Godmorgon 20/5
Nattfrost som än ligger kvar här på ön denna morgon.I tidningen varnar veterinärerna för ökad risk för fång bland hästar på bete så här års pg.a nattfrosten som gör så gräset får högre halt av socker.Håll hästarna borta från bete nattetid. 3 fall har drabbats här varav en fått avlivats..
Ha en bra dag!

God morgon =)
Idag är det verkligen en god morgon =). Rosa fick ett svartskäck sto föl i natt. Tusen tack för hjälpen Sanne. Är sååååå lycklig. Kommer ta kort i eftermiddag och skicka in till fölboxen. Men hon ska heta Sango`s Caprie Roze.
Nu ska jag jobba några timmar. Sen ska ja njuta av den lille
Ha en bra dag
God morgon, här, kan du läsa om fruktan, som bildas i gräset och som anses vara farligt och kan ge fång. Intressant läsning tycker jag, man lär så länge man lever.
I dag verkar det bli ett härligt väder och jag ska flytta ut kaninerna från stallet ut i sommargården. Marsvinen får vänta, så de inte fryser på nätterna, men sedan flyttar de också ut. de gillar att springa runt i det höga gräset.
Vår shettis har haft kaninerna i sin box hela vintern. De nosar på varandra och äter ur samma höhög, det är för gulligt.
Grattis till fölet!
Ha en bra dag!

#1: Grattis till fölet!

#1 Grattis till fölet.
Morrn morrn, här skiner solen men det är molningt ute, vi fick inte så mycket regn här hos oss och det verka inte komma mer heller.
God morgon alla förväntansfulla damer, hoppas ni får en riktigt god dag. I dag behöver vi inte hitta på några nya namn för natten har varit lugn. Så stora kramar från en solig föl hage, där livet sakta återvänder efter en kall och lite blöt natt, där små lemmar sträcks efter den tidiga morgonens första slurk, kanske de idag får tillåtelseav morsorna att skaffa en kompis vem vet vad dagen för med sig av överraskningar och upptåg.
Så ha en riktigt go da………
P
#1 STORT GRATTIS till stofölet, vad skönt för dig att väntan äntligen är över.
Jag jobbar idag, hästarna mår bra allihop. Wilma fick ytterligare en sköljning av livmodern igår och hon är precis som vanligt nu, goa lilla Wilma. Aroma och Lotus växer så det knakar, dom är såå fina mina små sötnosar.

Grattis till fölet, vad kul att du fick ett stoföl och att allt gått bra.
Här händer inte mycket idag, då min rygg har pajat, suck, och massor att göra. Men, solen skiner och fölis och mamma springer ute och har det gott, det är huvudsaken.
ha en bra dag alla glada

God morgon, Jag har just fått sett kort på "min" Frosty som nu går par! Jäklar vad härligt det ser ut, och som vanligt så försöker han smita undan genom att gå lite bakom så han bara behöver springa och se vacker ut och inte dra - han är sig lik!
Grattis till alla nya föl och ha en bra dag!
Stort grattis Sandra!!!!!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Grattis till fölis!
Här har solen varit framme men nu börjar stora mörka moln rulla in,får väl se vad som ramlar ner…
Har lämnat ungarna på dagis och tagit en promenad med Isa (våran golden) är så härligt! Jag älskar doften av skog! plus att man får träning som mina muskler behöver kontinuerligt om dom ska må bra..Ska försöka ut och få till nå kort på fölisarna. Idag är Wille 2 veckor och Barre 10dar gamla va fort tiden går..
Ha en trevlig dag!

God Morgon!
har lämnat lillan på dagis och tagit en långpromenad med hunden, sitter och tittar på alla nya föl… längtar till vår lilla ska komma!! Grattis Sandra! och Grattis Monica som fick ett islandsföl inatt!!
Ska ut och mata lille Conny (vårat flasklamm) nu och hoppas på en fin dag!
Då var det ett föl till som tittat fram! Det blev en brun hingst e:Kalypso. Skickar kort och information till fölboxen i em
Ädelssons Sadelmakeri

STORT GRATTIS SANDRA!
Ha en toppen dag allihopa
Det blev hovslagaren för mig med idag, ringde idag och han kunde komma samma dag, så jag slog till!
De enda jag hade hemma var Manda och åringen som behövdes verkas, så nu är de fina inför "badsäsongen"!

Kan inte direkt påstå att det är en god kväll, så jag hoppar över att börja inlägget med det.
Har nu bokat flygbiljett hem och ska snart försöka ta mig iväg till Arlanda. Fölet som föddes igår och hennes mor mår inte bra, båda är trötta och fölet vill inte dricka så mycket eller ofta. Orolig är bara förnamnet för det räcker gott och väl med att fölet som föddes i morse inte klarade sig, att Cpirites lilla föl kanske inte ska klara sig, så långt vill jag helst inte tänka. Tänk att man kan känna så mycket och vara så ledsen och orolig över några små liv som man inte ens har träffat än. Men det är klart, alla drömmar, fantasier och förhoppningar har man haft i många, många år. Jag önskar av hela mitt hjärta att Cpirite och hennes lilla föl kommer att pigga på sig och det fort. Har gått hela dagen som i ett vakuum och inte kunnat tänka annat än på Cpirite och hennes föl samt det lilla som inte överlevde, kan erkänna att det varit nära till tårarna många gånger.
#1 Grattis till ditt föl!
#15 nej fy vad tråkigt! Håller tummarna att det går bra.
Veritas odium paretFörvånad

#15 Håller tummar här med.

go kväll
har inte orkat skriva innan nu.. har fått feber o så himla ont i halsen.. men denna veckan är en som är fylld varje dag med massor av måsten.. hoppas det går över snabbt..
Grattis igen Sandra till den lilla skruttan, hon var så go !
#15 Håller tummarna att allt ska gå bra för båda två. måste vara jobbigt när du är såå långt bort..
ha en fortsatt bra kväll

#15. Så hemskt! Jag håller också tummarna!
# 15 Hoppas allt går bra tillslut.
#15 hoppas allt går bra rebecka!!

#15: Tänker på dig Rebecka och håller tummarna att allt ordnar sig.
Usch stackare! Håller tummarna för er!
Grattis till fölet som äntligen anlänt. GUUUD så söt!! Min favvofärg!!

Ett stort tack till er alla för er omtanke, den värmer mycket!
Typiskt nog var planet försenat när jag skulle hem och de kunde dessutom inte hitta min bokning i incheckningen, någon bokningsbekräftelse hade jag inte hunnit få med mi gheller. De löste det iaf så jag kom med.
Halv ett kom jag hem och sedan dess har jag varit ute hos Cpirite och fölet. Kom på att jag knappt ätit något sedan middag så gick in precis för att ta en macka och ska snart ut igen. Enligt veterinäten var det inte ngt fel på Cpirite, men hon har haft kolik nu inatt så hon och jag har varit ute på en promenad. Det värsta verkar ha släppt nu. Har legat och masserat hennes juver och mjölkat ur henne i 20 minuter, bara gnm att röra juverna så sprutar mjölken. Hon ligger så snällt, lägger sig på sidan och håller upp benen så att jag ska komma till. Min fina, fina lilla Cpirite. Det gör så ont att se när hon inte mår bra.
Hennes lilla dotter trodde jag knappt levde när jag kom hem. Oj, vilken liten och smal fölis. Knappt hon kan stå upp utan att man stöttar henne och på veterinärens ordination ligger hon med en massa filtar ovanpå. En infektion av ngt slag har hon. Har suttit och gett henne mjölk var 20-30 minut och hon har än så länge varit duktig och sugit och svalt en hel del. Jag hoppas så innerligt att det ska gå vägen med henne och att hon snart kan få vara pigg och busig som ett litet föl ska vara.
Nu blev detta en halv uppsats… Behövde bara skriva av mig för det är inte så många jag vill ringa och störa vid den här tiden direkt. Nu ska jag ut och se om hon vill ha lite mer att äta.

Men Rebecka så jobbigt! Vi håller alla våra tummar, tår och hovar för att allt skall gå bra med Cpirite och fölet! Tänker på dig!

Jobbigt Rebecka men jag gör som Lottie och håller tummar, tår och hovar för att allt ska gå bra med de bådan.

Vad jag håller tummarna för dig Rebecka, jag önskar av hela mitt hjärta att detta går vägen. Kram på dig.
Jag hoppas verkligen att Cpirite och fölet repar sig snart, håller alla tummar jag har.
Är det bara jag eller har det varit mycket fölningar som inte gått vägen i år?
Usch stackare! Jag fortsätter också hålla tummarna för er!

Ett stort tack till er alla. Skönt att veta att det finns några som tänker på vårt lilla föl och hoppas att hon ska klara sig. Tack för inlägg i gästboken och här i tråden, telefonsamtal, sms, mail och pm.
Just nu är jag helt förtvivlad och sitter här och storgråter. Vår arrogante jäkel till veterinär har varit här för en liten stund sedan. Jag frågade om vi skulle köra upp till djursjukhuset med henne, om de kan göra något mer, han tyckte inte det var lönt för "det var billigare att köpa en ny". Köpa en ny?! Det här är precis det lilla föl jag drömt om och hoppats på i många år. Att det finns känslor med verkar han inte förstå och dessa små tar han inte på allvar. Jag önskar så att vår vanliga veterinär hade varit i tjänst. All ork har plötsligt försvunnit och jag sitter bara här och bölar. Ska ringa till djursjukhuset så fort jag samlat mig lite.
Efter att jag hade varit ute hos de andra hästarna en snabb runda och kom tillbaka till lilla fölet gnäggade hon när jag började prata, det är inte utan att hjärtat smälter fort då. Hon äter hyfsat bra just nu men enligt veterinären får jag inte ge henne mer än 20 ml varannan timme, hon har fått betydligt mcyekt mer och oftare nu i natt. När hon börjar suga på en har jag tagit det som ett tecken på att hon är hungrig, mjölkat ur Cpirite och gett henne. Men, så fick jag tydligen inte göra. Lite innan veterinären kom var hon uppe och försökte dia lite och fick nog i sig några få droppar innan hon inte orkade mer. Hon har svårt att hålla upp hals och huvud samt är väldigt vinglig och ostadig när hon står och går.
Cpirite är det iaf bra med, koliken har gått över och mjölken är inte längre rosa utan mjölkfärgad.
Jag har lite svårt att uppdatera min hemsida just nu och skriver därför här. Ni som inte är intresserade får ursäkta.
Men Rebecka!!! Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att du ska klara lilla fölis, skit du i din vet och kör du upp med henne till djursjukhuset!! Hon är värd att få den vård hon så väl behöver. Jag håller tummarna för er och hoppas verkligen att allt ska bli bra med henne.

Det är så tragiskt. Vi tänker på dig o din familj Rebecka, hoppas att allt ordnar sig, åk till sjukhuset så fort som möjligt då vet du att fölis får den hjälp hon kan, förutom din omvårdnad så klart. mer kan du inte göra, utan bara vänta, hoppas att allt går vägen, det finns nog många som skickar dig styrka att orka nu, håller alla tummar som går !
#26 Du vet att du kan ringa mig på nätterna, i natt jobbade jag dessutom. Jag hoppas verkligen att det går vägen med lilla fölis. Skönt att Cpirite verkar må lite bättre i alla fall. Hör av dig om du behöver. Jag håller tummarna och tänker på er. Kram Hanna.

Tänker på dig Rebecka. Hoppas den lille snart kryar på sig, styrkedroppar till er
#32 tack för meddelandet idag. Åh, din stackare vilken j….veterinär han borde anmälas! Hoppas innerligt att allt går väl, det måste det göra.
# 32
Den veterinären borde du ta ett allvarligt snack med, även om den tycker så SKA den inte säga det i ett sånt läge. Det är upp till varje djurägare att avgöra hur mycket som ska göras och hur mycket det får kosta. Den veterinären borde prickas. En fölunge ska ha betydligt mera vätska än din veterinär har sagt.Tur att du själv har bättre förstånd.
Håller alla tummar för att det ska reda ut sig med dina pållar.

Än en gång börjar jag med att tacka er alla. Det betyder otroligt mycket att så många hör av sig på olika sätt och bryr sig, det gör utan tvekan att jag får lite nya krafter, vilket mer än väl behövs när man är mitt uppe i detta. Ett extra stort tack till er som orkar lyssna på mig när jag behöver prata ut. Har inte orkat skriva tidigare för även igår blev det en lång dag och inte heller i natt blev det mycket till sömn då jag var alltför orolig för att kunna sova ordentligt.
Igår lite efter middag körde vi upp till Helsingborg med Cpirite och hennes föl. Väl där satte de kanyl för att kunna ge dropp och så tog de blodprov. Blodprovet visade att hon hade för låg halt av antikroppar och glukos. I två timmar satt jag med henne i knäet med filtar runt henne för att hon skulle hålla värmen bättre, samtidigt som hon fick dropp. Innan vi körde därifrån fick vi henne till att försöka dia lite från Cpirite och för första gången sedan jag kom hem så kissade hon. Tänk att man kan bli så glad för en sådan sak. Sugreflexerna var dock svaga.
Veterinärerna där tror att hon är för tidigt född och därför inte haft riktig ork till att dia så mkt råmjölk som behövdes och därför inte fått i sig tillräckligt med antikroppar. Sedan har hon inte orkat dia och då har även glukoshalten gått ner. Någon typ av infektion har de men vad för någon har de inte kunnat påvisa. Igår fick de inte ut tillräckligt med blod till den odlingen också utan hade tagit det idag.
Hon är ngt lite piggare idag men fortfarande tröttare än önskvärt. De får "väcka" henne och de flesta gånger klarar hon av att resa sig själv och hon försöker dia, men sugreflexerna är inte riktigt så starka som de borde vara. Hon har också lite väl svårt att hålla temperaturen och cirkulationen är inte helt bra eftersom benen fortfarande är helt kalla.
Veterinären jag pratade med i eftermiddag är osäker på hur det ska gå och än är det för tidigt att säga eftersom allt går så fort när det handlar om små föl. Att hon är för tidigt född är något som veterinären ansåg talade emot henne liksom att hon fortfarnade har svårt att hålla värmen. Hoppas att hon orkar kämpa på…
#26 Tack, det visste jag ju egentligen att jag kunde men efter så många vakna timmar och paniken med ett dåligt föl och ett sto med kolik så jobbade inte min hjärna på högvarv…
#38 Blev lite snopen när veterinären blev förbannad på mig för att jag hade gett henne, i hans tycke, för mycket. Berättade det för veterinärerna i Helsingborg och de menade på att om jag följt hans ordination hade hon inte överlevt natten. Får hoppas att han inte kommer ut till någon som verkligen tror på allt han säger… Ska ringa till honom om någon dag när jag har kommit lite bättre på fötter igen och återhämtat mig lite efter det här.
# Såg att det hade kommit lite nya fölboxar här på forumet. Ber om ursäkt för att jag inte skriver i trådarna och gratulerar. Det är inte för att jag inte bryr mig utan helt enkelt för att jag är lite väl "off" just nu då det har blivit lite mycket med allt så orken för att läsa och skriva finns inte här riktigt nu. Vill självklart gratulera er alla där fölningarna har gått bra, och just nu skriver jag det här istället för i respektive tråd.
Nu ska jag ut till Hanna igen och gå en runda med henne så att hon rör sig tillräckligt mycket och så att juverna förhoppningsvis snart blir lite mindre.

#39. Vi är många som tänker på dig och håller tummarna!
#39 Det måste gå bra, håller tummarna stenhårt lite svårt att jobba. Du skall få en länk av mig så du kan anmäla veterinären.

Håller tummarna för att det ska gå bra
# 1Grattis till fölet !!
# 15 hoppas allihopa krya på sig !

Hoppas att det går bra för både sto och föl, så att du snart har dem hemma igen.

Åh, så "skönt" att höra av dig. Hoppas du orkar igenom allt och att pållarna klarar sig och blir friska.
Du är en toppentjej som gör allt detta för dina djur!

Håll modet uppe Rebecka ! hoppas verkligen att det går vägen nu, hon har ju bästa vård nu ivf:) ta hand om lilla Hanna hemma o kämpa på mer kan du inte göra.

Hoppas att allt går bra nu för er Rebecka
Håller tummar och tår!! Skönt att du körde iväg till sjukhus.
Håller fortfarande tummarna för er! Glöm inte ringa vet. sen eller anmäl honom! Han ska ju inte få arbeta när han inte vet vad han gör…

Tänker på dig, Rebecka!
Vilken skräckläsning Rebecka, tårarna rinner. Jag hoppas detta slutar väl. kram Ulrika

STORT tack till er alla.
Dagens rapport från veterinären är att läget fortfarande är kritiskt och de fortsätter med intensivvården av henne. Hon är iaf lite piggare, även om det inte är så mycket som önskvärt och hon är lite långsam i allt. Hänger inte riktigt med när de tog ut henne och Cpirite från boxen. Temperaturen hade gått upp något så den går på rätt håll, men behöver upp ytterligare. Dagens blodprov visade förhöjda levervärden vilket inte är bra och de visste inte vad det var som orsakade det.
Det var lite positivare idag men oroligt att hon fortfarande är långsam och lite trög samt att temperaturen är i underkant och att levervärdena är förhöjda.
Ska köra upp i morgon under besökstiden och hälsa på henne och Cpirite. Om hon överlever, får jag väl tillägga…
Bifogar en bild på lilla fölet från den natten då jag satt ute hos henne.

Lilla stackaren. Hoppas att det ordnar upp sig på bästa sätt.
Vi tänker på er. Kram på dig, Rebecka!
Åh jag hoppas verkligen det går vägen! Vilken söt liten föling! Tänker på er!

Tack till er alla som håller tummarna.
Igår var vi uppe på djursjukhuset och hälsade på lilla Isabella, som fölet nu heter. Efter det besöket känner jag mig lite hoppfull om att det kanske kan komma att gå vägen.
Hon var uppe flera gånger under tiden vi var där och gick runt i boxen samt diade så duktigt från Cpirite. Vi var ute med dem en kort stund och då försökte hon sig på att springa några steg och ta ett litet skutt. Hon hade svårt att hålla balansen och höll på att trilla omkull, men hon försökte iaf och det blev jag otroligt glad över att se. Efter några minuter ute såg vi på henne hur trött hon började bli och då fick de komma in i boxen igen. Hon somnade med en gång.
Det verkade som hon hade lite förstoppning när vi var där men de skulle hålla extra koll på henne, idag har jag inte hört något så tack och lov har det inte varit någon försämring så här långt. Imorgon ska de höra av sig igen och då hoppas och önskar jag att levervärdena och allt annat är på väg åt rätt håll.
Veterinärerna och djursjukvårdarna är hela tiden väldigt noga med att påpeka att allt kan vända fort och hur det går är inte alls säkert än. Men, efter att ha sett henne och efter allt stöd jag fått känner jag mig iaf lite hoppfull.
Nu ska jag försöka sova hela natten utan att vakna hundra gånger för att titta på telefonen och vara livrädd för att de har ringt för att meddela mig att det inte har gått vägen. Sånt här ta otroligt hårt på krafterna och fortfarande är det enda jag kan tänka på lilla fölet.

#55: Hoppas, hoppas att hon blir starkare för varje dag och att hon snart blir frisk! Kram på dig!
Stackars folis! Hoppas allt gar bra till slut!