Höjning till A
Sitter här & försöker läsa mej till detta med avkommepoäng samt höjningar i avelsvärdesbokstav..Mitt sto Almnäs Erotica har 10 st levande föl födda e sej varpå 1 sto har fått diplom, en av hennes söner är visad på hingstpremering som treåring med 39 p samt ett föl som är visat på utställning som föl & fått 40 p..Min fundering är nu har hon "nog" med avkommepoäng för att höjas till A nu iom dessa avkommor som är visade ?? om "inte" vad är det mer som ska till för att hon ska kunna höjas till A ?? jag läser & läser & nu bara snurrar det i min skalle…Mkt tacksam för hjälp.

Det ska väl räcka.
För A krävs minst 5 levande avkommor = ok för ditt sto
Ett diplomsto ger 30 avkommepoäng
Klass 1 hingsten ger 20 avkommepoäng
Fölresultaten ger tyvärr ingenting.
Så totalt borde hon ha 130 avkommepoäng och det räcker gott och väl till A. För A krävs det 80 avkommepoäng
Här är det senaste:
http://www.svehast.se/allm/2008Storegl.pdf
Från sidan 64 och framåt finns det du behöver veta
Det i inlägg 2 är inte gällande
Veritas odium paretFörvånad
Jag har också ett sto som ska enligt mina beräkningar vara klar för att höjas till A… :-) Snälla kan ngn kolla att jag räknat rätt?
Avkomma 1: 39 poäng på premiering = 20 poäng
Avkomma 2: 38 poäng på premiering = 20 poäng
Avkomma 3: Ej visad = 10 poäng
Avkomma 4: 2.46.8 kmtid i officiellt travlopp = 20 poäng
Avkomma 5: Ej visad = 10 poäng
Summa: 80 poäng ? Stämmer min räkning att hon är klar för A? 
#4 - är avkomma 4 visad någon gång (1 år eller äldre)? Jag tror de måste vara visade med lägst kl 2 för att få de 20 poängen. Kanske kan vara värt att få den visad för den sakens skull om inte annat….
TIllägg:
Läste innantill det klarade sig utan travrekordet, så du borde ha räknat rätt.
#5 Avkomma 4 visade jag på fölmönstring med 38 poäng, sedan såldes han. Som bäst med sin nya ägare är han visad med 37 p på utställning som 2-åring. Nu har han flyttat till Finland där han tävlas i trav :-)

T*A*C*K* snälla "alla" för hjälpen…
#6 L*Y*C*K*A* T*I*L*L* med ditt sto inför höjningen 

hur många poäng får ni som kan detta till ???
stoet behöver minst en avkomma till, det vet jag..
Ett diplom sto
en hingst visad som 3åring m 37p på premiering
ett sto visad m 39på på utställning som 2åring, prem. 37p
ett föl visad m 40p
va får ni det till ??? vore ju bra o veta hur många avkommor hon behöver ha till för höjning, räknas föl poängen eller först när dom blir tre år??

Föl och unghästar är 10p oavsett vad dom är visade på, hingst med 37p är också 10p, Diplomstoet är 30p. Om det inte har ändrats den sista tiden.
Det finns ju regler att gå efter då man räknar. Men har i många år tittat på höjningarna och de meriter som ligger till grund för dessa. Verkar vara lite olika på olika ställen hur det räknas. Vet några ston som fått elit på mindre avkommor än de som ska vara ? samt också räknat med ettårings utställnings poäng.
Då vi fick Elit på våra ston räknades tio poäng på de som var under tre år, oavsett vad de hade presterat. På övriga avkommor enligt de regler som gäller.

ok, då vet jag.
#10 ja jag har oxå sett en del ston som fått Elit på avkommor som jag inte trodde var så mkt poäng, men men, vi har tid på oss o efter ett par år så hoppas jag kunna visa upp min fina Anja för Elit
om hon slutar gå skendräktig o får fram föl i stället !

Ja jag har också reagerat att det är olika från gång till gång.
Ettåringars poäng räknas om de har någon övrig merit senare, tex trav. För några år sedan behövde de ju inta ha gått så fort för att räknas.
# 1 För att höjas till A krävs 3 avkommor som fått meriter för 20 p. det räcker inte att ha 8 födda föl och därigenom komma upp i 80 p, så malungstjej får försök meritera sitt stos avkommor mer innan hon får A.
Malungstjej: Den avkomma som är visad som föl, hur gammal är den nu? OM den har tävlat så kan den ge 20 p i hop med fölpoängen… Den skall då ha presterat under en viss km-tid på travet. Vet ej om annat tävlande ex vanlig körning är meriterande också.
#0 Hon är berättigad till A grundat på sista punkten i nedanstående:
Vilket redan inlägg 1 påvisar.
**
Avelsvärdebokstav A
**
Stoet skall uppfylla kraven för avelsvärdeklass G samt
- ha lämnat minst fem levande födda föl av god exteriör beskaffenhet och/eller visat godanvändbarhet. Avkomma äldre än sex månader skall vara införd i grundstambok.
- bedömda avkommor skall ha härstamning som berättigar till införande i grundstambok avd 1om inget annat anges i rasvisa bestämmelser.
- stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav minst tre avkommor med lägst 20 poäng
- stoet skall uppnå minst 80 avkommepoäng, varav en avkomma med lägst 30 poäng samt enavkomma med lägst 20 poäng.
Jag undrar hur man räknar i följande:
Levande föl 10p. Om fölet blir diplomsto tilldelas 30p. Blir detta 30 eller 40 som tilldelas modern vid ansökan om höjning till A?

#17 30 poäng. Varje avkomma kan bara tillgodoräkna en "poänggrad", som mest 50 poäng (Elit eller gdk hingst)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

#17 Man kan alltså inte tillgodoräkna sig 80 poäng för ett diplomsto som senare blir elit.
/Cattis
# 13
En av de ettåringar jag syftar på som är räknad som 30 p i ett stos meritlista har endast visats en gång i sitt liv. Den förolyckades strax efter sin utställningsdebut. Hade de räknat 10 p på denna så hade inte det sto som fick elit då varit berättigad till det.
#20 om detta inträffade för några år sedan var reglerna sådana att de räckte att få glud vid lägst 1års ålder för att erhålla 30 avkommepoäng för individ.
#16 minst tre avkommor ska ha 20 poäng oavsett sista punkten. Hon kan INTE höjas till A då 20 poäng innebär att pålle ska visas med minst 38 p efter tre års ålder.
Carina: Detta krävs.
Tre pållar måste efter tre års ålder vara visade med minst 38p. Du har diplomstoet som ger henne 30p samt hingsten som ger henne 20p. Du behöver en avkomma till med minst 38p
#8 den där har 60 poäng. Ska den höjas till A behöver den en avkomma till som du sa samt två pållar till visade efter tre års ålder med 20p
#4 Tyvärr, det räcker inte. En avkomma måste uppnå 30p.
#22 de två sista punkterna är alternativ. Titt gärna också på vad som gäller vid höjning till elit även där finns två lägsta alternativ.
# 22
Jag satt själv och granskade de deltagande hästarna på premieringen på den tiden i vårt område ( alla raser ) och vet de regler som gällde då. Finns regler ska de följas oavsett vad det är för häst. Det finns många av höjda hästar som egentligen inte hade tillräckligt med poäng vid höjningen, MEN efteråt sen fått flera avkommor och nått upp i vad som krävs. Meriterna ska delas ut på uppnådda poäng, INTE på vad de förväntas kunna få i framtiden.
Ingen kritik åt någon särskilld bara ett observandum.
#25 Det är INTE alternativ. Det står
Stoet skall uppfylla kraven för avelsvärdeklass G samt vilket betyder ALLA kriterierna!
Jag har ju ELIT premierat mitt sto förra året och hon uppfyllde ALLA kraven. Är det ponnyer som höjts utan att uppfylla alla kraven tycker jag man ska kunna dra tillbaka höjningen
Så sa dom till mej åtminstone
#26 håller med dej

#27 De två sista punkterna ÄR alternativ. Det står inget "eller/alternativ" med i texten ovan, men det har stått "altenativt" förr i reglementet.
Stoet skall ANTINGEN ha minst tre avkommor (av minst 5 födda) som fått 20 avkommepoäng vardera - ELLER - en avkomma med 30 och en avkomma med 20 och fortfarande minst fem födda föl. Så antingen 3x20p eller 20+30p plus ett gäng 10-poängare för att fylla upp till 80 p otalt som minimum.
De två sista punkterna är två olika alternativ.
För elit är det samma sak, de två sista punkterna där är också två olika alternativ. Men där finns ordet "alternativt" kvar.
/Cattis

#27 Det säger ju sig självt egentligen. Skulle stoet, för att få A, vara tvunget att uppfylla båda de sista alternativen - då skulle minimumpoängen automatiskt bli 110 poäng. Och minst 80 poäng krävs för A, det går inte ihop.
/Cattis