamma Fia-Maja i 12 år och det har visat sig att två av hennes fyra avkommor fått eksem. På Cosmos visades det vid 2-års ålder och på Kathoriga 1-årsålder. Men om det nu är han som är på bild så ser det inte ut som att han inte har eksem…

Det är kanske är pga att ni inte förstått min inblandning som ni tycker att mina inlägg varit konstiga?