Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1615 ggr
Pia-Lena
0

Vansinnig

Har precis kommit hem efter en promenad med mina hundar. Tog som vanligt vägen förbi hagen för att se att allt var OK med hästarna, då fick jag se något som gör att jag fortfarande kokar av ilska. Långt nere på stranden fick jag syn på hästarna men de var inte ensamma. Bredvid dem fanns ett gäng ungar/yngre tonåringar som just höll på att hoppa upp på Oupz som inte ens är två år gammal. Jag vrålade allt jag orkade och sprang mot grinden men de hade så jävla roligt så de hörde inte ett skit. Till slut fattade de tydligen att den person som vilt vrålande kom springande mot dem ville något så de avbröt sig. Efter den utskällning jag levererade var allt de hade att säga var " unskyld, vi visste icke…" Samma ungar sade jag åt igår då de förföljde en av mina dräktiga tackor. När jag  frågade vad de höll på med sade att de ville se när hon lammade. Tackan var jättestressad. Även förra sommaren var det folk som hoppade upp på Oupz, jag såg det inte själv den gången men några bekanta gjorde det. Det har säkert hänt och kommer att hända fler gånger.

Så vad jag undrar är: Några andra måste ha råkat ut för samma sak, vad gör ni?

Annette
0

Jag har inte varit med om samma sak, men jag vet vad jag skulle vilja göra med dessa ungar. Klå upp dom utav bara…
Då åker man förmodligen dit för misshandel, så det är kanske bättre att skälla ut dem, prata med deras föräldrar och eventuellt polisanmäla dem för djurplågeri eller något annat som passar in. Jag är inte juridikkunnig, så jag vet inte.

Men jag hade också blivit vansinnig, det är en sak som är säker.

AnnaLundin
0

I allemansrätten ingår att man får vistas i hagar där djur går, men man får inte störa dem.

Jag har läst om det tidigare, men minns inte exakt vilken lagparagraf det står under. Det är i alla fall enligt lag inte tillåtet att störa betande djur på det där sättet.

Jag har inte råkat ut för det själv, men den dag det händer lär de få det hett om öronen…

Ahnna
1

Man kan väl polisanmäla dem för att de beträder privat egendom eller nåt? Även om det kanske är lite i grövsta laget att ringa farbror blå… Men har de upprepade gånger gjort dumheter trots att du har sagt till så är ju liksom måttet redan rågat.

Du kan inte vira ett elband runt handtaget till grinden så att de inte kommer in eller nåt?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

PP
0

#2 I allemansrätten ingår att man får vistas i hagar där djur går, men man får inte störa dem.

Och vem är då ansvarig om en person skulle bli skadad, undrar jag som har en ponny som inte gillar små människor och som faktiskt har mejat ner en unge som hade fräckheten att krypa in i hans hage..?

jojjehanna
0

#3 Ibland tror jag att vi är alltför fega att ta till åtgärder, tex ringa polisen. Sen kanske det inte blir värre än att polisen pratar med dem men det kanske är precis vad som behövdes för att fatta allvaret.

PP
0

Förresten, inte kan väl det gälla rasthagar på gårdar? Fundersam

Du får ju inte tälta eller plocka bär i folks trädgårdar, menar jag.

Fiffilura
0

hur gamla var ungdomarna? Jag skulle nog kräva namn och nummer från dem och sedan ringa föräldrarna….

Silenos
0

Får man verkligen gå in i hagar ? Jag och mina hästägande grannar har haft diverse problem med obehöriga människor som gått in i hagarna för att tjuvrida, promenera med hunden ( som blev sparkad ) eller för att på eget initativ mata hästarna med äpplen ( den mannen blev hårt biten av en häst som ville ha alla äpllen själv, fort ) .

Gäller Allemansrätten verkligen inhägnat område ? Vems är ansvaret om min häst skadar någon som olovligt gått in i hagen och kanske t o m provocerat ?

AnnaLundin
0

Angående ansvarsbiten så är jag osäker, men vi har ju inget strikt ägaransvar för vad våra hästar hittar på så som man har för hundar.

(mina pållar har för övrigt försäkring som täcker personskada som de orsakar….)

Ja, allemansrätten gäller även hägnade hagar, så länge man inte stör djuren som finns där.

Annette
0

Som jag uppfattat det kan man inte hindra folk från att gå i beteshagar. Men jag har ljugit en gång och sagt till grannbarnen att det är förbjudet. Jag tycker inte alls om att ha dem springande bland vår Ardenner som inte tycker om främmande människor.

AnnaLundin
0

Man kan också sätta upp skyltar me texten "varning för folkilsken tjur" Oskyldig (möjligen byta ut ordet tjur mot hingst, om det är hagar där djuren inte kan gömma sig i en skogsdunge eller nåt…)

PP
0

#9 Jag har möjligen samma försäkring som du, men måste säga att jag inte har någon koll alls på eventuell självrisk osv. Skulle kännas för j-gt att behöva betala något alls för att någon är så dum att de går in till främmande hästar i en hage…

AnnaLundin
0

#12 - jag tror faktiskt inte att man kan hålla hästägaren ansvarig om något händer. Men det finns säkert prejudikat nånstans om man letar lite.

Hanna-D
0

Om det är Agrias Incident-försäkring ni syftar på så kolla upp vad den täcker. När mamma blev sparkad så illa utav en av våra hästar, att det krävdes en knäoperation och lång sjukskrivning, fick hon ingen ersättning trots att hästen i fråga hade en sådan försäkring.

Pia-Lena
0

Halva hagen är naturreservat vilket också de övriga av mina betesmarker är så folk får vara där. Har bara egen tomt  på 1050 kvadratmeter och där ryms tyvärr inte alla mina får, getter o hästar. Just det där med personskada är också något som jag funderar över. Häromdagen kom en bekant på två tjejer o en kille i 15 årsåldern med att under höga rop och skri jaga båda hästarna tills de rusade runt som vettvillingar. OM då en av ungarna hade blivit sparkad, vad hade hänt då? Alla hade naturligtvis skyllt på hästen. #7 dessa ungdomar var ca 13-14 år och  antagligen båtturister, jag har alltså ingen större chans att få ag idem , alla åker ju hem i dag.

Jenny_Danhage
0

Jag skall oxå forska lite i vad man kan göra! Varför inte testa med en skylt " Hästarna bits eller dyl. 
Jag hör av mej!
Kram Jenny

lilleman
0

Var bor du egentligenSkrattande.

Skulel nog gjort som min mammas gamla mostrar gått dit med hagelbössanFlört.

Skulle bli vansinnig precis som du om någon rörde min adjur på det där viset. Vad otäckt att det finns så mycket folk som kan få för sig vad som helst nu för tiden.

Dels för att det kan hända "besökarna" något..men även hästarna. De kan ju förstöras för livet..Mina djur vill jag förstöra själv om ni missförstår mig rätt!

Pia-Lena
0

#17 Jag bor på en av Kosteröarna, turisternas dröm men en djurägares mardröm. Jag har fått lamm ihjälklämda idörren till fårhuset på grund av att folk tydligen måste gå in och titta på de nyfödda lammen  och när fåren då rusar fram till dörren smäller man igen den utan att se efter om det kommer något emellan. 2 lamm har dött på det viset. Min gamla häst, en fjord-arabkorsning som jag haft sedan han var 7 månader, fick jag avliva skärtorsdag 2006, tre dagar före hans 40-årsdag, pg a att " snälla" människor hade hällt kassevis med kex, kakor, morötter o äpplen till honom i hagen. Nästa dag hade han den värsta fångattack jag någonsin sett ,det var bara att ringa efter veterinär. Listan på vad mina djur har råkat ut för kan göras oändligt lång, men jag ska inte trötta er med det. Det är bara det att varje sommar känns det som att det råder krigstillstånd här. Det är turisternas behov av att känna sig fria pch lössläppta  på sin semester mot mina djurs välbefinnande. #16 Om jag påstår att djuren är farliga får jag ju inte ha dem på marker som är avsedda för "det rörliga friluftslivet", tyvärr.

AnnaLundin
0

MEn du måste väl i alla fall få sätta upp stora skyltar om att folk ska låta djuren vara ifred. På alla språk som går att hitta på och gärna med illustrerande bilder också….

Pia-Lena
0

#19 Jag har skyltar som säger; "Mata inte djuren", " Det är inte tillåtet att sitta på hästarna", "Lammen får lov att gå på utsidan stängslet, lyft inte in dem", " Det finns en anledning till att den här grinden är stängd och det är att de två islandshästar som går på ena sidan inte får äta lika mycket gräs som den vita hästen på andra sidan" Ändå öppnade någon grinden och släppte över islänningarna på ett alldeles för kraftigt bete. Nästa dag skrev jag:" Ge fan i grinden, du som öppnade den i går har just sett till att bruna hästen har kommit ett steg närmare döden" Nästa dag var grinden öppen igen. En del verkar faktisk inte se skyltarna, en del skiter i dem och ytterligare andra verkar  göra precis tvärtemot bara för att jävlas.

StuteriSolo
0

Problemet är nog helt enkelt att folk har kommit för långt från djurvärlden, de har ingen aning om vad som är rätt och fel och hur man ska bete sig med och mot djur. Vi har haft Bo på lantgård på vår dåvarande gård, och där fick man minsann vara på alerten för en del barn hade inget som helst vett med djuren, tros att föräldrarna var med.

lilleman
0

Fy faan säger jag bara. Inte för att strö salt i såren på dig, men jag skulle inte vilja vara i din sits. Skulle vara orolig dygnet runt.

Skulle kunna låna ut brorsans rotweiler till dig. Han e inte riktigt som han ska..Flört

Annette
0

Jag säger tyvärr detsamma. Finns det inget annat bete du kan ha? Tycker det verkar vara allt för oroligt att ha dem där de är nu.

tilja
0

Pia-Lena! Jag bor också på ett område med mycket turister. Det är jobbigt helt klart. Jag kan inte ha mina shettisar på skogsbete trots att det vore det bästa för deras figur. Dessa hagar ligger för långt från bostadshuset och jag skulle oroa mig alldeles för mycket. Ibland har jag funderat på att skicka dem till någon annan på sommaren som inte bor som jag gör. Det har inte hänt något hos oss men det kanske beror just på att jag har sådan koll hela tiden. Mvh Ylva

Pia-Lena
0

#22 Finns redan 2 hundar av den rasen på ön och de är inte helt problemfria heller, om man säger så.#23 Äger ingen egen mark och den mesta betesmarken ingår i naturreservatet.Jag tycker det är jättetråkigt att det blir så här. Man blir paranoid o misstänker alla som ens passerar hagarna. Det är ju en jättechans för alla barn som aldrig kommer i kontakt med djur annars att få vara med i lammhagen o klappa lamm o killingar men det måste ju vara på djurens villkor OCH när jag är med. Jag vill inte att en hop barn ska härja vilt i hagen utan att jag har koll. Tyvärr förstår varken barnen eller ens deras föräldrar det. Många gånger lämnar föräldrarna barnen kvar i lammhagen medan de fortsätter sin promenad  för att hämta dem på återvägen. De har tydligen fått för sig att lammen kan vara barnvakter.

zettan
0

jag var med om samma sak när ja hade stor häst. Att de var småtjejer i hagen och försökte hoppa upp på henne. Mitt sto sparkade då en tjej rejällt på benet. Jag hann se där för ja var inte många meter från hagen. Kontaktade föräldrarna då ja kände igen flickan. Föräldrarna blev rasande på sitt barn och jag fick aldrig höra att de var mitt fel eller att jag skulle ersätta tjejens skada. Men på ett sätt så tyckte ja rätt åt henne att hon blev sparkad.

Petra-Stark
0

Jag tycker du ska kontakt med polisen, föräldrarna i detta fall har ett visst ansvar över sina barn och de behöver kanske en uppsträckning av polisen för att de ska ta tag i det som de är skyldiga till.. Att just se till att deras barn inte ställer till saker som kan leda till men för andra. Alltså att dina hästar kan ta skada.

Jag skulle bli galen om någon gick in till mina hästar. Både hästarna och de som går in till hästarna kan bli skadade.

IdaT
0

Du kan inte sätta up en sådan lapp "Ni får jättegärna komma och träffa djuren, men då djur kan ha egen vilja, så ska jag vara med. Ring mig på "070 - 00 00 000" om ni inte hitta mig uppe på gården" eller något liknande?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Charlotte-Aveback
0

#15: Det borde väl finnas några regler om vad som gäller när man har djur i ett naturreservat. De borde reglera vilka rättigheter och skyldigheter man har som djurägare men också vad som gäller från kommunens (?) sida. Kanske ni med gemensamma krafter kan hitta en lösning på problemet, t.ex. med större och mer "officiella" skyltar som kommunen ombesörjer, etc.

Tycker annars att det tyvärr känns alldeles för nervöst att ha sina djur under så osäkra förhållanden.

Hoppas det löser sig!

Midlingur
0

Egentligen så borde jag nog inte läst ditt inlägg, men man blev ju så nyfiken. Mina valacker går på en ö nu och jag är dö-nervös för att något liknande ska hända dem. Känner bara för att plocka hem dem NU, men det ska jag inte…

HannaDolly
0

Det har varit barn inne hos våra hästar och hoppat upp på dom , tyvärr

Pia-Lena
0

#30 Är det på Hallands Väderö de går? Där var jag och jobbade för ett antal år sedan.( Jag är biolog o vi höll på med inventeringar av den marina faunan) Då gick där 7 eller 8 små hingstar som gjorde sitt bästa för att stjäla våra grejor. Vi bodde ute vid fyren o varje morgon lastade vi en kärra med matsäck o utrustning o drog ner till bryggan. Tätt efter oss följde då ett gäng små hästar som successivt befriade kärran från sin last.

Under den veckan vi var där märkte jag aldrig att hästarna hade någon större kontakt med  andra människor än med oss. Turisterna hölls mest vid badstranden på andra sidan ön, det var bad som gällde. 

Idag fick jag kontakt med en förälder till något av de barn som terroriserade hästar.(Norrmännen har tydligen ledigt i dag också o åker inte hem förrän i kväll)Även denna gång var jag ute med hundarna då jag tyckte att några av sällskapet framför mig såg bekanta ut. Då dessa plötsligt avvek o gick in i skogen antog jag att jag sett rätt. Jag frågade då den vuxne i sällskapet om hon kände barnen vilket hon vidhöll. Jag berättade vad som hänt och hur det kunde gått för både barnen o hästen. Hon beklagade o lovade att tala med dem. Det var nog bra för jag var mer arg än välformulerad i går.

Houdini
0

POLISANMÄL!!!!

Midlingur
0

#32 Ja, det är Hallands Väderö. Heh, jag har dock sett mina ponnys tigga av turister. Men de fick inget. Puh. Synd att man inte har mer väluppfostrade hästar ;)

AnTeX
0

jag bor på en gård där vi har alla möjliga sorters djur och vi bor brevid ett sommartugeområde. så vi har barn och vuxna hos oss varje dag på sommaren. de går rakt över våran gårdsplan trots att allemansrätten säger att ma får gå över någon ägor om man inte stör de som bor där eller syns från boningshuset. men brevid hagarna så har vi våra hundar som är ganska så argsinta när det kommer besökare de inte känner igen. vi har även några hundar lösa på gården som vaktar. sen har vi valt att sätt i starkström i hagarna som man vet folk går in i. djuren går ju inte imot, men det gör ju besökarna. vi har även en tjur på gården som inte heller är så människokär som går till motattack till besökare. även korna stångar besökarna. kossorna har ju horn och är agrsint. så de brukar få springa där ifrån. /michelle

Peppe
0

Min farbrors nordsvenskar brukade bli tjuvridna på somrarna förr av tyskar. de var och pratade med dom men dom fattade inget. dom trodde att man fick göra så i sverige eftersom det var allemansrätt här. dom snodde hästarnas grimmor även som ägarna inte fått tillbaka än idag.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

QuickStep
0

#4 Jag har på min häst en försäkring som täcker personskada som hästen är vållad till så att alla som hanterar honom eller om han hamnar i sken eller nått liknande och mejar ner personer som inte hinner undan så täcker hästens försäkring dem personskadorna.

Hanna-D
0

#37 Är det Agrias Incident du har?