Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1226 ggr
HannaDolly
0

Orolig ??

Om jag kanske ska betäcka mitt sto, jag är JÄTTE orolig att kanske hon ska dö, det är ju hennes första föl i så fall men :s

Eller att fölet ska dö, om Dolly dör kommer jag att ångra mej resten av livet att jag ens tänkte tanken att betäcka henne .

Jag läste flera inlägg idag om att ni förlorat ere föl , och ngn lite äldre inlägg som båda mamman och fölert dött, jag skulle inte ha gjort det ,

Jag vet inte alls hur jag ska göra. Hjälp??

tacksam för svar .

HannaDolly
0

och hur mkt kostar ungefär en betäckning`??

RC71
0

Jag kan förstå din oro ,men i dom allra flesta fall går allt bara bra. Man får inte glömma att för hästarna är betäckning och fölning det mest naturliga som finns i deras liv Glad

[Teddy]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En betäckning med alla avgifter kan kanske kosta 2-3000 kr. Ska du åka långt får du räkna med bensinpengar också, och om du ska ultraljuda stoet kostar det också.Om du är väldigt orolig tycker jag inte att du ska betäcka ditt sto. Du kan ju köpa en trevlig unghäst, det finns det gott om.

Visst är det sorgligt och hemskt med alla fölningar som gått galet! Men titta också på alla som fått små föl, i Fölboxen. Det är helt underbart att ha en fölunge, jag har en själv, och jag var också orolig innan, men det är ju faktiskt risker man räknar med.
Om ditt sto är friskt och i bra kondition så klarar hon säkert en fölning, men man vet ju aldrig när oturen är framme. Det är nog ingen som kan tala om för dig hur du ska göra, det måste du känna själv.

RC71
0

#3 Men jösses så söt! FörvånadGlad

[Teddy]
0

Ja visst är han söt! Så här efteråt är det ju värt all väntan och oro. Och när väl födseln är avklarad så andas man ju inte presic ut… då kommer oron för om de äter, bajsar, är varma, fattar hur elstaketet funkar, har mamma tillräckligt med mjölk, är de andra hästarna snälla, läker naveln som den ska, han blir väl inte trampad av mamma i boxen osv…..

Men rätt underbart är det!!!!!Skrattande

Ellen89
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle kopa en unghast om du ar sa orolig. For om du ska ta fol sa vill du vall ha en shettis till..? Jag hade ett sto och skulle satta henne i fol men blev offrad ett litet sto fol istallet med bra stamtavla, nu tanker jag att det vart sakert basta valet nar jag inte hade erfarenhet osv. Men det ar helt dit val vad du gor. Jag blir ocksda orolig nar jag laser om alla som forlorat fol, grejen ar ju ocksa att det kanske kanns som om det ar jattemanga som har forlorat fol just nu men alla ar ju "samlade" i forumet och da hor man mer om det ocksa…bifogar en bild av min lilla tjej fodd 06.

HannaDolly
0

tack för alla svar :)