Epilepsi på häst??
Jag undrar om någon vet om hästar kan ha epilepsi. Jag har ett sto som fick någon typ av anfall. Det ryckte i musklerna på höger sida och hon verkade inte kunna se. Hon var jätte stressad. Finns det någon som har någon aning… Hon har ett en månaders föl vid sidan. Veterinärerna kan bara konstatera att pulsen är nästan dubbelt så hög som den ska och att hon har tungt för att andas. Under magen har hon ett ödem som sträcker sig nästan fram till frambenen. Dålig blodcirkulation??
Jag har aldrig hört talas om epilepsi på häst.
Däremot vet jag att de fästingburna sjukdomarna (borrelia och erlichia) kan ge vissa neurologiska symptom ibland. Och att det åtminstone vid erlichios inte är ovanligt med ödem under magen.

Å stackars Kulla.. Jag håller tummarna att veterinären kan hitta något på henne när dom tar proverna, så hon slipper att ha det så jobbigt!
Och jag vet ju hur frustrerande det är när veterinären inte har nåt vettigt svar.
Tänker på er!!
Kram från oss!!

Tydligen finns det ett par rapporterade fall till Ultuna men detär mycket ovanligt.
Jag hade ett halvblod som började få anfall som likande
epilepsi.Det var Narkolepsi hon led av.
Hon hade inga ödem och var inte stressad av detta.
Lycka till med ditt sto,hoppas veterinären hittar något!
Det här hittade jag på travsports hemsida….:
Kan hästar få epilepsi?

Ja, men det är ovanligt.
I det fall det förekommer är det oftast äldre hästar som drabbas.
Hästen får återkommande krampanfall under några minuter som kan få hästen att gå omkull och röra benen som om den försöker springa. Efter krampanfallet återhämtar sig hästen normalt fort.
Det kan vara knepigt att ställa diagnos i sådana här fall. Veterinären får helt enkelt jobba med uteslutningsmetoden. Om man inte kan påvisa några funktionella fel i de kroppsliga organen så återstår inget annan än en centralnervös rubbning, dvs ett problem som skulle kunna vara epilepsi eller annan störning i hjärnan. Hjärnaktiviteten går ej att närmare kontrollera hos häst, vilket däremot går att göra med de flesta övriga kroppssystem."
Hoppas hoppas hoppas att det inte är ngt allvarligt.. Tänker på Er!!!!!

Har veterinären tagit leverprover? Hade ett sto som hade ödem under magen, hon hade också precis fått föl och det var levern som det var fel på.

Tack för alla svar. Det är inte mycket som känns uppåt just nu, men tack för att ni tänker på oss. Vi ska in på ATG på måndag så jag hoppas att dom hittar felet.
Mitt sto som fick Hyperlipemi hade ett jättestort ödem under magen. Hennes käkar låste sig också så hon kunde inte öppna munnen. Man fick bända upp munnen försiktigt och försöka stoppa in blöt lucerngröt och rivna morötter. Det var ingen rolig tid, men hon klarade sig och fick ett friskt föl efter några veckor. Då blev hon helt återställd.
Amor vincit omnia 

Har haft en häst med erlichia. Han fick det på nervsystemet. Hästen var bitvis okontaktbar och slog med frambenen och mycket stressad.
På Ultuna misstänkte man av någon anledning att vår unghingst skulle ha epilepsi. Det jag läst om epilepsi på häst stämde inte alls överens med symtomen på min häst. Man valde att behandla i blindo mot "allt" så han fick bland annat humanmedicin mot epilepsi, Fenemal hette tabletterna.
Fenemal används också åt hund mot Ep, med bra effekt. Det tar några dagar för djuret att ställa in sig på "rätt" dos, de blir gärna lite groggy i början av behandlingen.
Det finn ju inga direkta prover att ta som säger att det är frågan om EP, utan som någon skrev får man ta uteslutningsmetoden och provbehandla. Vissa förgiftningar kan ge Ep. liknande symtom, så även lever fel och hjärtproblem i viss mån.

Håller tummar och tår att allt löser sig!

Just nu ser det inte bra ut. Hon lutar sig mot väggen för att hålla balansen. Det verkar svårt att äta, jobbigt att tugga. Är i vanliga fall världens matsnålaste. Hoppas få veta vad hon lider av imorgon….