Shetlandsponnyer - Ja! Dygnet runt, året runt.
Ja, på sommaren går de ute dygnet runt. På vintern står de på box.

Mina går ute dygnet runt året runt 
Sommaren ute, vintern inne (på natten)
Nej, för de blir så ledsna när de får vara ute hela natten (har hänt ett par gånger) Tror att de känner sig bortglömda ^^'

#5: Om de inte är vana vid att vara ute hela natten, så kanske det kan bli så.
ute hela sommaren inne på vintern i box
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
ute vinter och sommar. Dock kan dom gå in om dom vill på vintern.
ja alltså mina är ju också ute om vintern men står inne om natten i box
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Mina går ute dygnet runt ca. maj - slutet av oktober. Sedan står de på boxar nattetid.

Mina går ute så mycket som möjligt, sover dock sött i sina boxar om nätterna
.
#11 inne även på sommaren?

Ute dygnet runt, året runt. Givetvis med tillgång till lösdrift enligt alla regler o lagar.
Tilläggas skall at tde använder lösdrifterna mer NU då det är varmt o ligger i än de ngnsin gör vintertid.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Yapp så är det Cattis …
ok men om ni har eksem hästar låter ni dom gå ute också?

#15 Jag har ingen eksemhäst. Jag har haft, men då gick hon ute med de andra dygnet runt - året runt. Hon klarade det om man smörjde/sprayade henne ordentligt. Ett år var det riktigt jobbigt, då hade hon eksemtäcke. Året efter gick hon utan.
/Cattis
Det finns olika sorters eksem och klåda. Men vissa är det inte ok att ha ute dygnet om. Inte på sommaren och hösten ialla fall.
Veritas odium paretFörvånad

Absolut. Vissa (som den jag hade) klarar sig fint med lite "smörja" och andra klarar sig ju inte ute alls de tiderna av dygnet, även om de är besprutade med gud vet vad och har täcke. Tack och lov var jag (eller snarare ponnyn) förskonad och hade en mildare variant av eksem.
/Cattis

#15 och alla andra med eksemhästar:
Som jag nämnt på en annan länk tidigare ang. just eksem:
Jag vill än en gång uppmuntra alla med eksemhästar att informera SLU. De behöver ha in så mycket information som möjligt för att kunna forska fram någon hjälp åt dessa stackars ponnyer!
#19 Exakt vad ska man säga till SLU egentligen? Vad är det de vill veta om hästen?
Nej
det har jag inte.Efter som tävlingssäsongen startat och de behöver vila ordentligt i natten.
/jullan

Våra tävlingshästar är också ute på nätterna de får bara stå inne natten till tävlingsdagen *ler*..

Sedan sista ridhästen försvann i höstas är shettisarna alltid ute. De kan gå in i stallet när de vill, på vintern mockar jag ut en skottkärra varannan vecka ungefär, nu på sommaren lite oftare. Har fyra stycken så jag tycker att de nog i princip alltid väljer att vara ute. Vattnet är inne så de är nog därför de går in ibland.

#20: Jag vet inte exakt men det kan de säkert tala om när du kontaktar dem, t.ex. var ni bor någonstans (det är ju olika insekter i olika delar av landet), vad hästen äter, kanske härstamning då en del sprids genetiskt, m.m.
SLU har en avdelning just för hästforskning, Hippocampus, och deras hemsida nås på följande: http://hippocampus.slu.se/
Där finns ett projekt som kallas "Antihistaminer till häst, grundläggande kinetik och dynamikstudier" som tar upp det här med eksem på häst. De beskriver sitt arbete enligt följande:
"Målet är att kunna förbättra behandlingsmöjligheterna för hästar som drabbas av sommareksem (överkänslighetsreaktioner under betesgång). Forskarna ska undersöka ett antihistamin, fexofenadin, för att se hur det tas upp och omsätts hos häst och vilken effekt det har."
Lycka till!
Ja året runt! Har tillgång till stor ligghall. Dock står årsfölen på stall (box) första vinter för att de skall bli handterade.

I box nattetid på vintern och ute på sommaren.
Önskar jag hade tillgång till ligghall med fri utevistelse

#12 Ja, de är inne på nätterna nu också. Jag har bara en beteshage utan träd, så för att få slippa knott och mygg går de in vid 21-tiden och går ut vid 6,30. Och de tigger in sig!!! Jag brukar gå en sväng med hundarna innan jag tar in hästarna för kvällen, då springer hästarna efter staketet och gnäggar som att: -Hallå du har glömt oss!!!
Ska göra en skogshage så de kan gå ute dygnet runt höst och vår. Men hur klarar era hästarna myggen? Mina verkar riktigt besvärade på kvällarna. Har dock inte på dem något myggmedel eller så.
Nordísarna påverkas inte mycket alls.
Hur har eksemhästarna klarat denna sommar
Mina går ute på nätterna under sommaren. Stoet har stått innne under vinternätterna, men ska nog gå på lösdrift i år med. Unghästen går ute året om.